
Održan pripremni sastanak o Nacionalnom istraživanju o vršnjačkom nasilju i dobrobiti učenika
Ministarstvo prosvete Republike Srbije, u saradnji sa Kancelarijom Saveta Evrope u Beogradu tokom ove školske godine sprovešće nacionalno istraživanje „Prevencija vršnjačkog nasilja u školama“. Tim povodom Ministarstvo prosvete održalo informativni i pripremni sastanak sa direktorima 78 škola u kojima će istraživanje biti sprovedeno, predstavnicima svih Školskih uprava sa teritorije Republike Srbije i 72 mentora za demokratsku kulturu koji će kao ispitivači biti zaduženi za prikupljanje podataka.
Podaci dobijeni putem ovog istraživanja biće od ključne važnosti za kreiranje preporuka koje će unaprediti sistem zaštite učenika i učenica od nasilja u okviru obrazovnog sistema. Primenjujući pristup zasnovan na podacima možemo precizno identifikovati izazove sa kojima se suočavaju naše škole i osigurati razvoj daljih mera sa ciljem kreiranja sigurnog i podsticajnog okruženja za učenje“, izjavila je pomoćnica ministra prosvete dr Snežana Vuković.
Ona je objasnila da će istraživanje biti realizovano tokom novembra i decembra meseca u 78 slučajno izabranih škola sa teritorije Srbije, 49 osnovnih i 29 srednjih, na uzorku od više od 3200 učenika i učenica, petog i sedmog razreda osnovnih škola i prvog i trećeg razreda srednjih škola. Pored učenika, u istraživanju će učestvovati i po jedan roditelj/drugi zakonski zastupnik deteta, kao i zaposleni (direktori, nastavnici i stručni saradnici).
Nacionalno istraživanje na temu vršnjačkog nasilja i dobrobiti učenika ima za cilj razumevanje nasilja u školi, iz perspektive učenika, roditelja i zaposlenih (nastavnika, stručnih saradnika i direktora), kao i prepoznavanje ključnih oblasti u kojima je neophodno preduzeti dodatne preventivne i interventne mere kako bi se školsko okruženje učinilo bezbednijim za sve aktere. Istraživanjem će biti utvrđen stepen izloženosti nasilju i nasilnog ponašanja u školskom kontekstu, i njihove povezanosti sa individualnim faktorima (socio-demografske karakteristike, dispozicije i veštine), porodičnim (socio-ekonomski status, roditeljska medijacija, roditeljske veštine, odnos prema deci) i školskim faktorima (uverenja i percepcije zaposlenih, karakteristike školskog okruženja, kvalitet školske klime), kao i sa pokazateljima socijalne i emocionalne dobrobiti dece (subjektivno blagostanje, mentalno zdravlje). Poseban fokus istraživanja biće na digitalnom i rodno zasnovanom nasilju, kao i na nasilju u interakciji učenik – odrasli.
Istraživanje se sprovodi u okviru Projekta „Prevencija vršnjačkog nasilja u školama“, koji realizuje Ministarstvo prosvete Republike Srbije, u saradnji sa Kancelarijom Saveta Evrope u Beogradu. Projekat ima za cilj unapređenje bezbednog školskog okruženja u skladu sa evropskim standardima i praksama, kao i podršku prevenciji vršnjačkog nasilja u osnovnim i srednjim školama širom Srbije.