Aktuelnosti
Danas isplata stipendija i kredita za učenike
Rezultati konkursa „Holokaust kao polazna tačka“
Umetničke škole likovne oblasti su specijalizovane za obrazovanje mladih talenata u oblasti likovne, primenjene umetnosti i dizajna. Misija ovih umetničkih škola je obrazovanje kadrova koji će odgovoriti potrebama i zahtevima za estetizacijom svih segmenata savremenog društva, čuvanje kulturnog nasleđa i tradicionalnih likovnih tehnika, ali i praćenje novih tehnologija i trendova.
Učenici kroz svoje obrazovanje razvijaju kreativnost i inovativnost putem specifično organizovane nastave prilagođene individualnim karakteristikama učenika. Odnos nastavnika i učenika u obrazovnom procesu kao i način ocenjivanja su usmereni na razvoj sposobnosti komunikacije, iznošenja i argumentovane odbrane stavova kao i estetske procene radova. Razvijanje i unapređenje nastavnog procesa učenicima omogućava da na najbolji način realizuju svoj kreativni potencijal.
Primenom individualnih metoda učenja uz korišćenje savremenih nastavnih tehnika i tehničko-tehnoloških sredstava ide se ka tome da svaki učenik izađe iz škole sa kvalitetnim i funkcionalnim znanjem.
Specifičnost obrazovanja u oblasti likovne umetnosti ne podrazumeva samo izučavanje i usavršavanje veština likovnog izražavanja kroz određene medije i tehnike, već se učenici obrazuju i vaspitavaju kao budući kreatori estetskih standarda u umetnosti i kulturi.
Kroz obrazovne programe učenici upoznaju tradiciju kao i savremene tokove u ovim oblastima i društvu u celini. Akcenat je na kreativnom mišljenju i istraživanju koje je osnova stvaralačkog rada kroz tradicionalne i savremene medije.
Prednosti školovanja i obrazovanja u srednjim školama likovne oblasti:
- osposobljavanje učenika za samostalni rad i stvaralaštvo;
- proširivanje znanja kroz gostujuća predavanja istaknutih stvaralaca u oblasti likovnih i primenjenih umetnosti i dizajna;
- škole motivišu učenike za učešće na domaćim i međunarodnim takmičenjima, konkursima i izložbama;
- prohodnost na umetničke fakultete u zemlji i inostranstvu;
- zahvaljujući opštem obrazovanju stečenom u umetničkim školama učenici imaju prohodnost i na druge fakultete.
Specifičnosti Planova nastave i učenja u srednjim umetničkim školama likovne oblasti su:
- programi stručnih umetničkih predmeta realizuju se tako što se odeljenja dele na grupe;
- časovi u nizu u školama likovne oblasti predstavljaju standard kojim se realizuje redovna nastava stručnih predmeta, a blok nastava predstavlja proširenje fonda časova određene nastavne teme u okviru predmeta;
- program stručnih predmeta se realizuje kroz različite vidove obrazovnog rada, a obuhvata rad na projektnim zadacima (u školi), očiglednu nastavukroz posete muzejima, galerijama i drugim institucijama kulture i umetnosti kao i proizvodnim organizacijama;
- nastava na stručnim – umetničkim predmetima se realizuje primenom mentorskog rada sa svakim učenikom kroz individualne korekture tokom svih faza učeničkih aktivnosti u realizaciji zadataka;
- obrada nastavnih jedinica kroz veći broj časova /npr. 20 – 40/ individualnog rada;
- stručni predmeti u oblasti dizajna podrazumevaju multidisciplinarni pristup u realizaciji ideje i njene materijalizacije;
Prednosti školovanja i obrazovanja u srednjim školama likovne oblasti:
- osposobljavanje učenika za samostalni rad i stvaralaštvo;
- proširivanje znanja kroz gostujuća predavanja istaknutih stvaralaca u oblasti likovnih i primenjenih umetnosti i dizajna;
- škole motivišu učenike za učešće na domaćim i međunarodnim takmičenjima, konkursima i izložbama;
- prohodnost na umetničke fakultete u zemlji i inostranstvu;
- zahvaljujući opštem obrazovanju stečenom u umetničkim školama učenici imaju prohodnost i na druge fakultete.
Informacije o planovima i programima nastave i učenja, kao i specifičnosti određene likovne škole, možete dobiti kontaktirajući školu.
Tehničar dizajna ambalaže
Proces obrazovanja na ovom obrazovnom profilu zasniva se na jedinstvu likovno-estetskih i tehnoloških faktora. Odvija se kroz dve grupe predmeta, opšte stručne i uže stručne. Svi predmeti imaju za cilj da kod učenika razviju smisao za vizuelno zapažanje, razviju sposobnost analize elemenata likovnog izražavanja, kao i smisao za površinsko i plastično oblikovanje. Fenomeni dvodimenzionalnog i trodimenzionalnog, likovnog i tehničkog čine jedinstvo u dizajnu ambalaže.
Ova iskustva su sublimirana u glavnom predmetu – Oblikovanje ambalaže, kroz konkretne zadatake, razvijajući kod učenika sposobnost apliciranja dvodimenzionalnog grafičkog dizajna na trodimenzionalnu formu, manuelno i uz korišćenje softverskih aplikacija. Stiču se osnovna znanja za bavljenje različitim oblicima grafičkog dizajna, kroz razvoj kreativne sposobnosti iz oblasti klasičnog grafičkog dizajna, razvijajući ih dalje u polju prostorne grafike.
Učenici se upoznaju sa likovno–grafičkim oblikovanjem i dizajnom formi, od različitih dvodimenzionalnih i trodimenzionalnih formi, do ambalaža za određene tipove proizvoda. Dinamika projektnih zadataka pruža osnovno znanje o funkcionisanju grafičkih elemenata – znaka, tipografije, fotografije i ilustracije u trodimenzionalnoj celini poput vizuelnog identiteta nekog proizvoda ili linije proizvoda. Stiču se sposobnosti za realizaciju projekata kroz sve faze rada od idejnih skica, preko razrade do finalnog rešenja i izrade makete, kao i sposobnost samostalnog rešavanja problema vizuelne komunikacije kroz kreativni inovativan proces.
Razvija se kultura komunikacije kroz međusobne dijaloge i kritike, kao i upućenost na značaj diskusija i uticaj istorijskih i savremenih tokova na dizajn u duhu vremena.
Imajući u vidu neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj profesionalne karijere, lakšeg zapošljavanja, učenici će biti osposobljeni da razumeju i savladaju kompleksnu teoriju elemenata i principa grafičkog dizajna, fotografije, ilustracije, tipografije i ostalih formi vizuelnih umetnosti, koje će objedinjene potom uspešno primenjivati u praksi.
Tehničar dizajna grafike
Proces obrazovanja na obrazovnom profilu Dizajner grafike, zasniva se na osnovnom postulatu da je grafički dizajn stvaralačka delatnost koja ima za cilj, da likovno-grafičkim izražavanjem, uz odgovarajuća tehničko-tehnološka sredstva, ostvari kvalitet savremene vizuelne komunikacije.
Grafički dizajn je spoj primenjene umetnosti i planiranja plasmana ideje kroz upotrebu vizuelnog i tekstualnog sadržaja. Uloga grafičkog dizajna je interdisciplinarna a može biti i informativna, komercijalna ili edukativna.
Nastava se odvija na opšte stručnim i uže stručnim predmetima, gde izučavajući fotografiju, ilustraciju, tipografiju, kaligrafiju i tehnologiju štampe, učenici formiraju i razvijaju smisao za vizuelno opažanje, kreativno stvaralaštvo, sposobnost analitičkog pristupa elementima likovnog izražavanja i tehnološke mogućnosti štampe, što sublimiraju u rešenjima svojih projekata.
Pored dvodimenzionalnih rešenja koja se odnose na štampane medije, časopise, knjige, plakate, oblikovanje grafike se bavi i trodimenzionalnim rešenjima- prostornom grafikom. Funkcija grafičkog dizajna je da daje formu i oblik informacijama.
Individualnom nastavom na stručnim predmetima prati se kreativni proces realizacije zadataka i sposobnost učenika da samostalno rešavaju probleme kroz sve faze rada, od idejnih skica, preko razrade do praktične realizacije finalnog rešenja. Učenici se osposobljavaju da kreiraju svoja idejna rešenja koristići tradicionalne likovne tehnike, kao i grafičke programe i IKT alate.
Tehničar dizajna enterijera i industrijskih proizvoda
Na ovom obrazovnom profilu učenici postupno razvijaju likovno estetski smisao, projektantsku zrelost, uče trodimenzionalnost i prostornost, fenomen oblika i njihovu povezanost sa zahtevima funkcije i ergonomije. Radeći na konkretnim zadacima, od jednostavnih ka složenijim, oni upoznaju ceo proces oblikovanja od ideje preko tehničke dokumentacije i projekta, do realizacije modela ili makete.
U procesu obrazovanja kod učenika se razvija smisao za istraživanje i inovaciju, odnos konstrukcije i oblika, podstiče radoznalost ka maštovitim i originalnim rešenjima, razvijaijući samostalne kreativne mogućnosti kod svakog učenika posebno. Učenici stiču i znanja iz oblasti tehničkih disciplina, osposobljavajući se za izradu tehničkih elaborata, projektne dokumentacije, konstrukcije i razrade detalja.
U radionicama škola realizuju se modeli, gde se učenici uključuju u praktičan rad, upoznaju sa tehnologijom obrade materijala i drugim postuupcima završne obrade modela. Na taj način učenici se osposobljavaju da samostalno rade na praktičnoj realizaciji zadatka. U 3. i 4. godini školovanja učenici objedinjuju prethodno stečena znanja iz stručnih predmeta i time ostvaruju sintezu likovno-estetskih, tehničih i tehnoloških vrednosti u oblikovanju industrijskih proizvoda za široku potrošnju.
Tehničar dizajna tekstila, odeće i scenskog kostima
Tradicionalno nasleđe, savremena dostignuća u oblasti umetnosti tekstila, savremenog i scenskog kostima, različite tehnologije proizvodnje i savremena kretanja u umetnosti čine osnovu ovog obrazovnog programa.
U toku školovanja učenici se postupno uvode u složenost i višeslojnost oblikovanja unikatnog i industrijskog tekstila kombinovanjem veština tkanja, štampanja i slikanja tekstila sa izradom idejnih rešenja za tkanine i odeću.
Kroz projektne i eksperimentalne zadatke, individualni istraživački rad i radionice, učenici povezuju znanja i veštine svih stručnih predmeta prolazeći put od idejnih skica do realizacije u materijalu.
Pored likovno – estetskog površinskog i prostornog oblikovanja, oni paralelno stiču tehnička i tehnološka znanja iz tkanog i štampanog tekstila i primene softverskih aplikacija u dizajnu tekstila i kostima i njegovoj prezentaciji.
Osnovni cilj školskog programa je osposobljavanje učenika za samostalni kreativni rad u oblasti dizajna tekstila i kostima, kao i stvaranje adekvatne osnove za nastavak studija u oblasti primenjene i likovne umetnosti i kulture.
Likovni tehničar
Sadržaj nastavnog programa na obrazovnom profilu Likovni tehničar omogućava sticanje teorijskih i praktičnih znanja i veština iz područja vizuelnih umetnosti, ovladavanje likovnim jezikom i tehnikama i razvijanje likovnog identiteta učenika.
Ovaj koncept obrazovanja namenjen je učenicima koji imaju potrebu da se likovno izraze i nadograde svoju darovitost, ovladaju likovnim jezikom i tehnikama, usvoje znanja i veštine iz područja vizuelnih umetnosti.
Bazu nastavnog programa čine likovne discipline: crtanje, slikanje, vajanje i grafika, upotpunjen sadržajima predmeta osnove tehnologije i konzervacije, zidne tehnike, fotografija, računarska grafika i fotografija.
Kroz praktične individualne zadatke, učenici se osposobljavaju za kreiranje i izvođenje radova iz oblasti crtanja, štafelajnog i zidnog slikanja, vajanja, grafike, fotografije, računarske grafike i multimedija, kroz celovit proces od istraživanja, razvijanja ideje, preko razrade projekta do realizacije.
Od jednostavnih zadataka čiji je cilj upoznavanje sa elementima likovne forme, izoštravanje percepcije, sposobnosti reprodukovanja i korišćenja likovnog jezika, preko ovladavanja tehničko tehnološkim znanjima u raznorodnim klasičnim i savremenim medijima vizuelnog izražavanja, do zadataka u kojima se stečena znanja kompleksno povezuju u likovni stav i osobeni izraz svakog učenika, učenici postupno prolaze put potrage za likovnim identitetom i estetskim stavom.
Konzervator kulturnih dobara
Konzervacija zidne i štafelajne slike podrazumeva brigu o ovim predmetima kulturne baštine i zahteva poznavanje slikarskih tehnika, tehnologije materijala, konzerviranja i restauriranja, postupaka koji odlažu njihovo propadanje, uz neophodna znanja i veštine vernog kopiranja originala, sa ciljem da se eksponatu vrati prvobitan, izvorni izgled.
Sadržaj nastavnog programa obrazovnog profila Konzervator kulturnih dobara – preparator zidnog i štafelajnog slikarstva omogućava sticanje teorijskih i praktičnih znanja i veština iz oblasti likovnih umetnosti i konzervacije, ovladavanje likovnim tehnikama, preventivnim i interventnim konzervatorskim postupcima na zidnoj i štafelajnoj slici, kao i razvijanje likovnog identiteta učenika.
Ovaj koncept obrazovanja namenjen je učenicima koji imaju potrebu da se likovno izražavaju, da ovladaju likovnim jezikom i tehnikama, a znanjem i veštinama doprinesu očuvanju kulturnog nasleđa i umetničke baštine. Konzervatorske aktivnosti uključuju proveru stanja zidne i štafelajne slike, izradu dokumentacije, rad na samom predmetu kulturne baštine i njegovu zaštitu.
Kroz praktične individualne zadatke čiji je cilj upoznavanje sa slikarskim tehnikama, izoštravanje percepcije, sposobnosti reprodukovanja, preko ovladavanja tehničko-tehnološkim znanjima u raznovrsnim klasičnim i savremenim medijima likovnog izražavanja, do zadataka u kojima se stečena znanja kompleksno povezuju sa ciljem da se eksponatu vrati prvobitni izgled, a istovremeno sačuva integritet dela, učenici se osposobljavaju za samostalno izvođenje konzervatorskih postupaka na zidnoj i štafelajnoj slici (slike na platnu, dasci i zidu). Konzervatori su čuvari kulturnog nasleđa i umetničke baštine i značaj njihovog rada je nemerljiv.
Istovremeno, učenici se osposobljavaju i za kreiranje radova iz oblasti crtanja i slikanja i razvijaju sopstveni likovni identitet.
Aranžer
Na obrazovnom profilu Aranžer učenici se osposobljavaju za praktično i estetsko aranžiranje, umetničko oblikovanje reklamno-prodajnih prostora, dizajniranje izložbenih i prodajnih predmeta i savladavanje elemenata scenografije.
Cilj nastavnog programa je sticanje ključnih i stručnih kompetencija za obavljanje poslova aranžiranja. Savladavanjem programa učenici su osposobljeni da komuniciraju sa klijentom i saradnicima u skladu sa pravilima poslovne komunikacije, analiziraju potrebe i zahteve klijenta (tržišta), osmišljavaju i prezentuju idejno rešenje aranžiranja izložbenog, prodajnog ili privatnog prostora, osmišljavaju marketing-rekvizite, postamente i dekorativne elemente potrebne za realizaciju aranžiranja; analiziraju i planiraju aktivnosti u procesu aranžiranja; vrše procenu troškova realizacije aranžiranja; vrše nabavku opreme za rad; vrše kontrolu rada tima za realizaciju procesa aranžiranja; pripremaju radni prostor; sprovode postupke i mere za zaštitu na radu, zaštitu zdravlja i okoline.
Kroz opšte stručne predmete (Crtanje i slikanje, Vajanje, Teorija forme, Kaligrafija, Nacrtna geometrija) i uže stručne predmete (Praktičan rad, Materijali i tehnike), učenici se osposobljavaju da promišljaju i kreiraju prostor po estetskim kriterijumima, u skladu sa zahtevima klijenata.
Učenici razvijaju manuelne veštine, preciznost, odgovornost, sistematičnost, analitičko i logičko rasuđivanje. Podstiču se na stvaralaštvo i inovativnost u projektima koji imaju kulturnu, društvenu ili finansijsku vrednost.
U duhu vremena, kada internet prodaja postaje sve zastupljeniji način trgovine, zadaci se prilagođavaju i prostornom formatu digitalnih medija.
Uslove, termine i ostale relevantne informacije koje se tiču prijemnog ispita za škole likovne oblasti objavljuje Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u „Konkursu za upis učenika u srednje škole“ (izdavač Prosvetni pregled).
Prijemni ispit za škole likovne oblasti realizuje se tri dana po četiri školska časa (180 minuta), a podrazumeva proveru veština i sposobnosti kandidata u oblasti crtanja, slikanja i vajanja.
Prilikom pristupanja polaganju ispita, preporučuje se da kandidati dođu 15 minuta pre određenog vremena za ispit. Tokom sva tri dana ispita kandidati su u obavezi da imaju kod sebe overenu đačku knjižicu sa fotografijom. Na ispitu je zabranjeno korišćenje mobilnih telefona.
Potreban materijal koji Škola obezbeđuje za prijemni ispit je:
- papir za crtanje;
- papir za slikanje;
- glina za vajanje (oko 1000 g).
Potreban materijal za ispit koji kandidati sami donose za:
- Crtanje: olovke različitih tvrdoća (po izboru), gumica za brisanje;
- Slikanje: tempera boje prirodnog porekla, bez ikakvih dodataka
(nisu dozvoljene akrilne, jajčane i sl. boje),četkice, paleta, posuda za vodu;
- Vajanje: vajarske špahtle.
Radove sa prijemnog ispita nije moguće preuzeti.
Kandidat za upis u umetničku školu likovne oblasti, odnosno za obrazovni profil u oblasti umetnosti, može da ostvari na prijemnom ispitu najviše po 160 bodova za svaku oblast (crtanje, slikanje i vajanje) koja se proverava na prijemnom ispitu, odnosno ukupno 480 bodova.
- Kriterijumi za ocenjivanje crtanja su: kompozicija – 40 bodova, proporcija i karakter oblika – 40 bodova, kvalitet linije – 40 bodova i opšti likovni utisak – 40 bodova.
- Kriterijumi za ocenjivanje slikanju su: kompozicija – 40 bodova, osećaj za boju – 40 bodova, lokalni ton – 40 bodova i opšti likovni utisak – 40 bodova.
- Kriterijumi za ocenjivanje vajanja su: kompozicija – 40 bodova, osećaj za oblik – 40 bodova, strukturalna vrednost – 40 bodova, i taktilnost – 40 bodova.
Kandidat za upis u umetničku školu likovne oblasti, odnosno obrazovni profil u oblasti umetnosti je položio prijemni ispit ako je ostvario najmanje 290 bodova ukupno iz svih delova prijemnog ispita.
Kada veći broj kandidata od broja predviđenog za upis u umetničku školu likovne oblasti odnosno za obrazovni profilu oblasti umetnosti ostvari isti broj bodova, prednost u rangiranju do broja predviđenog za upis imaju kandidati:
- nosioci diplome „Vuk Karadžić“
- kandidati koji su osvojili veći broj bodova na takmičenjima iz ostalih predmeta.
- kandidati koji imaju veći ukupan broj bodova na prijemnom ispitu.
- kandidati koji imaju veći ukupan broj bodova na završnom ispitu.
- Škola za dizajn, Beograd
- Škola za dizajn „Bogdan Šuput ”, Novi Sad
- Umetnička škola, Niš
- Umetnička škola, Užice
- Umetnička škola, Kraljevo
- Škola primenjenih umetnosti, Šabac
- TEHNOART BEOGRAD – škola za mašinstvo i umetničke zanate, Beograd
- Tehnička škola „DRVO ART”, Beograd
- Politehnička škola, Subotica
- Škola za dizajn tekstila i kože, Novi Pazar
- Škola za tekstil i dizajn, Leskovac
- Mašinsko – saobraćajna škola, Čačak
- Gimnazija sa domom učenika za talentovane učenike „Boljai”, Senta
- Srednja škola „Knez Aleksandar Karađorđević“, Kragujevac
- Politehnička škola „Milutin Milanković“, Kruševac
