Onlajn i hibridna nastava

Digitalni segment obrazovanja u fokusu ima samo one aktivnosti koje će doprineti da učenici razviju svoj potencijal u većoj meri nego što je u slučaju bez primene digitalne tehnologije. Drugim rečima, tehnologiju ne smemo da posmatramo kao supstitut tradicionalnom obrazovanju, već kao njegov komplement.

Neposredna interakcija na relaciji nastavnik – učenik i učenik – učenik veoma je važna za razvoj kognitivnih i socijalnih veština mladih ljudi, a naročito je važna za decu i mlađe učenike. Stoga nastavnik, u skladu sa odlikama konkretnog obrazovnog okruženja u kome deluje i sa svojom profesionalnom autonomijom i stručnošću, donosi odluku na koji način će i u kojoj meri koristiti digitalne tehnologije u radu sa učenicima.

Tehnologija može da omogući nastavniku da kroz organizovanje novih, raznovrsnih oblika učenja, nastave i ocenjivanja, a u skladu sa klimom u školi, uzrasnim karakteristikama, razvojnim potrebama, te sa mogućnostima i interesovanjima učenika, podigne nivo kvaliteta obrazovanja, učini ga relevantnim, efikasnim, otvorenim i dostupnim.

Onlajn i hibridna nastava

Onlajn nastava označava vid obrazovanja koji je isključivo realizovan posredstvom digitalnih tehnologija i interneta.

Za vreme onlajn nastave nastavnik i učenici ne idu u školu.

Nastavnik kreira podsticajno okruženje za učenje, vodi i usmerava rad učenika, a učenje se realizuje kroz različite aktivnosti u onlajn prostoru. Obrazovna komunikacija je pretežno pisana.

Tokom onlajn nastave učenik preuzima veću odgovornost za svoje učenje, jer je omogućen visok stepen fleksibilnosti i individualizacije u radu.

Nastavnik je u živom kontaktu sa učenicima putem konferencijskih
alata. Te susrete koristi za aktivnosti višeg nivoa složenosti za koje je učenicima potrebna pomoć.

Korišćenjem analitike učenja koju obezbeđuje sistem za upravljanje učenjem nastavnik ima pregled svih aktivnosti i postignuća svakog od učenika u onlajn okruženju.

Sistem za upravljanje učenjem je specijalizovani softver koji se koristi za planiranje i realizaciju aktivnog nastavnog procesa u onlajn okruženju, u kome je obezbeđena interakcija svih aktera, kao i uslovi za procenu učeničkih postignuća.

Kvalitetan sistem za upravljanje učenjem treba da bude instaliran na nivou škole. Uspostavljanjem jednog sistema za upravljanje učenjem škola formira centralno mesto u kome se odvija sva nastavna komunikacija i učenje.

Hibridna nastava predstavlja fleksibilan pristup organizaciji nastave koji podrazumeva kombinovanje neposrednog rada u školi i onlajn nastave.

Za vreme hibridne nastave nije obavezno da nastavnici i učenici tokom čitavog trajanja obrazovno-vaspitnog rada budu u neposrednom kontaktu, već se njihov udeo planira u odnosu na dati kontekst i potrebe učenika.

Nastavnik koristi platformu za onlajn učenje da bi produžio obrazovni kontakt sa učenicima i van školskog vremena. Koristi je za individualizaciju i dodatni rad sa učenicima.

Učenik preuzima odgovornost za svoje učenje u okviru školske platforme, razumejući da su sadržaji i aktivnosti visoko individualizovani i vode ka poboljšanju školskih postignuća.

Nastavnik je u živom kontaktu sa učenicima na školskim časovima. To vreme koristi za podsticanje grupnog rada, vršnjačkog učenja i pružanje dodatne podrške učenicima, dok predavanja seli u onlajn prostor.


Korišćenjem analitike učenja koju obezbeđuje sistem za upravljanje učenjem nastavnik ima uvid u individualne potrebe svakog od učenika i na osnovu njih planira rad na školskom času.

Za razliku od onlajn nastave, hibridna nastava se ne odvija samo u kriznim situacijama.

Loading