
Međunarodni dan migranata – Srbija primenjuje dobru praksu inkluzije učenika migranata i tražialca azila
Međunarodni dan migranata obeležava se danas, a Ministarstvo prosvete nastaviće da ulaže napore za poboljšanje kvaliteta i dostupnosti obrazovanja za decu i učenike migrante i tražioce azila u Republici Srbiji.
Srbija primenjuje dobru praksu inkluzije učenika migranata i tražialca azila, koja predstavlja primer obrazovanja u evropskom obrazovnom prostoru. Cilj naših napora je poboljšanje kvaliteta i dostupnosti obrazovanja za decu i učenike migrante i tražioce azila u Republici Srbiji.
Dobroj organizaciji značajno je doprinelo Stručno uputstvo za uključivanje učenika izbeglica/tražilaca azila u sistem obrazovanja i vaspitanja, koje je Ministarstvo je donelo 2017. godine a primenjuje se u svim školama koje pohađaju učenici migranti. Do sada je kroz sistem obrazovanja sukcesivno prošlo preko 5500 učenika migranata i tražilaca azila.
Kao i prethodnih i u tekućoj školskoj godini podrška školama koje obrazuju učenike migrante nije izostala. Angažovano je devet mentora, savetnika-spoljnih saradnika koji se zajedno sa školama suočavaju sa nizom izazova u procesu primene inkluzivne prakse. Učenici koji su se našli u situaciji prislinih migracija uključeni su više od 30 osnovnih i 15 srednjih škola. Imajući u vidu da je jezička barijera izražena, Ministarstvo je obezbedilo dodatnu podršku nastavnicima i učenicima za savladavanje srpskog jezika kao stranog jezika. Do sada je obučeno više od 600 nastavnika srpskog i stranog jezika za primenu novog kurikuluma za Srpski kao strani jezik. Takođe, obrazovni materijal se prevodi i na maternje jezike naših učenika migranata, najčešće na arapski i farsi jezik. Učenici iz populacije migranta aktivno su uključeni kako u nastavne, tako i u vannastavne aktivnosti.
Neki od rezultata rada Ministarstva prosvete u oblasti obrazovanja migranta i tražilaca azila su: obučeno više od 4000 vaspitača, nastavnika, direktora i stručnih saradnika, više od 60 škola podržano kroz grantove, izrađeno preko 3.000 individualnih planova podrške za učenike migrante, održano preko 10.000 dopunskih časova, 60 poseta bibliotekama, obezbeđena vršnjačka podrška u učenju i više od 1000 užina, 1550 komada odeće i obuće, 500 knjiga i udžbenika, 650 kompleta školskog pribora.
Podaci Ujedinjenih nacija govore da se poslednjih godina čak 281 milion ljudi nalazi u situaciji prisilnih migracija, a da najmanje polovinu čine žene.
Ministarstvo prosvete se rukovodi idejom da su inkluzivne obrazovne prakse održivi mehanizam za prevenciju ekstremizma i radikalizma, jer su koncipirane tako da je svako dete cenjeno i prihvaćeno.