
IZVEŠTAJ O RADU MINISTARSTVA PROSVETE, NAUKE I TEHNOLOŠKOG RAZVOJA U PRVIH 100 DANA VLADE
> UNAPREĐIVANJE OSNOVNOG OBRAZOVANJA I VASPITANJA
a) Unapređenje nastave informatike u osnovnim i srednjim školama
Sprovedene su neophodne pripreme za uvođenje informatike kao obaveznog predmeta u osnovnim školama, a u toku je proces detaljnog snimanja i analize stanja opremljenosti škola što će biti osnova za predstojeće nabavke radi kompletiranja tehničkih uslova za uvođenje ovog predmeta.
Takođe, doneti su pravilnici kojima su izmenjeni nastavni programi izbornih predmeta Od igračke do računara u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja i Informatika i računarstvo u drugom ciklusu osnovnog obrazovanja, kao i obaveznog predmeta Računarstvo i informatika u srednjim školama. Uspostavljena je mreža podrške nastavnicima informatike u osnovnim i srednjim školama u primeni novih nastavnih programa putem platforme za elektronsko učenje Ministarstva na kojoj trenutno oko 2000 nastavnika razmenjuje iskustva, planove i materijale.
Razvoj IKT infrastrukture u ustanovama obrazovanja, kao važan preduslov za modernizaciju obrazovanja, jedan je od prioritetnih ciljeva definisanih Akcionim planom za sprovođenje Programa Vlade (APSPV). S tim u vezi, a na osnovu koordiniranog rada Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, osnovne i srednje škole u Republici Srbiji postale su deo Akademske mreže Republike Srbije.
Naime, AMRES koji radi na izgradnji, razvoju i upravljanju obrazovnom i naučno-istraživačkom računarskom mrežom Republike Srbije do sada je imao najmanje 150.000 korisnika i obuhvatao je fakultete, institute, univerzitetske biblioteke, studentske domove i visoke škole. Od sada je deo AMRES-a i 1.800 osnovnih i srednjih škola koje će se besplatno umrežiti i povezati na internet, dok će učenicima biti omogućen bezbedan pristup internetu, uz zabranu posećivanja sajtova sa neprikladnim sadržajem.
v) Svakodnevni sport u školi
Intenziviran je rad na uvođenju svakodnevnog sporta u škole umesto izbornog sporta. Naime, dva časa fizičkog vaspitanja ostaju obavezna u nedeljnom rasporedu, a izabrani sport, poznat i kao treći čas fizičkog, biće transformisan. Umesto njega, uvode se sportske aktivnosti, tri puta nedeljno od po pola sata (ukupno čas i po nedeljno) i to u danima kada nema obaveznog predmeta fizičko vaspitanje.
Na taj način bi se, uvođenjem raznovrsnih sportskih aktivnosti, uz već postojeće resurse, podigao zdravstveno-fizički nivo kod učenika. U realizaciji ovog cilja, planirana je saradnja sa sportskim savezima, Ministarstvom omladine i sporta i Ministarstvom zdravlja, a do sada je održan veći broj sastanaka sa predstavnicima strukovnih udruženja profesora fizičkog vaspitanja i sa predstavnicima Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja kojem je i prosleđen zahtev za izmene nastavnih programa.
g) Obrazovanje za preduzetništvo u osnovnim školama
U cilju osavremenjavanja nastave Tehničkog obrazovanja pokrenut je proces izmene programa ovog predmeta u saradnji sa Zavodom za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i sa predstavnicima strukovnog udruženja nastavnika Tehničkog obrazovanja. U okviru ovog predmeta, za učenike od 5. do 8. razreda, biće obrađene teme iz preduzetništva i bezbednosti u saobraćaju, koje do sada nisu bile predviđene obrazovnim sadržajima.
Takođe, pojačaće se profesionalno savetovanje i usmeravanje učenika osmog razreda. Poseban akcenat će biti na razvoju radne etike i preduzimljivosti, kreativnog i projektnog mišljenja za koje se pretpostavlja da podstiču zrelost u izboru budućeg zanimanja i utiču na samozapošljivost mladih i njihovo osamostaljivanje i obezbeđivanje ekonomske sigurnosti.
Pokrenuta je i inicijativa za izmene plana i programa za 5. razred osnovne škole kroz ishodno planiranje, što je model koji je savremena tendencija u svim obrazovno razvijenim evropskim zemljama. U tom cilju, obavljen je veći broj konsultativnih razgovora sa predstavnicima Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja kojem je prosleđen zahtev da predloži model nastavnog plana i programa.
> UNAPREĐIVANJE SREDNJEG OBRAZOVANJA I VASPITANJA
a) Državna matura za kraj srednjoškolskog obrazovanja
Započet je rad na programu tzv. državne (nacionalne) mature kao osnovne prekretnice u reformi obrazovanja Srbije. Formirana je radna grupa za definisanje koncepta Nacionalne mature, definisani su rokovi i ključni sadržaji.
Ovakav vid eksternog centralizovanog ispita je u skladu sa međunarodnim preporukama da obrazovanje ide u pravcu veće autonomije u sadržajima, tempu i metodama rada koje škola sprovodi, a da se eksterni ispit postavlja kao regulišući faktor. Ciljevi nacionalne mature su: podizanje kvaliteta i osavremenjivanje koncepcije rada u srednjim školama, povećanje horizontalne prohodnosti učenika kroz obrazovni sistem i transparentan upis učenika na fakultete i visoke strukovne škole.
b) Dualno i preduzetničko obrazovanje
Funkcionalno obrazovanje prema potrebama tržišta rada sa fokusom na srednje stručno obrazovanje (kreiranje Nacionalnog modela dualnog i preduzetničkog obrazovanja) je jedan od prioritetnih ciljeva Vlade Republike Srbije definisan Akcionim planom za sprovođenje Programa Vlade (APSPV). Kako bi se ostvario navedeni cilj, povezane su jedinice lokalne samouprave i privredni subjekti sa srednjim stručnim školama, a u saradnji sa Privrednom komorom Srbije sa kojom je Ministarstvo sklopilo sporazum o saradnji.
Kreiran je nacrt „Nacionalnih modela dualnog i preduzetničkog obrazovanja“ i započeta je analiza njihove implementacije na svim obrazovnim nivoima u 28 gradova iz različitih grupa razvijenosti opština (JLS 2014). Povećan je broj učenika u okviru pilot projekata razvoja dualnog i preduzetničkog obrazovanja u Srbiji sa 510 na oko 1000 učenika, odnosno broj kompanija sa 40 na 62 (uključena su mala i srednja preduzeća). Utvrđen je model za izradu programa obrazovanja za koje je identifikovana potreba kompanija, a prilagođavaju se i modernizuju postojeći programi za realizaciju po dualnom modelu u skladu sa zahtevima kompanija. Takođe, smanjen je broj sa 270 na 186 obrazovnih profila u srednjem stručnom obrazovanju u trajanju od tri godine (74 profila) i četiri godine (112 profila), a u toku je, uz pomoć kompanija, identifikacija regionalnih potreba za profilima što će se koristiti pri izradi plana upisa za narednu školsku godinu.
Informisanje zainteresovanih o konceptu i prednostima koje dualni i preduzetnički model obrazovanja donosi je konstantno, a uz podršku Nemačke razvojne pomoći, Privredne komore Austrije i Švajcarske kancelarije za razvoj i saradnju organizovana je „nedelju dualnog obrazovanja“.
> RAZVOJ I VISOKO OBRAZOVANJE
a) „Dositej“ – dosadašnjim jedinstvenim informacionim sistemom prosvete obuhvaćena je i nauka
Jedinstvena baza registara predškolskih ustanova, osnovnih, srednjih i visokih škola, fakulteta, instituta, kao i zaposlenih na tim institucijama pruža neophodne podatke o obrazovnom i naučnom sistemu na osnovu kojih je moguće sagledati trenutno stanje, uspešno planirati dalji razvoj i unapređenje, ali i kontrolisati sprovođenje obrazovnih i naučnih politika od strane aktera obuhvaćenih sistemom.
U skladu sa novim potrebama, informacioni sistem se neprekidno nadograđuje, a podaci u njemu se redovno ažuriraju. Stoga je, imajući u vidu potrebu za proverom podataka o finansiraju škola, u toku prikupljanje novih podataka od osnovnih i srednjih škola, a započelo se i sa prikupljanjem podataka od predškolskih ustanova na osnovu kojih će se mapirati raspoloživi i neiskorišćeni prostor, uskladiti potrebe na terenu i izvršiti optimizacija mreže predškolskih ustanova.
Funkcionalna primena podataka iz „Dositeja“ omogućena je i stoga što su šifrarnici u okviru sistema u potpunosti usklađeni sa važećim državnim šifrarnicima, npr. radnih mesta u državnoj upravi Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, kao i naselja, okruga, gradova i opština Republičkog zavoda za statistiku i dr.
b) Uspostavljanje Nacionalnog okvira kvalifikacija u Srbiji (NOKS)
Nacionalni okvir kvalifikacija u Srbiji, u čiju izradu su uključene obrazovne ustanove, resorna ministarstva, privreda, Nacionalna služba za zapošljavanje i druge zainteresovane strane, treba da koristi kako učenicima i studentima, tako i privredi i da obezbedi kompatibilnost sa evropskim obrazovnim prostorom. Kvalifikacija, naime, treba da pokaže šta određena osoba ume i može da uradi, a ne samo koju diplomu ili sertifikat ima i koju školu je završila.
NOKS treba da podupre reformske procese koji će unaprediti obrazovni sistem tako da iz njega izlaze kompetentni pojedinci koji mogu da odgovore na potrebe tržišta rada, društva kao celine, ali i da zadovolje svoje lične potrebe.
Rad na izradi dokumenta Nacionalni okvir kvalifikacija u Srbiji kojim se utvrđuju svi elementi sistema NOKS-a (nadležna tela i institucije, zakonski i finansijski okvir) je u završnoj fazi. Savet za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih i Nacionalni savet za visoko obrazovanje usvojili su glavne elemente NOKS-a. Kvalifikacije su razvrstane na osam nivoa kvalifikacija sa podnivoima na šestom, sedmom i osmom nivou. Za sve nivoe utvrđeni su opisi kao i način razvrstavanja prethodno stečenih i aktuelnih kvalifikacija prema NOKS-u.
Pripremljen je i Predlog izveštaja o povezivanju sa Evropskim okvirom kvalifikacija i samovrednovanju prema Evropskom prostoru visokog obrazovanja, a u toku je i uspostavljanje jedinstvene baze kvalifikacija koje se mogu steći u Republici Srbiji.
> NAUKA U FUNKCIJI PRIVREDNOG RAZVOJA
Unapređenje konkurentnosti nauke, istraživanja i inovacija u funkciji privrednog razvoja je jedan od prioritetnih ciljeva Vlade Republike Srbije definisan Akcionim planom za sprovođenje Programa Vlade (APSPV).
Za realizaciju ovog cilja neophodna je reforma naučnih instituta i promena načina finansiranja naučnoistraživačke delatnosti. U tu svrhu, planirana je detaljna evaluacija instituta (samoevaluacija i eksterna evaluacija), izrada strategije pametne specijalizacije kojom će biti identifikovane prioritetne oblasti na znanju zasnovanog razvoja Srbije i, na temelju ovih rezultata, donošenje plana reorganizacije instituta sa konceptom kombinovanog finansiranja – institucionalnog i projektnog.
Kako bi se cilj ostario, pokrenut je proces angažovanja eksperata za pripremu metodologije za samoevaluaciju i eksternu evaluaciju instituta. Takođe, proces izrade strategije pametne specijalizacije započet je sastavljanje međuresornog radnog tela i početkom rada na Mapi puta naučno-istraživačke infrastrukture. Strategija pametne specijalizacije i rezultat evaluacije instituta će direktno uticati na reformu i budućnost naučnoistraživačkih instituta u Republici Srbiji.
Takođe, u završnoj fazi je izrada Akcionog plana za sprovođenje Strategije naučnog i tehnološkog razvoja Republike Srbije za period od 2016. do 2020. godine, „Istraživanja za inovacije“ kojim će biti definisane i vremenski oročene mere i akcije vezane za postizanje osnovnih ciljeva Strategije, i to: podsticanje izvrsnosti i relevantnosti naučnih istraživanja u Republici Srbiji; jačanje povezanosti nauke, privrede i društva radi podsticanja inovacija; uspostavljanje efikasnog sistema upravljanja naukom i inovacijama u Republici Srbiji; osiguranje izvrsnosti i dostupnosti ljudskih resursa za nauku i privredu i društvene delatnosti; unapređenje međunarodne saradnje u domenu nauke i inovacija i povećanje ulaganja u istraživanja i razvoj putem javnog finansiranja i podsticanja ulaganja poslovnog sektora u istraživanje i razvoj. Značajne mere Akcionog plana će se odnositi na uspostavljanje strateškog upravljanja naučnoistraživačkim organizacijama, reformisanje mreže instituta, promenu modela finansiranja naučnoistraživačke delatnosti, uvođenje usmerenih istraživanja koja će biti orjentisana prema rešavanju društvenih izazova i potreba društva, uspostavljanje zajedničkih inovacionih projekata privatnog sektor i naučnoistraživačkih organizacija, uspostavljanje Fonda za podsticanje istraživanja i dr.
> NOVE INSTITUCIJE U OKVIRU ŠKOLSKIH SISTEMA
a) Organizacije roditelja
Kako bi se uloga roditelja u školskom sistemu bolje iskoristila, odnosno kako bi se omogućila veća uključenost i prava roditelja u procesima obrazovanja, kao i njihova veća odgovornost za vaspitanje svoje dece, intenziviran je rad na uvođenju novih konfiguracija roditeljskih saveta.
Cilj je da se izmeni Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja jer su postojeći saveti roditelja, kao i delegiranje njihovih članova u školske odbore formalne prirode. U tu svrhu, do sada je definisana struktura budućeg roditeljskog tela, osmišljena je obuka za nosioce ovog programa (predstavnike školskih uprava, lokalnih samouprava i stručne saradnike sa teritorije svake lokalne samouprave), utvrđen je datum održavanja obuka, a uspostavljena je i saradnja sa predstavnicima Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave u vezi sa organizacijom ove strukture, kao i sa UNICEF-om u vezi sa radom buduće nastavničko-roditeljske alijanse.
b) Poslodavci u školskim odborima
Obavljen je veći broj razgovora sa predstavnicima poslodavaca o neophodnosti da oni kao kofinansijeri u dualnom sistemu obrazovanja dobiju odgovarajući položaj i ulogu u organima upravljanja obrazovno-vaspitnih ustanova. S tim u vezi, predviđeno je da izmenama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i formiranjem novih tela dođe do promene u strukturi školskih odbora u čiji rad će se uključiti i poslodavci obuhvaćeni dualnim sistemom obrazovanja.
> OSTALE KLJUČNE AKTIVNOSTI U PROTEKLOM PERIODU
– Narodna skupština Republike Srbije usvojila je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju, a u Ministarstvu su formirane dve radne grupe koje se bave izradom novog Nacrta zakona o visokom obrazovanju. Jednu grupu čine predstavnici studentskih organizacija (12 članova), a drugu predstavnici Univerziteta i fakulteta iz reda profesora i predstavnici Ministarstva (15 članova). Plan je da Nacrt Zakona o visokom obrazovanju bude gotov do 31.12.2016. godine. Takođe, pripremljen je Nacrt Zakona o načinu utvrđivanja regulisanih profesija od strane radne grupe formirane u Ministarstvu;
– Intenzivirane su aktivnosti na izradi sistemskih zakona, i to Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Nacrta zakona o osnovnoj školi, Nacrta zakona o srednjoj školi;
– Vlada Republike Srbije usvojila je pregovaračke pozicije Republike Srbije za Međuvladinu konferenciju o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji za Poglavlje 25 „Nauka i istraživanje“ i Poglavlje 26 „Obrazovanje i kultura“;
– Vlada Republike Srbije formirala je Nacionalni savet za naučni i tehnološki razvoj;
– Intenziviran je rad na racionalizaciji mreža škola;
– Obnavljanjem fonda školskih biblioteka omogućava se jačanje čitalačke pismenosti, a time se učenici, između ostalog, pripremaju za PISA testiranje koje će se održati za dve (2) godine;
– Obezbeđeni su nedostajući udžbenici na jezicima nacionalnih manjina za osnovne škole (za mađarski, rumunski, albanski, slovački, rusinski, bosanski, bugarski i hrvatski jezik);
– Intenziviran je rad na razvoju programa i ispita za direktore škola i izbor savetnika – spoljnih saradnika na osnovu javnog poziva;
– U okviru investicionog održavanja i opremanja ustanova, nastavljeni su radovi u okviru projekta „Modernizacija stanja škola“ (EIB), „Obrazovanja za socijalnu inkluziju“ (CEB) i „Energetska efikasnost u javnim zgradama“ (KfW).