
Održani seminari za savetnike spoljne saradnike u oblasti inkluzivnog obrazovanja
Grupa za socijalnu inkluziju Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, u saradnji sa Kancelarijom UNICEF-a u Srbiji i Filozofskim fakultetom u Nišu, priredila je inovirani program obuke u oblasti inkluzivnog obrazovanja. Polazište za kreiranje seminara su moduli za obuku predavača iz oblasti inkluzivnog obrazovanja (UNICEF, 2015) autorke prof. dr Judit Holenveger (Institut za pedagogiju Univerziteta u Cirihu, Švajcarska), u saradnji sa Polom Hant i Norom Sabani, ekspertkinjama UNICEF-a u oblasti obrazovanja. Za potrebe našeg obrazovnog sistema obuku „Nastavnici kao nosioci kvalitetnog obrazovanja za svu decu“ su prilagodile dr Gordana Đigić (Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu) i Olja Jovanović (Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu).
Seminar „Nastavnici kao nosioci kvalitetnog obrazovanja za svu decu“ je organizovan 12-13. i 14-15. maja u Zrenjaninu i 19-20. i 21-22. maja 2017. godine na Kopaoniku za četiri grupe savetnika spoljnih saradnika i prosvetnih savetnika iz školskih uprava. Grupa za socijalnu inkluziju Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je obuku realizovala u saradnji sa Filozofskim fakultetom Univerziteta u Nišu, a voditelji su bili profesori fakulteta za obrazovanje nastavnika i nastavnici i stručni saradnici aktivni u Mreži podrške inkluzivnom obrazovanju.
Ciljevi seminara su da ponudi odgovore na aktuelne izazove inkluzivne obrazovne prakse i da doprinese daljem razvoju kompetencija zaposlenih za inkluzivno obrazovanje. Dvodnevnom obukom koja je zasnovana na savremenim pedagoškim teorijama, aktuelnim naučnim konceptima i razultatima novijih istraživanja u oblasti inkluzivnog obrazovanja obuhvaćene su četiri teme:
- Inkluzivno obrazovanje – vizija, teorija i koncepti,
- Unapređivanje inkluzivnog obrazovanja na nacionalnom nivou,
- Stvaranje okruženja za inkluzivno obrazovanje u školama,
- Inkluzivno obrazovanje u odeljenju.
Pripremljena je zbirka priručnika i priloga u elektronskom formatu na različite teme iz oblasti inkluzivnog obrazovanja, prikazanih kroz savremeni pristup pedagogiji različitosti, koju su dobili svi učesnici obuke. Priručnici su razvijeni u okviru aktivnosti Regionalne kancelarije UNICEF-a za Centralnu i Istočnu Evropu i nezavisne države Komonvelta, a Kancelarija UNICEF-a za Srbiju ih je prevela i prilagodila na srpski jezik.
Seminar je u navedenim terminima pratilo više od 220 savetnika spoljnih saradnika i prosvetnih savetnika, koji su ocenili da su ciljevi seminara ostvareni i da je doprineo razumevanju koncepta inkluzivnog obrazovanja kao kvalitetnog obrazovanja za sve učenike. Učesnici su bili visoko motivisani za učenje, aktivni u svim segmentima obuke, a svoj doprinos kvalitetu seminara su dali kroz diskusiju, razmenu iskustava i primera dobre prakse inkluzivnog obrazovanja.
Realizaciju seminara su omogućili Švajcarska agencija za razvoj i saradnju i UNICEF, kroz Zajednički program za inkluziju Roma i marginalizovanih grupa.