
Nastavnik – stručnjak za učenje
U saradnji Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja od 8. do 10. maja 2016. godine u Hotelu Mona na Zlatiboru organizovan je seminar Inkluzivno obrazovanje – principi i strategije učenja dece sa smetnjama u razvoju koji je vodila prof. dr Nirvana Pištoljević, vanredna profesorka na Univerzitetu Kolumbija na postdiplomskim studijama na predmetima specijalno obrazovanje i inkluzija, kao i na Parma Univerzitetu u Italiji gde predaje na postdiplomskim studijima iz psihologije i primjenjene bihejvioralne analize. Učesnici seminara bili su vaspitači, učitelji, psiholozi, pedagozi i defektolozi različitih profila, zaposleni u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama, školama za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju, kao i profesori sa Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju. Sastanak su otvorili Milovan Šuvakov, pomoćnik ministra prosvete i Tanja Ranković, rukovoditeljka programa obrazovanja UNICEF-a u Srbiji.
Jedan od najvažnijih zaključaka se odnosi na promenu paradigme u obrazovnom procesu u 21. veku – stručnjaci različitih profila angažovani u procesu vaspitanja i obrazovanja– vaspitači, učitelji, nastavnici, defektolozi i stručni saradnici pripadaju velikoj grupi edukatora kompetentnih da podrže obrazovanje svakog deteta . Naime, edukatori u savremenom pristupu obrazovanju postaju „stručnjaci za učenje“, koji primenjuju različite strategije u radu sa učenicima u toku procesa učenja i koji svakoga dana istražuju svoju praksu da bi je unapredili. U tom smislu, istaknut je značaj saradnje obrazovnih i naučnih ustanova i korišćenje strategija učenja koje su zasnovane na rezultatima objektivnih, naučnih istraživanja. Prof. Pištoljević je rekla da „po podacima Svetske zdravstvene organizacije, za oko 15% dece u svetu je potreban neki vid dodatne podrške u obrazovanju“ , kao i da veliki procenat problema ponašanja i usvajanja znanja u školi potiče iz nedovoljno kvalitetne, neprilagođene nastave.
Učesnici seminara razgovarali su o različitim modelima organizovanja inkluzivnog obrazovanja u predškolskim ustanovama i školama, principima i strategijama učenja, motivaciji za učenje, načinima razvijanja samoregulacije kod dece, kao i različitim taktikama koje se mogu primeniti za realizaciju kvalitetnog vaspitno-obrazovnog procesa po meri dece/učenika sa i bez potrebe za doadatnom podrškom, . Jedna od tema o kojoj su učesnici razmenili iskustva i razmatrali pravce unapređivanja je planiranje, primena, praćenje i evaluacija individualnog obrazovnog plana.