Афирмативне мере за ученике ромске националности

ИЗВЕШТАЈ

Aкциони план за остваривање права националних мањина

У циљу достизања потпуне равноправности и одрживе инклузије ромске заједнице у друштво примењује се низ мера за децу и ученике ромске националности како би се смањио ризик од осипања ученика из васпитно-образовног система и обезбедила потребна додатна подршка.

Мере и активности  усмерене су на већи обухват припадника ромске националне мањине предшколским васпитањем и обрзовањем, повећање стопе уписа и завршавања основног и средњошколског образовања, као и упис на високошколске установе. 

Афирмативне мере

Aфирмативни упис у предшколску установу, као и у основну школу омогућен је деци ромске националности која немају потребна докумената;

Ученик ромске националности који је поднео захтев за признавање стране школске исправе може да буде условно уписан у први и наредни разред, уколико се поступак не оконча до почетка школске године, и школа је дужна да ученика одмах укључи у одговарајући разред. 

Испитивање детета при упису у школу врши се на матерњем језику детета или ангажовањем преводиоца на предлог националног савета националне мањине. Ако дете старије од седам и по година због болести или других разлога није уписано у први разред, може да се упише у први или одговарајући разред, на основу претходне провере знања, коју обавља тим састављен од наставника разредне наставе, педагога и психолога школе уважавајући стандарде постигнућа и ценећи најбољи интерес детета.

Подршка у образовању за ученике којима је због социјалне ускраћености, тешкоћа у учењу, ризика од раног напуштања школовања и других разлога ова подршка потребна, обезбеђује отклањање физичких и комуникацијских препрека, прилагођавање начина остваривања школског програма и израду, доношење и остваривање индивидуалног образовног плана. За остваривање додатне подршке директор школе, наставник, стручни сарадник, васпитач, педагошки асистент и родитељ, односно други законски заступник може да добије посебну стручну помоћ у погледу спровођења инклузивног образовања.

У циљу спречавања осипања ученика ромске националности из образовног система, ученицима припадницима ромске националне мањине  омогућен је упис у средњу школу школу под повољнијим условима, применом афирмативних мера:

Информисање родитеља и ученика – Основна школа почев од седмог разреда предузима мере којима информише родитеље, односно друге законске заступнике ученика ромске националне мањине о мерилима и поступку за упис ученика у школу под повољнијим условима. Школа такође пружа помоћ родитељима, односно другим законским заступницима и ученицима у избору школе и занимања, према склоностима и способностима ученика (праћење развоја ученика и информисање о карактеру и условима рада појединих занимања).

Информисање родитеља, односно других законских заступника о мерилима и поступку уписа ученика у школу под повољнијим условима реализује и Национални савет ромске националне мањине.

Пријава за упис – Пријаву за упис у средњу школу под повољнијим условима за ученика подноси родитељ, односно други законски заступник ученика, у складу са прописима којима се регулише заштита података о личности, у основној школи.

У пријави родитељ, односно други законски заступник ученика се изјашњава о националној припадности ученика и доставља документацију о социјалном статусу ученика и родитеља, односно других законских заступника.

Национални савет ромске националне мањине издаје потврду о изјави за примену афирмативних мера.

Полагање завршног испита и рангирање за упис у средњу школу – Ученик који је пријављен за упис под повољнијим условима полаже завршни испит у складу са подзаконским актом који уређује завршни испит.

Број бодова који ученик оствари на основу успеха из школе и на основу завршног испита, увећава се за 30% од броја бодова који му недостаје до 100 бодова.

Ученику који живи у породици која је корисник новчане социјалне помоћи, број бодова који је остварио на основу успеха из школе и завршног испита увећава се за 35% од броја бодова који му недостаје до 100 бодова.

Ученик се распоређује у школу на основу опредељења и утврђеног броја бодова.

Уколико у истој школи има више одељења истог смера гимназије, односно образовног профила, а више ученика који су испунили услове за рангирање, ученици се се распоређују  равномерно по одељењима.

После уписа, основна школа доставља средњој школи податке о ученику који се уписао у ту средњу школу.

Кандидати који желе да упишу прву годину основних и интегрисаних студија на високошколским установама чији је оснивач Република на основу афирмативне мере уписа припадника ромске националне мањине, приликом подношења пријаве и прописане документације за упис на студије прилажу високошколској установи препоруку Националног савета ромске националне мањине

Упис на високошколску установу на основу афирмативне мере уписа припадника ромске националне мањине врши се у оквиру квоте која се одобрава одлуком Владе и зависи од укупне квоте студента чије се школовање финансира из буџета Републике Србије, а може га остварити кандидат припадник ромске националне мањине који је положио пријемни испит.

После завршеног полагања пријемног испита/испита за проверу склоности и способности, кандидати који су положили пријемни испит/испит за проверу склоности и способности, рангирају се на посебној ранг листи, са које високошколска установа уписује највише онолико кандидата колико је одобрено одлуком Владе за ову афирмативну меру. Кандидати који се на овај начин не упишу рангирају се са осталим кандидатима за редовна буџетска места.

Приликом уписа на више године студија, студенти ромске националности који су уписани путем афирмативне мере, задржавају статус студената који се финансирају из буџета уколико остваре 36 ЕСПБ.

Студенти припадници ромске националне мањине који су уписани на основу афирмативне мере уписа у статусу студената који се финансирају из буџета имају право на смештај и исхрану у студентским домовима.

Стипендије за ученике и студенте ромске националности је мера која има за циљ повећан обухват ромске деце системом образовања и васпитања и смањење одустајања од образовања спречавањем његовог раног напуштања.

У циљу подршке Министарство, у оквиру општег конкурса за ученичке и студентске стипендије и кредите, расписује упућује припадницима ромске националне мањине позив за стипендирање.

Више о стипендијама и начиноима пријаве можете погледати ОВДЕ.

Једна од континуираних мера подршке ученицима ромске националности у систему образовања је педагошки асистент.

Они пружају помоћ и додатну подршку деци и ученицима у складу са њиховим потребама, помажу наставницима, васпитачима и стручним сарадницима.  Рад са породицама је саставни део посла педагошких асистената, као и сарадња са надлежним органима јединице локалне самоуправе, организацијама, установама, службама и удружењима.

Педагошки асистенти који пружају подршку ученицима ромске националности којима је потребна додатна подршка у образовању могу да буду ангажовани када установу похађа најмање 20 ученика којима је потребна додатна подршка у образовању.

Саветници-спољни сарадници за образовање на језицима националних мањина такође су једна од системских и континураних мера подршке образовању националних мањина.

Саветници-спољни сарадници чине мрежу професионалаца, практичара који заједно са школама решавају изазове у процесу примене инклузивне праксе и унапређивању образовања на језицима националних мањина. 

281

ПЕДАГОШКИ АСИСТЕНТ ЗА УЧЕНИКЕ РОМСКЕ НАЦИОНАЛНОСТИ

8.699

СТИПЕНДИЈА РОМСКИМ УЧЕНИЦИМА У ПОСЛЕДЊИХ 9 ГОДИНА

Loading