
Постигнуће наших ученика изнад просека ТИМСС скале
На међународном ТИМСС истраживању (Trends in International Mathematics and Science Study) које је спроведено прошле године, а које се бави постигнућем ученика у области математике и природних наука, ученици четвртог разреда основних школа из Србије остварили су значајно више поена у односу на просек ТИМСС скале који износи 500 поена, речено је на данашњој онлајн конференцији поводом представљања резултата тог међународног истраживања.
Први потпредседник Владе Србије и министар просвете, науке и технолошког развоја Бранко Ружић рекао је да су ученици четвртог разреда основне школе остварили 508 поена на тесту из математике и 517 поена на тесту из природних наука.
Наши ученици заслужују честитке, постигнуће наших ученика је на задовољавајућем нивоу и изнад просека ТИМСС скале, али морамо да радимо како бисмо обезбедили тренд раста“, рекао је Ружић.
У истраживању 2019. године, према речима министра, учествовало је 165 основних школа, односно 4.279 ученика четвртог разреда.
Ученици четвртог разреда из Србије остварили су 508 поена на тесту из математике и 517 поена из природних наука, што је статистички значајно више у односу на просек ТИМСС скале који износи 500 поена, рекао је министар.
Он је истакао да наши четвртаци имају значајно боље постигнуће из математике од њихових вршњака из региона – БиХ, Северне Македоније, Црне Горе, али и у односу на вршњаке из Јерменије, Француске, Албаније, Новог Зеланда.
Постигнуће наших ученика из математике је на нивоу постигнућа ученика из Аустралије, Бугарске, Италије, Канаде, Хрватске, Словачке Републике“, нагласио је министар и додао да је статистички дошло до пада у постигнућу из математике за десет поена у односу на претходна два циклуса истраживања, те да није било разлика између постигнућа дечака и девојчица.
Када је реч о природним наукама, према речима министра Ружића, наши ученици су и у овом домену бољи од својих вршњака из региона али и од вршњака из Шпаније, Италије, Португалије, Белгије, Француске, Малте.
Наши ученици у домену природних наука су на нивоу постигнућа ученика из Немачке, Италије, Аустрије, Канаде, Бугарске, Словачке Републике, Хрватске, Турске, Данске, Холандије и Северне Ирске“, казао је министар Ружић и истакао да у овом домену није било разлике у тренду у односу на последња два циклуса“ навео је министар.
Према његовим речима, у области природних наука, девојчице су забележиле бољи резултат са 521 поен у односу на 513 поена колико су постигли дечаци, што није био случај у претходна два циклуса. Девојчице су показале бољи резултат када је у питању биологија.
Министар Ружић је додао да је ТИМСС истраживање једно у низу међународних истраживања у којима Србија учествује и да је циљ да овакве евалуације допринесу вођењу образовних политика које су засноване на подацима.
У наредном периоду треба спровести анализе које ће нам омогућити да разумемо ове резултате и шта треба чинити како бисмо обезбедили тренд раста. Извесно је да ученици који су учествовали у ТИМСС 2019, још нису били обухваћени курикуларном реформом“, истакао је министар, додајући да циљ реформе образовања треба да почива на принципу како дете користи стечена знања у школи , а не колико је података напамет научило.
Он је навео да ће Министарство настојати да и даље промовише и подстиче праведност и једнакост у систему образовања да би се смањиле разлике између ученика у различитим регионима, које су уочене у овом истраживању.
Према речима министра, добар показатељ овог истраживања је и да је смањено вршњачко насиље и да су напори који су чињени претходних година и деценија били сврсисходни.
Проценат ученика четвртог разреда у Србији који доживе вршњачко насиље једном месечно и једном недељно је значајно нижи у односу на међународни просек где је укупно 37 одсто ученика известило да доживљава насиље једном месечно или једном недељно. Овај податак је у контексту постигнућа на ТИМСС- у важан јер просечно постигнуће из математике и природних наука ученика опада уколико бар једном недељно или месечно доживљавају вршњачко насиље“, казао је министар.
Истраживање, према његовим речима показало је и да у наредном периоду стручно усавршавање учитеља треба усмерити и на области – интегрисања технологија у наставу, унапређивања критичког мишљења и проблемског приступа у решавању задатака и одговарања на индивидуалне потребе ученика.
Државни секретар у Министарству просвете, науке и технолошког развоја Анамарија Вичек у поздравном говору навела је да ово истраживање омогућава да вршимо упоређивање са другим системима широм света.
Истраживач Института за педагошка истраживања Нада Шева детаљно је представила резултате овог истраживања, а сажетак и инфографици могу се погледати на сајту https://www.ipisr.org.rs/rezultati/rezultati-2019
Директор Завода за вредновање квалитета образовања Бранислав Ранђеловић навео је да ТИМСС студија прати трендове постигнућа ученика и квалитет наставе и учења математике и природних наука на основношколском узрасту и најавио међународна истраживања која ће се обавити наредних година.
Носилац истраживања је Међународна асоцијација за евалуацију образовних постигнућа (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement – IEA) а у националним оквирима, истраживање је спровео Институт за педагошка истраживања у Београду. Подршку Mинистарству за учешће у овом циклусу ТИМСС -а, пружила је Европска комисија.
Преузмите: