Važna obaveštenja
Odeljenja za učenike sa posebnim sposobnostima za biologiju i hemiju u gimnazijama omogućavaju učenicima da stičući znanja iz biologije i hemije po posebnom programu, uspešno ovladaju znanjima i veštinama potrebnim za razumevanje strukture, filogenije i evolucije živog sveta kao i čovekovog mesta i njegove uloge u prirodi.
Zahvaljujući kompetencijama stečenim tokom ovakvog gimnazijskog obrazovanja, budući studenti će raspolagati veštinama neophodnim za:
- analizu, integraciju i uopštavanje bioloških fenomena i procesa, čak i na atipičnim primerima;
- primenu stečenih znanja u rešavanju širokog spektra životnih situacija;
- kritičku analizu informacija i rizika određenih ponašanja i jasnu argumentaciju stavova i životnih navika koji služe pozitivnom razvoju;
- razumevanje i korišćenje jezika biološke struke praćenje usmene i pisane biološke komunikacije u medijima;
- iniciranje i učestvovanje u društvenim akcijama i debatama sa temom očuvanja životne sredine i održivog razvoja, prirode i biološke raznovrsnosti;
- timski rad i podelu uloga u okviru kompleksnih zadataka koji se jedino mogu realizovati kroz saradnju različitih uloga i više učesnika, tako da svaki učenik razvija ličnu odgovornost prema obavezama;
- predstavljanje, čitanje i tumačenje podataka koristeći tekst, brojeve, dijagrame i različite audio-vizuelne forme, korišćenje različite izvora informacija i podataka (biblioteke, medije, internet, ličnu komunikaciju, itd.) i kritičko razmatranje;
- efikasno pronalažanje, selekciju i integraciju relevantnih informacija iz različitih izvora;
- poređenje različitih izvora i načina dobijanja podataka, procena njihove pouzdanosti i prepoznavanje mogućih uzroka greške;
- korišćenje informacionih tehnologija za čuvanje, prezentaciju i osnovnu obradu podataka.
Specifičnost Plana nastave i učenja za gimnazije za odeljenja za učenike sa posebnim sposobnostima za biologiju i hemiju je povećan fond nastave časova biologije i hemije u odnosu na ostale smerove gimnazije. Nastava biologije i hemije zastupljena je sa po četiri časa nedeljno, odnosno sa tri časa teorijske nastave i jednim časom laboratorijskih vežbi. Tokom četvorogodišnjeg školovanja na ovom specijalizovanom smeru, učenici će pohađati i 214 časova nastave predmeta Primenjene nauke raspoređenih kao 144 časa teorije i 70 časova vežbi. Profilisanost specijalizovanog smera osmišljena je sa ciljem da se kod učenika razvije istraživački odnos prema okruženju kroz eksperimentalni rad.
Prednost školovanja u specijalizovanom odeljenju (20 učenika ukupno) je realizacija nastave u grupi do 20 učenika na časovima teorije i grupi do 10 učenika na časovima laboratorijskih vežbi. Stručan nastavni kadar i dobra opremljenost gimnazija nastavnim sredstvima omogućava izvođenje demonstracionih ogleda tako da učenici spontano prate tokove posmatranih pojava, odnosno da neposredno učestvuju u realizaciji ogleda, opisuju pojavu koju posmatraju ili demonstriraju, što doprinosi razvoju ključnih, predmetnih i međupredmetnih kompetencija kod učenika, neophodnih za uspešan nastavak školovanja na visokoškolskim ustanovama.
Program podstiče odgovornost za očuvanje životne sredine i biološke raznovrsnosti na Zemlji. Stečena znanja primenljiva su u svakodnevnom životu pri poboljšanju sopstvenog zdravlja i odabiru životnog stila, omogućavaju učestvovanje u društvenim debatama radi donošenja važnih odluka, kao što su održivi razvoj i zaštita životne sredine, zaštita prirode i biodiverzita i upotreba biotehnologija (vakcine, matične ćelije, genetski modifikovana hrana, genetske osnove naslednih bolesti). Izučavanjem pažljivo biranih sadržaja predmeta koji su u planu ovog specijalizovanog smera, učenici razvijaju sposobnost kritičkog mišljenja, formiraju naučni pogled na svet, razumeju sličnosti i razlike između različitih naučnih pristupa i razvijaju trajno interesovanje za biološke i hemijske fenomene, stiču umeće da analiziraju, integrišu i uopštavaju procese, da razumeju tehnološke promene koje se ugrađuju u industriju, poljoprivredu, medicinu, farmaciju, a koje poboljšavaju kvalitet svakodnevnog života.
Razvijanje naučne pismenosti i veština za laboratorijski rad, istraživanje svojstava supstanci i praćenje hemijskih i bioloških promena omogućiće učenicima da budu vrlo uspešni studenti medicine, stomatologije, veterine, poljoprivrede, farmacije, hemije, bilogije, fizičke hemije ili tehnologije.
Na časovima Biologije rad učenika je usmeren na projektnu nastavu – učenici izrađuju biološke crteže i računske zadatke iz genetike, izvode zanimljive eksperimente tokom časova laboratorijskih vežbi i posećuju časove vežbi na Biološkom fakultetu.
Na časovima Hemije učenici su najviše angažovani na laboratorijskom radu, pri izradi računskih zadataka i projektnoj nastavi.
Izučavajući predmet Primenjene nauke učenici ovladavaju osnovama biotehnologije, zelene tehnologije u savremenoj nauci i osposobljavaju se da prepoznaju i objasne primenu iste u svakodnevnom životu i nauci.
Gimnazije koje upisuju odeljenja koja će pohađati učenici sa posebnim sposobnostima za biologiju i hemiju u školskoj 2024/2025. godini su:
- Peta beogradska gimnazija, Beograd
- Gimnazija „Jovan Jovanović Zmaj“, Novi Sad
- Prva kragujevačka gimnazija, Kragujevac
- Gimnazija „Bora Stanković“, Niš
- Osma beogradska gimnazija, Beograd
- Mitrovačka gimnazija, Sremska Mitrovica
Za upis u odeljenja koja ostvaruju nastavni plan i program za gimnaziju za učenike sa posebnim sposobnostima za biologiju i hemiju, kandidati polažu prijemni ispit, na kojem rešavaju test iz biologije i hemije. Navedeni test se polaže u skladu sa opštim standardima postignuća za kraj obaveznog obrazovanja.
Kandidat za upis u odeljenje za učenike sa posebnim sposobnostima za biologiju i hemiju može da ostvari najviše 240 bodova na testu, od kojih najviše 120 bodova na delu testa kojim se proveravaju postignuća iz biologije i najviše 120 bodova na delu testa kojim se proveravaju postignuća iz hemije.
Kandidat za upis u odeljenje za učenike sa posebnim sposobnostima za biologiju i hemiju položio je prijemni ispit ako je ostvario najmanje 120 bodova na testu iz biologije i hemije.
Takmičenja učenika osnovne škole, koja su od značaja za upis u odeljenje za učenike sa posebnim sposobnostima za biologiju i hemiju jesu takmičenja iz biologije i hemije.
Stručna društva i drugi organizatori ovih takmičenja jesu:
- biologija – Takmičenje iz biologije – Srpsko biološko društvo;
- hemija – Takmičenje iz hemije – Srpsko hemijsko društvo.
Kandidatu koji je, na republičkom takmičenju osvojio prvo, drugo ili treće mesto iz biologije ili hemije, dodeljuje se po 120 bodova za prvo mesto, 100 bodova za drugo mesto i 80 bodova za treće mesto.
U nastavku možete preuzeti testove i rešenje testova iz biologije i hemije iz predhodnih godina:
- Test iz biologije – prijemni ispit za učenike sa posebnim sposobnostima za biologiju i hemiju – 2023.
- Test iz hemije – prijemni ispit za učenike sa posebnim sposobnostima za biologiju i hemiju- 2023.
- Rešenja probnog testa iz biologije – 2023.
- Rešenja probnog testa iz hemije – 2023.
- Test iz biologije – prijemni ispit za učenike sa posebnim sposobnostima za biologiju i hemiju – 2022.
- Test iz hemije – prijemni ispit za učenike sa posebnim sposobnostima za biologiju i hemiju- 2022.
- Rešenja probnog testa iz biologije – 2022.
- Rešenja probnog testa iz hemije – 2022.
- Test iz hemije – prijemni ispit za učenike sa posebnim sposobnostima za biologiju i hemiju- 2021.
- Rešenja probnog testa iz biologije – 2021.
- Rešenja probnog testa iz hemije – 2021.