Mehanizmi i mere inkluzivnog obrazovanja

Kontakt za dodatne informacije:

Sektor za prevenciju i zaštitu od nasilja i inkluziju osetljivih grupa u obrazovanju, Grupa za inkluzivno obrazovanje

Kontakt telefon: 011/367-0619

Email: inklzija@prosveta.gov.rs

Ključni mehanizmi implementacije inkluzivnog obrazovanja su školski timovi za inkluzivno obrazovanje i timovi za podršku deci i učenicima, individualni obrazovni plan, interresorne komisije za procenu potreba za dodatnom podrškom na lokalnom nivou koje uključuju sektor obrazovanja, socijalne zaštite i zdravstva.

Uspostavljena je međuresorna saradnja i institucionalni kapaciteti za upravljanje, koordinaciju, praćenje i implementaciju inkluzivnih obrazovnih politika.

Unapređene su nastavničke kompetencije i kvalitet rada u obrazovnim ustanovama, kao i participacija roditelja u odlučivanju o daljem obrazovanju deteta.

Mehanizmi implementacije inkluzivnog obrazovanja

Na nivou predškolske ustanove i škole svi zaposleni mogu biti podrška inkluzivnom obrazovanju (IO). Pored toga, neki akteri školskog života imaju jasno definisane i propisima uređene uloge i odgovornosti:

  • Direktor škole: Kao lice odgovorno za zakonitost rada i za uspešno obavljanje delatnosti ustanove, direktor planira i organizuje ostvarivanje svih aktivnosti ustanove, pa tako i aktivnosti inkluzivnog obrazovanja. Stara se o kvalitetu i daljem unapređivanju procesa inkluzivnog obrazovanja u ustanovi. Imenuje članove Tima za inkluzivno obrazovanje i timova za dodatnu podršku. Sarađuje sa institucijama i organizacijama van ustanove koje su relevantne za IO.
  • Stručni saradnici: Pored tog što su obavezni članovi tima za dodatnu podršku detetu i učeniku, pružaju stručnu podršku zaposlenima u neposrednom radu sa decom i učenicima iz osetljivih društvenih grupa, sarađuju i pružaju podršku roditeljima dece i učenika kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju i angažuju se u prikuljanju podataka o detetu i učeniku. Sarađuju sa odeljenjskim starešinom u izradi inicijalnog pedagoškog profila. Učestvuju u praćenju kvaliteta inkluzivnog obrazovanja i predlžu delotvorne stategije podrške za dete i prilagođavanja okruženja za učenje. Koordiniraju rad timov i stručnih organa škole.
  • Vaspitači i nastavnici: U ostvarivanju individualnog obrazovnog plana u ustanovi aktivno učestvuju svi članovi Tima za dodatnu podršku i svi drugi koji neposredno rade sa detetom ili učenikom. Vaspitači i nastavnici su u obavezi da primenjuju mere individualizacije ili ostvaruju individualni obrazovni plan (IOP) u okviru zajedničkih aktivnosti u grupi predškolske ustanove, odnosno u odeljenju škole. Vaspitač i nastavnik pri planiranju svog rada u grupi, odnosno odeljenju, uključuje mere i aktivnosti predviđene IOP-om.
  • Pedagoški asistent: Pruža pomoć i dodatnu podršku grupi dece i učenika u ustanovi, u skladu sa njihovim potrebama i pomoć zaposlenima u cilju unapređivanja njihovog rada. Pedagoški asistent u svom radu ostvaruje saradnju sa roditeljima, odnosno drugim zakonskim zastupnicima, organima jedinice lokalne samouprave, nadležnim ustanovama, organizacijama i udruženjima.
  • Tim za dodatnu podršku detetu i učeniku: Izrađuje IOP na osnovu prethodno ostvarenih, evidentiranih i vrednovanih mera individualizacije i izrađenog pedagoškog profila. Tim periodično vrednuje ostvarenje IOP-a. Na osnovu rezultata vrednovanja IOP-a, tim dopunjuje pedagoški profil u skladu sa aktuelnom obrazovnom situacijom i izrađuje predlog izmena i dopuna IOP-a. Čine ga odeljenjski starešina, stručni saradnik, nastavnik i roditelj.
  • Tim za inkluzivno obrazovnje ustanove: Stara se o kvalitetu inkuzivnog obrazovanja na nivou škole, koordinira rad ustanove u oblasti IO, prati rad timova za dodatnu podršku i inicira mere za unapređivanje procesa IO. Posle donete odluke o prihvatanju predloga za utvrđivanje prava na IOP, direktoru ustanove predlaže članove tima za pružanje dodatne podrške. Predlog za utvrđivanje prava na IOP podnosi direktoru ustanove. Nakon uvida u IOP, predlaže pedagoškom kolegijumu usvajanje IOP-a.
  • Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja: sarađuje sa timom za inkluziju na prevenciji diskriminacije, a posebno u sprovođenju interventnih aktivnosti kada se posumnja ili utvrdi diskriminatorno ponašanje ili akt nasilja prema deci i učenicim iz osetljivih društvenih grupa.
  • Drugi timovi formirani u školi/PU: Sve oblasti za koje mogu biti zaduženi različiti timovi u obavezi su da uvažavaju različitosti i usklade aktivnosti sa principima inkluzivnog obrazovanja.
  • Pedagoški kolegijum ustanove: donosi IOP kao poseban akt ustanove na predlog tima za inkluzivno obrazovanje, odnosno tima za pružanje dodatne podrške detetu i učeniku; na ovaj način usvojen IOP postaje sastavni deo Školskog programa.

Individualni obrazovni plan (IOP) je program nastave i učenja koji škola donosi za pojedinačnog učenika ili za dete u predškolskoj ustanovi.

Pravo na IOP ima dete, učenik i odrasli kojem je potrebna dodatna podrška zbog teškoća u pristupanju, uključivanju i učestvovanju u obrazovanju i vaspitanju, odnosno ako imaju teškoće u učenju, smetnje u razvoju ili invaliditet, potiču iz socijalno nepodsticajne sredine ili im je, iz drugih razloga, potrebna podrška u obrazovanju.

Pravo na individualni obrazovni plan ima i dete ili učenik sa izuzetnim sposobnostima i u tim slučajevima IOP prepoznaje i podstiče nadarenost učenika.

U zavisnosti od vrste i intenziteta podrške koja je potrebna detu, učeniku i odraslom, IOP može biti:

  1. IOP1 je prilagođeni program nastave i učenja kojim se pruža podrška, prilagođavanje i obogaćivanje prostora i uslova u kojima se uči, kao  i metoda rada, udžbenika i nastavnih sredstava, odnosno aktivnosti u vaspitnoj grupi, njihov raspored, kao i lica koja pružaju podršku;
  2. IOP2 je izmenjeni program nastave i učenja kojim se, osim prilagođavanja prostora, uslova i metoda rada, planira prilagođavanje ishoda obrazovanja i vaspitanja i prilagođavanje sadržaja za jedan, više ili za sve predmete.
  3. IOP3 je proširen, produbljen i obogaćen program nastave i učenja koji se primenjuje za učenike sa izuzetnim sposobnostima

 

Detetu, učeniku i odraslom, kome je usled socijalne uskraćenosti, smetnji u razvoju, invaliditeta, teškoća u učenju, rizika od ranog napuštanja školovanja i drugih razloga potrebna dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju, ustanova obezbeđuje otklanjanje fizičkih i komunikacijskih prepreka, prilagođavanje načina ostvarivanja školskog programa i izradu, donošenje i ostvarivanje individualnog obrazovnog plana. (Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, čl. 76. stav 1.) 

Svrha prilagođavanja je postizanje dobrobiti za učenika kojem je potrebna dodatna podrška u obrazovanju. Mere prilagođavanja usmerene su ka uključivanju učenika u nastavni proces, aktivnostima koje se realizuju zajedno sa drugim učenicima, ka razvijanju samopoštovanja, učenju i napredovanju.

Drugim rečima, razvija se osećaj pripadnosti grupi, osećaj kompetentnosti i autonomije. U ovome je smisao inkluzivnog obrazovanja

Prilagođavanje prostora i uslova tj. organizacije rada odnosi se na uklanjanje fizičkih barijera i prilagođavanja prostora i rada, koa što je postavljanje rampe, uklanjanje pragova, reljefne oznake za kretanje na podu; blizina table i konstantan raspored nameštaja za slabovidog ili slepog učenika, raspored časova.

Prilagođavanje materijala i učila podrazumeva korišćenje različitih materijala (kao što su vizuelni, slikovni, zvučni, taktilni materijali i konkretni predmeti koji su neophodna podrška u učenju dece/učenika iz osetljivih grupa), prilagođenih radnih listova i zadataka (npr. grafički prikazi, ili zadaci sa ponuđenim odgovorima za učenike sa disleksijom i slično), kao i prilagođenih udžbenika (npr. udžbenici na Brajevom pismu) i asistivne tehnologije (npr. posebni računarski programi i tastature).

Prilagođavanje metoda, tehnika i oblika rada podrazumeva upotrebu različitih pristupa (npr. aktivno i kooperativno učenje, učenje korak po korak i slično), različitih metoda (npr. učenje putem otkrića, iskustveno učenje, radionica, projektno učenje, kompleksna metoda početnog čitanja i pisanja), različitih tehnika i oblika rada (npr. predstavljanje istog sadržaja verbalnim, grafičkim i slikovnim tehnikama ili rad u malim grupama, u paru i slično). 

Prilagođavanje sadržaja i obrazovnih ishoda podrazumeva sažimanje ili obogaćivanje sadržaja (npr. obrada ključnih nastavnih jedinica, izdvajanje sažetka gradiva ili dodavanje „tematskih“ sadržaja zavisno od interesovanja učenika), kao i izmenu propisanih obrazovnih ishoda koji treba da budu u zoni narednog razvoja učenika.

Prilagođavanje načina praćenja napredovanja i ocenjivanja podrazumeva da se u situacijama provere postignuća i ocenjivanja primenjuju iste strategije koje su za tog učenika podrška u učenju, kao što su test sa uvećanim fontom, samo usmena ili samo pisana provera znanja, jednostavna instrukcija, manji broj zadataka na testu, gradivo podeljeno u manje celine, primena sredstva asistivne tehnologije i drugo.

U cilju smanjivanja rizika od osipanja učenika kojima je potrebna dodatna podrška iz vaspitno-obrazovnog sistema, ali i obezbeđivanja kontinuiteta dodatne podrške, obrazovne ustanove su u obavezi da sarađuju, razmenjuju informacije i dobru praksu podrške učeniku. 

Saradnja između obrazovnih ustanova se formalizuje kroz Plan tranzicije koji izrađuje Tim za dodatnu podršku. Plan tranzicije se priprema prilikom uključivanja deteta u obrazovnu ustanovu, prelaska sa jednog nivoa obrazovanja na drugi i iz ustanove u ustanovu, kao i iz razvojne grupe u vaspitnu grupu u predškolskom vaspitanju i obrazovanju, odnosno iz odeljenja za decu sa smetnjama u razvoju u redovno odeljenje. Ovaj plan se priprema i za završetak školovanja i pripreme za samostalni život u zajednici.

Prilagođavanje završnog, maturskog i prijemnog ispita

Prilagođavanje završnog,  maturskog i prijemnog ispita za učenike kojima je potrebna dodatna podrška vrši se u skladu sa vrstom potrebne dodatne podrške koju je učenik imao tokom školovanja. Za polaganje završnog, maturskih i prijemnih ispita ispita, potrebna prilagođavanja predlaže i obrazlaže Tim za dodatnu podršku učeniku.

Prilagođavanja se organizuju za polaganje:

  • Završnog ispita na kraju osnovnog obrazovanja i vaspitanja
  • Maturskog i završnog ispita na kraju srednje škole
  • Prijemnog ispita za upis u srednju školu
  • Prijemnog ispita za upis na visokoobrazovnu ustanovu

Prilagođavanja u skladu sa merama individualizacije ili IOP1 mogu biti prilagođavanje uslova, prostora, vremena za izradu testa, prilagođavanje testa u smislu prebacivanja na Brajevo pismo, uvećanog fonta, u elektronskom formatu, prisustvo ličnog pratioca i dr., ali ne i prilagođavanje zadataka koji se nalaze u testovima.

Za učenike koji se obrazuju po IOP2, škola izrađuje individualizovan, sadržinski izmenjen test za svakog učenika pojedinačno, u skladu sa prilagođenim obrazovnim ishodima iz IOP2.

Upis u srednju školu

Afirmativne mere koje podržavaju i podstiču prelazak učenika iz osetljivih grupa iz osnovne u srednju školu su:

  • Upis u srednju školu posle obavljenog završnog ispita po posebnoj proceduri i na osnovu uputa Okružne upisne komisije za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom

Tim za inkluzivno obrazovanje škole, u saradnji sa učenikom i njegovim roditeljima, predlaže najmanje tri obrazovna profila/zanimanja koja su u skladu sa iskazanim željama učenika, ali i sa interesovanjima, postignućima i nivoom funkcionalnosti učenika. Škola dostavlja listu želja i prateću dokumentaciju o učeniku Okružnoj upisnoj komisiji, na osnovu čijeg uputa se kandidat sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, pre raspodele ostalih učenika po školama i obrazovnim profilima, raspoređuje u odgovarajuću školu. Na taj način se obezebeđuje da odeljenje u koje je upisan učenik sa smetnjama u razvoju ima manji ukupan broj učenika.

  • Afirmativna mera koja podržava prelazak učenika iz osetljivih grupa na naredni nivo obrazovanja je i procentualno uvećavanje bodova na završnom ispitu za učenike pripadnike romske nacionalne manjine, etničke grupe za koja je u najvećem riziku od napuštanja obrazvno-vaspitanog sistema, učenike iz socijalno depriviranih sredina, učenici migranti i sve druge koji su nekoj potrebi za podrškom

Resursni centri uspostavljeni su radi unapređivanja kvaliteta inkluzivnog obrazovanja i vaspitanja i povećanja dostupnosti dodatne podrške deci, učenicima i odraslima iz osetljivih društvenih grupa. Podrška je namenjena i njihovim porodicama, kao i zaposlenima u ustanovama obrazovanja i vaspitanja koji neposredno rade sa ovim kategorijama učenika.

Rad resursnih centara usmeren je na:

  • Uključivanje dece i učenika iz različitih osetljivih grupa u sistem obrazovanja i vaspitanja;
  • Jačanje kompetencija zaposlenih u oblasti pružanja podrške inkluzivnom obrazovanju;
  • Pružanje podrške uključivanju učenika izbeglica, migranata, tražilaca azila i stranih državljana u sistem obrazovanja Republike Srbije.

U cilju jednake dostupnosti usluga, mrežu resursnih centara čini 13 ustanova obrazovanja i vaspitanja, koje postižu izuzetne rezultate u oblasti inkluzivnog obrazovanja i vaspitanja dece iz osetljivih grupa. Resursni centri su ravnomerno raspoređeni na teritoriji Republike Srbije.

Značaj asistivne tehnologije

Od ukupno 13 resursnih centara, jedanaest ima posebnu ulogu u primeni asistivnih tehnologija (AT), uključujući i upotrebu humanoidnih robota kao visokotehnoloških sredstava podrške u nastavi.

Asistivne tehnologije omogućavaju lakše i efikasnije učenje, napredovanje i učešće učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u školskim i vršnjačkim aktivnostima.

Humanoidni robot koristi se kao nastavno sredstvo u radu sa decom i učenicima koji imaju komunikacione smetnje, u cilju podsticanja socijalne interakcije, razvoja govora i komunikacionih veština. Učenici često pokazuju visoku motivaciju i pozitivan odziv u radu sa robotom, što doprinosi njihovom napredovanju i aktivnoj uključenosti u nastavu.

Resursni centri koji raspolažu humanoidnim robotom:  

  • „Mara Mandić“, Pančevo
  • „Vukašin Marković“, Kragujevac
  • „Veljko Ramadanović“, Beograd
  • „11. maj“, Jagodina
  • „Vuk Karadžić“, Sombor
  • „6. oktobar“, Kikinda
  • „Milan Petrović“, Novi Sad
  • „Bubanj“, Niš
  • „Miodrag V. Matić“, Užice
  • „Radivoj Popović“, Zemun (Beograd)
  • „Dr Svetislav Bojanin“, Subotica

Značaj asistivnih tehnologija

Asistivne tehnologije predstavljaju važan faktor u razvoju inkluzivnog obrazovanja jer omogućavaju veću samostalnost, autonomiju i jednak pristup obrazovnim sadržajima. Zahvaljujući njima, učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom mogu ravnopravno da učestvuju u nastavnom procesu, prate nastavu u skladu sa svojim mogućnostima i potrebama i ostvaruju napredak u učenju i razvoju. Ove tehnologije uključuju različite uređaje, softvere i digitalne alate koji podržavaju komunikaciju, kretanje, pisanje, čitanje, slušanje, kao i razvoj kognitivnih i socijalnih veština.

Za određenu decu, primena asistivnih tehnologija predstavlja granicu između isključenosti i aktivnog uključivanja u obrazovanje, kao i između uskraćivanja i ravnopravnog uživanja prava na obrazovanje. One omogućavaju da svako dete dobije priliku da uči, napreduje i razvija svoje potencijale u skladu sa ličnim mogućnostima. Dostupnošću i pravilnom primenom odgovarajuće tehnologije, sposobnosti svakog deteta mogu biti značajno unapređene, a istovremeno se jača osećaj samopouzdanja, motivacije i pripadnosti školskoj zajednici.

Više informacija

Detaljnije informacije o radu i uslugama resursnih centara dostupne su na veb platformi: https://at.zuov.gov.rs/

Uloga pedagoških asistenata je višestruka. Oni pružaju pomoć i dodatnu podršku deci i učenicima u skladu sa njihovim potrebama, pomažu nastavnicima, vaspitačima i stručnim saradnicima.  Rad sa porodicama je sastavni deo posla pedagoških asistenata, kao i saradnja sa nadležnim organima jedinice lokalne samouprave, organizacijama, ustanovama, službama i udruženjima.

Pedagoški asistent nije personalizovana usluga i predstavlja pomoć i dodatnu podršku grupi dece i učenika u ustanovi, u skladu sa njihovim razvojnim, obrazovnim i socijalnim potrebama i pomoć nastavnicima, vaspitačima i stručnim saradnicima u nastavnim i vannastavnim aktivnostima u cilju unapređivanja njihovog rada sa decom i učenicima kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška i sarađuje sa roditeljima.

Pedagoški asistenti koji pružaju podršku učenicima romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju mogu da budu angažovani kada ustanovu pohađa najmanje 20 učenika kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju.

Ustanove obrazovanja i vaspitanja kojima je do sada data saglasnost za angažovanje pedagoškog asistenta koji pruža podršku učenicima romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju, septembar 2025. godine

Pedagoški asistenti za decu i učenike sa smetnjama u razoju i invaliditetom mogu biti angažovani ukoliko škola nije u mogućnosti da pruži dodatnu podršku za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u skladu sa zakonom i ukoliko nema angažovanog defektologa na poslovima stručnog saradnika ili nastavnika, a ako ima najmanje 10 učenika koji se obrazuju po individualnom obrazovnom planu (IOP2), odnosno 20 učenika koji se obrazuju po IOP2 .

Interresornu komisiju obrazuje jedinica lokalne samouprave na osnovu sporazuma o saradnji između ustanova sistema obrazovanja, državne uprave i lokalne samouprave, socijalne zaštite i zdravlja. 

Interresorna komisija vrši procenu potreba deteta, učenika i odraslog za dodatnom obrazovnom, zdravstvenom i socijalnom podrškom, tj. u okviru svog Mišljenja objedinjuje podrške koje su potrebne detetu, učeniku i odraslom polazniku za uključivanje u obrazovanje i život u zajednici.

Lični pratilac je usluga iz domena socijalne zaštite. 

Usluga lični pratilac deteta finansira se iz budžeta gradova i opština, odnosno za njihovo obezbeđivanje zadužena je jedinica lokalne samouprave, a na osnovu procene nadležnog centra za socijalni rad.

Pravo na uslugu lični pratilac deteta ima dete sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, pod uslovom da je uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole.

Zahtev za ličnog pratioca podnosi se nadležnom centru za socijalni rad na loklanom nivou, na osnovu preporuke Interresorne komisije.

Mere koje podržavaju obrazovnu inkluziju imaju za cilj kontinuirano povećanje učešća u učenju i progresivnog smanjivanje isključenosti iz obrazovanja dece i učenika iz osetljivih grupa.

Mere koje podržavaju obrazovnu inkluziju
  • Obavezni i besplatni pripremni predškolski program
  • Prioritet za upis u predškolsku ustanovu
  • Diversifikacija programa PVO
  • Afirmativne mere za uključivanje dece iz osetljivih grupa u PVO
  • Bezuslovni upis u osnovnu školu
  • Prilagođavanje završnog, maturskog i prijemnog ispita
  • Afirmativne mere za upis u učenika u srednju školu i studenata na visoko obrazovne ustanove
  • Podrška tranziciji dece i učenika između nivoa obrazovanja
  • Pristupačnost obrazovnih ustanova
  • Naknada troškova boravka u predškolskoj ustanovi
  • Besplatan prevoz za decu/učenike i njihove pratioce
  • Besplatan smeštaj i ishrana u ustanovama i domovima
  • Besplatni udžbenici
  • Prilagođeni udžbenici na Brajevom pismu, kao i sa prilagođenim fontom/ formatom
  • Učenički krediti i stipendije
  • 281 pedagoški asistent za podršku deci/učenicima romske nacionalne manjine
  • Definisane procedure za prepoznavanje i reagovanje u slučajevima nasilja i diskriminacije
  • Obavezna realizacija aktivnosti u prevenciji osipanja učenika u školama
  • Posebni delovi individualno obrazovnog plana koji omogućava podršku tranziciji i prevenciju osipanja
  • Plan mera podrške i individualni obrazovni plan 
  • Nastava na daljinu
  • Nastava kod kuće
  • Nastava za učenike na dužem kućnom i bolničkom lečenju
  • Dopunska nastava
  • Dodatna nastava
  • Partnerstvo sa porodicom i participacija roditelja/staratelja
  • Upotreba asistivne tehnologije
  • Uspostavljeni su timovi na nivou škole zaduženi za IO, pružanje dodatne podrške, prevenciju nasilja i diskriminacije, profesionalnu orijentaciju i karijerno vođenje
  • Resursni centri
  • Saradnja između škola za učenike sa smetnjama u
    razvoju i ustanova redovnog obrazovanja i vaspitanja
  • Međusektorska saradnja od značaja za podršku učešću dece/učenika
  • Inkluzivno obrazovanje prepoznato kao jedan od prioriteta za stručno usavršavanje
  • Realizuju se programi: srpski kao nematernji jezik, srpski jezik kao jezik nastave i okruženja
  • Realizuju se izborni nastavni predmeti maternji jezik sa elementima nacionalne kulture nacionalnih manjina
  • Standardi kvaliteta obrazovnih ustanova uključuju pokazatelje inkluzivnosti

U cilju unapređivanja kompetencija zaposlenih u obrazovanju, njihovog osposobljavanja i profesionalnog razvoja i razmene iskustva, a radi dosledne primene principa inkluzije, školama je na raspolaganju sistemska podrška.

Resursni centri

Pored toga što se putem Resursnih centara obezbeđuje upotreba asistivnih tehnologija kao podrška učenicima u obrazovanju, oni obezbeđuju i sveobuhvatnu stručnu, delotvornu i pravovremenu podršku nastavnicima i stručnim saradnicima. Osnovne aktivnosti Resursnih centara uključuju:

  1. Podrška nastavnicima i stručnim saradnicima – centri organizuju obuke, seminare i radionice kako bi nastavnici unapredili svoje kompetencije u oblasti inkluzivnog obrazovanja i primene asistivnih tehnologija. Pruža se individualno savetovanje i mentorska podrška prilikom izrade nastavnih planova i prilagođavanja programa potrebama svih učenika.
  2. Razmena dobre prakse – Resursni centri funkcionišu kao platforma za razmenu primera dobre prakse iz oblasti inkluzije, adaptivnog učenja i primene novih pedagoških pristupa, kako između nastavnika jedne škole, tako i među različitim ustanovama.
  3. Procena potreba učenika – centri obezbeđuju procenu obrazovnih potreba učenika, preporuke za primenu asistivnih tehnologija i podršku u kreiranju individualnih obrazovnih planova (IOP).
  4. Podrška roditeljima – pored podrške nastavnicima, Resursni centri organizuju informativne sastanke, savetovanje i obuke za roditelje o korišćenju asistivnih tehnologija i uključivanju dece u redovan obrazovni proces.
  5. Integracija novih tehnologija i resursa – centri testiraju i preporučuju nove asistivne tehnologije, nastavne materijale i digitalne alate koji mogu olakšati učenje i komunikaciju učenika sa različitim potrebama.
  6. Strateška podrška školi – centri pomažu školama u razvoju inkluzivne politike, praćenju napretka učenika i unapređivanju kvaliteta nastave kroz analizu rezultata i konsultativnu podršku.

U cilju jednake dostupnosti, mrežu resursnih centara čini 13 ustanova koje ostvaruju izuzetne rezultate u realizaciji inkluzivnog obrazovanja i vaspitanja dece iz osetljivih grupa. Resursni centri su ravnomerno raspoređeni na celoj teritoriji Republike Srbije i to su:

  1. Resursni centar “Mara Mandić” Pančevo

Adresa: Cara Dušana 34, Pančevo, imejl adresa: dukovskianita@gmail.com  

  1. Resursni centar “Vukašin Marković” Kragujevac

Adresa: Janka Veselinovića bb Kragujevac, imejl adresa: mjcabric@gmail.com  

  1. Resursni centar “Veljko Ramadanović” Beograd

Adresa: Cara Dušana 143, Beograd, Zemun, imejl adresa: resursnicentarvr@gmail.com  

  1. Resursni centar “11.maj” Jagodina

Adresa: Slavke Đurđević 8 Jagodina, imejl adresa: jelenastrugar77@gmail.com, skolazagluve035@mts.rs 

  1. Resursni centar “Vuk Karadžić” Sombor

Adresa: Radoja Domanovića 98, Sombor, imejl adresa: vukskola.direktor.so@gmail.com

  1. Resursni centar “6. oktobar” Kikinda

Adresa: Dositejeva 53, Kikinda, imejl adresa: srdjan.stojanovic0230@gmail.com  

  1. Resursni centar “Milan Petrović” Novi Sad

Adresa: Bate Brkića bb, Novi Sad, imejl adresa: dodatna.podrska@smp.edu.rs  

  1. Resursni centar “Bubanj” Niš

Adresa: Bubanjskih heroja br.3 Niš, imejl adresa: resursnicentar@skolabubanj.rs 

  1. Resursni centar “Miodrag V. Matić” Užice

Adresa: Dragiše Lapčevića 1, 31000 Užice, imejl adresa: skolamvm@mail.com  

  1. Resursni centar “Branko Pešić” Beograd Zemun

Adresa: Svetotrojčina 4 Beograd, imejl adresa: rc.brankopesic@gmail.com 

  1. Resursni centar “Radivoj Popović” Beograd, Zemun

Adresa: Ul. Prizrenska 37, Zemun Beograd, imejl adresa: resursnicentar.rp@gmail.com  

  1. Resursni centar “Dr Svetislav Bojanin”, Subotica

Adresa: Ul. Ivana Gorana Kovačića 14, Subotica, imejl adresa:                  rcentarsbojanin@gmail.com  

  1. Resursni centar “Kosovski božur”, Kosovska Mitrovica

Adresa: Filipa Višnjića bb, Kosovska Mitrovica, imejl adresa: kosovskibozurkm@gmail.com

 

Model ustanove

Model ustanova je ustanova koja ostvaruje izuzetne rezultate u obrazovnom i vaspitnom radu, naročito doprinosi unapređivanju obrazovne i vaspitne prakse u skladu sa opštim principima i ciljevima obrazovanja i vaspitanja.

Status model ustanove se dodeljuje školama koje kontinuirano postižu izuzetne rezultate u radu sa učenicima, neguju inovativne pedagoške prakse u oblasti inkluzivnog obrazovanja i predstavljaju primer dobre prakse u sistemu obrazovanja.

Škole sa ovim statusom imaju zadatak da svoja iskustva i dobre prakse dele sa drugim ustanovama i pruže podršku unapređivanju kvaliteta nastave u širem obrazovnom sistemu.

Model ustanove su novi mehanizam upravo za razmenu iskustva među ustanovama i nastavnicima.

U sistemu obrazovanja i vaspitanja Republike Srbije status model ustanove za inkluzivno obrazovanja stekle su sledeće škole:

 1. Osnovna škola „8. oktobar“ Vlasotince

2. Osnovna škola „Sveti Sava“ Vrčin, Beograd

3. Osnovna škola „Kosta Trifković“ Novi Sad

4. Osnovna škola „Jovan Jovanović Zmaj“ Svilajnac

Prosvetni savetnici i savetnici spoljni saradnici za inkluzivno obrazovanje

Prosvetni savetnici iz školskih uprava (oganizacione jedinice Ministarstva prosvete koje su regionalno raspoređene) kroz spoljašnje vrednovanje, pored opšteg kvaliteta rada ustanova, prate i kvalitet inkluzivnog obrazovanja. Prosvetni savetnici pružaju i neposrednu stručnu pomoć obrazovnim ustanovama u različitim situacijama vezanim za uključivanje i podršku u obrazovanju i vaspitanju učenika iz osetljivih društvenih grupa.

Stručnu i savetodavnu podršku zaposlenima u obrazovno-vaspitnim ustanovama u oblasti inkluzije pružaju i savetnici-spoljni saradnici za inkluzivno obrazovanje.

Savetnici-spoljni saradnici za inkluzivno obrazovanje čine mrežu profesionalaca, praktičara koji zajedno sa školama i školskim timovima za inkluziju rešavaju izazove u procesu primene inkluzivne prakse. 

Programi stručnog usavršavanja

U cilju unapređivanja znanja i veština zaspolenih u ustanovama obrazovanja i vaspitanja sistem stručnog usavršavanja zaposlenih u prosveti pruža različite programe obuke u oblsti inkluzije.

Prosvetim radnicima i stručnim saradnicima na raspolaganju su programi sa Liste programa stručnog usavršavanja od javnog interesa, kao i akreditovane obuke koje se realizuju u saradnji sa relevantnim institucijama, organizacijama i pojedincima.

Pričnici, publikacije, stručna uputsva

U cilju unapređivanja kompetencija zaposlenih u obrazovanju u oblasti inkluzije Ministarstvo prosvete objavljuje priručnike, stručna uputstva i različite publikacije.

Pričnici, publikacije i stručna uputsva mogu se preuzeti OVDE.

Dobra praksa obrazovnog sistema Srbije, koja se odnosi na uključivanja učenika iz populacije migranata, izbeglica i tražilaca azila, predstavlja pozitivan primer obrazovanja u evropskom obrazovnom prostoru.

Školama podršku pružaju mentori, savetnici-spoljni saradnici koji održavaju redovnu komunikaciju sa predstavnicima Komesarijata za izbeglice i migracije i predstavnicima prihvatnih i azilnih centara u Srbiji, koji uključuju porodice sa decom školskog uzrasta i maloletnicima bez pratnje.

Obrazovanje migranata

Afirmativnim pristupom deca iz osetljivih društvenih grupa, a to su svakako i učenici migranti, izbeglice i tražioci azila, mogu da se upišu u osnovnu školu, i bez dokaza o prebivalištu roditelja i potrebne dokumentacije, a sa dostavljenim dokazom o zdravstvenom pregledu deteta. 

Učenici se upisuju u odgovarajući razred nakon prethodne provere znanja, uz mogućnost realizacije aktivnosti u pripremnom periodu od dve nedelje do dva meseca tokom uključivanja u redovnu nastavu, kako bi se postepeno izvršila adaptacija učenika.

Učenici iz populacije migranata i tražilaca azila upisuju one srednjoškolske profile u kojima ima mesta posle završenog drugog kruga upisa.

Stručni tim za inkluzivno obrazovanje sačinjava Plan podrške uključivanja učenika migranata, izbeglica ili tražioca azila i predlaže članove Tima za dodatnu podršku učeniku koji utvrđuje načine i sprovodi proveru znanja učenika.

Plan podrške sadrži aktivnosti na pripremi roditelja i učenika za dolazak novog učenika kome je potrebna podrška priprema, program adaptacije i prevladavanje straha, program intenzivnog učenja srpskog jezika, individualizaciju nastavnih aktivnosti kroz prilagođavanje rasporeda časova, didaktičkog materijala, metoda i načine rada i uključivanje učenika u vannastavne aktivnosti uz vršnjačku podršku.

Za učenike migrante, izbeglice ili tražioce azila pripremljen je ubrzan program savaladavanja srpskog jezika – Srpski kao strani jezik koji se realizuje na dopunskim časovima, ali i pohađanjem nastavnih i vannastavnih aktivnosti i upotrebom didaktičkog materijala.

Imajući u vidu jezičku barijeru, obezbeđno je i prevođenje obrazovnog materijala na maternje jezike migranata, izbeglica ili tražilaca azila.

Mentori, odnosno savetnici – spoljni saradici pružaju podršku školama i zajedno njima rešavaju izazove u procesu primene inkluzivne prakse među populacijom migranata. 

Ministarstvo prosvete podržava škole u kojima se obrazuju izbeglice, tražioci azila i migranati i to kroz jačanje kapaciteta ustanova i unapređivanjem kompetencija zaposlenih u sistemu za rad sa učenicim iz ove društvene kategorije. 

Imajući u vidu da je jezička barijera izražena, a da je i zakonski uređeno da ustanova organizuje učenje srpskog kao stranog jezika za učenike koji ne poznaju jezik na kome se izvodi obrazovno-vaspitni rad, više od 700 nastavnika srpskog i stranog jezika je obučeno za primenu novog kurikuluma za Srpski kao strani jezik

Pored obuka, izrađeni su Stručno uputstvo i Priručnik za nastavnike, kao i dodatni materijali i primeri dobre prkase koji su dostupni na stranici Nacionalnog obrazovnog portala Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.

20

SAVETNIKA-SPOLJNIH SARADNIKA ZA PRIMENU ROKDK

14.350

PRILAGOĐENIH UDŽBENIKA

85%

DECE IZ MIGRANTSKE POPULACIJE OBUHVAĆENO OBRAZOVANJEM

Loading