
27. januar – Međunarodni dan sećanja na žrtve Holokausta
Povodom Međunarodnog dana sećanja na žrtve Holokausta, Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja podsećaju da je obrazovanje o Holokaustu, obrazovanje o budućnosti u kojoj ne sme biti diskriminacije po bilo kom osnovu, a humanizam mora biti u osnovi procesa vaspitanja. Učenje o Holokaustu nije učenje o smrti, već učenje o dva života – o životu koga više nema i o životu koji teče dalje, to je mnogostruki zalog – da se Holokaust više nikada ne ponovi, da se pamćenje ne izgubi, a nečuveni karakter Holokausta ne zaboravi.
Ministarstvo i Zavod predano i posvećeno poklanjaju veliku pažnju obrazovanju o Holokaustu. Negovanje kulture sećanja predstavlja našu obavezu, kako bi ostvarili kulturu mira koja nas obavezuje u sadašnjosti i u budućnosti. Obrazovni sistem igra snažnu ulogu u tom procesu, a obrazovanje o Holokaustu prepoznaje se kroz intenzivnu saradnju sa međunarodnim institucijama kao što su: Memorijalna ustanova žrtava i heroja Holokausta u Jad Vašemu (država Izrael), Le Memorial de la Shoah – Muzej i centar za dokumentaciju (Pariz) i Centra za dokumentaciju i istraživanja Centralne Evrope – Centropa (Berlin). Istorija i tradicija naše zemlje svedoče da smo se uvek suprotstavljali svakoj nepravdi i da je tako bilo i u Drugom svetskom ratu kada smo se borili protiv fašizma.
Kao pokazatelj čvrstog opredeljenja i posvećenosti da se nikada ne zaborave tragični istorijski događaji i u čast obeležavanja Međunarodnog dana sećanja na žrtve Holokausta, Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja kreirali su posebnu stranicu Kultura sećanja, dostupnu na sajtu Zavoda, na Nacionalnom obrazovnom portalu, od 27. januara 2023. godine.
Sadržaji ovog repozitorijuma tekstualnih, vizuelnih i medijskih zapisa, pružaju dodatnu sistemsku podršku nastavnicima i praktičarima u realizaciji nastavnih i vannastavnih aktivnosti. Paket obrazovnih materijala, podržan je i kompetencijama za demokratsku kulturu (Referentni okvir kompetencija za demokratsku kulturu Saveta Evrope), nudi operativne i organizacione modele nastave, primere dobre prakse s metodskim sugestijama o učenju i podučavanju o Holokaustu, istoriji stradanja u Drugom svetskom ratu srpskog i drugih naroda, uz pijetet prema svim žrtvama, promoviše kulturu sećanja i borbu protiv antisemitizma i svih oblika ksenofobije. Istovremeno, pažljivim pristupom i vođenjem kroz proces nastave i učenja, kod učenika se razvija svest o značaju poštovanja ljudskih prava, vrednovanja ljudskog dostojanstva i ravnopravnosti, uvažavanje različitosti, prepoznavanje i prevazilaženje predrasuda i stereotipa, podstiče empatija, tolerancija, kritičko i analitičko mišljenje, lični i profesionalni razvoj.
Resurse i materijale sa ove stranice mogu koristiti nastavnici kao okvir za proučavanje događaja iz prošlosti, uz razmatranje kako ti događaji oblikuju sadašnjost i trasiraju put u budućnost. Posredstvom mnogobrojnih, tematski različitih izvora, oni su u prilici da da stvore sopstveni referentni sistem i pristupe obrađivanju teme unutar i izvan učionice, u formalnom i neformalnom okviru. Osim kolekcije modela lekcija, učeničkih filmova i radova, resursa institucija i udruženja, priručnika i uputstava, na datom portalu nalaze se i potresna svedočanstva iz ličnih arhiva. Dodatnu vrednost dostupnoj građi pružaju primeri dobre prakse, nastali kao rezultat zajedničkih aktivnosti nastavnika iz regiona. Jedan od poslednjih takvih primera jeste i zajednička nastavna aktivnost U potrazi za utočištem: Jugoslovenski Jevreji beže od Holokausta koju su pripremili nastavnici iz Srbije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine, nakon međunarodnog treninga Holokaust kao polazna tačka, održanog u Beogradu u martu 2023. u organizaciji Ministarstva prosvete Republike Srbije i francuskog Muzeja i centra za dokumentaciju Le Memorial de la Shoah.
Primer Centra za profesionalno usavršavanje Filozofskog fakulteta Univerziteta u Nišu koji je raspisao konkurs za najbolju metodičku pripremu iz oblasti filoloških i društveno-humanističkih nauka. U oblasti društveno-humanističkih nauka drugu nagradu osvojile su Valentina Andrejić Ristić, nastavnik srpskog jezika i književnosti iz Niša, i Vera Dujaković, nastavnik istorije iz Niša, sa temom Dve sudbine naspram globalnih istorijskih dešavanja.Tema metodičke pripreme se odnosi na Holokaust, a težište časova je usmerno ka upoznavanju učenika sa sudbinama običnih ljudi u Drugom svetskom ratu putem analize dokumentarnog filma, a u cilju osposobljavanja učenika za kritičko mišljenje i za uvažavanje različitosti i multikulturalnosti, a sve to kroz unapređivanje kulture jezičkog opštenja. Ono što je izvojilo ovu metodičku pripremu u odnosu na druge jeste originalnost u pristupu obrade teme, upotreba savremenih digitalnih alata i diferencirane nastavne aktivnosti, prilagođene sposobnostima svakog učenika, kao i međupredmetni pristup analizi teme.
Cilj naših napora je da kroz podučavanje o Holokaustu, ali i o istoriji stradanja u Drugom svetskom ratu srpskog i drugih naroda, uz pijetet prema svim žrtvama, kod učenika razvijamo svest o značaju poštovanja ljudskih prava, ljudskog dostojanstva, uvažavanje različitosti, prepoznavanje i prevazilaženje predrasuda i stereotipa. Naročito ističemo da ovi obrazovni sadržaji podstiču razvoj empatije, ali razvijaju i kritičko i analitičko mišljenje.
Osim obeležavanja Međunarodnog dana sećanja na žrtve Holokausta, škole prigodnim aktivnostima obeležavaju i Međunarodni dan borbe protiv fašizma i antisemitizma zatim nacionalni Dan sećanja na žrtve Holokausta, genocida i drugih žrtava fašizma u Drugom svetskom ratu (22.04.), Dan sećanja na stradanje Srba, Roma i Jevreja u Drugom svetskom ratu u Jajincima kod Beograda, zatim Racija u Novom Sadu. Od školskih aktivnosti izdvajamo izložbe sa radovima učenika sa temom kulture sećanja, posebno su zastupljeni radovi o Ani Frank, zatim, predavanja, svečane akademije.
Ministarstvo prosvete i kroz godišnji Javni konkurs podržava temu negovanja kulture sećanja dodeljujući finansijska sredstva za realizaciju programa koji se bave ovom oblašću.
Pored obuka koje su zaposlenima dostupne u organizaciji partnerskih institucija, dostupne su i akreditovane obuke o učenju o Holokaustu u Katalogu programa stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika za školsku 2022/2023, 2023/2024. i 2024/2025. godinu, i to 6 programa.