
Podrška unapređivanju kvaliteta vaspitno-obrazovnog rada sa decom sa smetnjama u razvoju
Projekat „Podrška unapređivanju kvaliteta vaspitno-obrazovnog rada sa decom sa smetnjama u razvoju“ biće realizovan u predškolskim ustanovama „Zvezdara“ i „11. april“ iz Beograda, kao i „Pčelica“ iz Sremske Mitrovice. Memorandum o realizaciji je potpisan na skupu održanom u Palati Srbija.
Vesna Nedeljković, pomoćnica ministra za predškolsko i osnovno obrazovanje, izrazila zadovoljstvo što je unapređivanje kvaliteta, dostupnosti i pravednosti sistema predškolskog vaspitanja u fokusu strateških inicijativa Ministarstva. Ona je istakla da je posebno značajno što će se ovim Projektom unaprediti podrška u razvoju i učenju deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.
Gordana Cvetković, rukovodilac Grupe za socijalnu inkluziju podsetila je da tokom prošle godine Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u saradnji sa UNICEF-om i Udruženjem stručnih saradnika i saradnika predškolskih ustanova realizovalo niz stručnih skupova sa predstavnicima svih predškolskih ustanova u Srbiji. Prema njenim rečima, skupovi su bili posvećeni pitanjima nedovoljnog obuhvata predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem dece iz osetljivih društvenih grupa i načinima na koje predškolske ustanove mogu da povećaju obuhvat, ali i unaprede inkluzivnost i kvalitet vaspitno-obrazovne prakse.
Tanja Ranković, rukovodilac programa za obrazovanje kancelarije UNICEF-a u Srbiji navela je da se projekat „Podrška unapređivanju kvaliteta vaspitno-obrazovnog rada sa decom sa smetnjama u razvoju“ bazira na podršci ostvarivanju prava dece sa smetnjama u razvoju na kvalitetno predškolsko vaspitanje i obrazovanje i kreiranju inkluzivne, podsticajne i nediskriminatorne sredine u predškolskim ustanovama.
Biljana Kojović, saradnica za rani razvoj u Grupi za socijalnu inkluziju, istakla je da Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju propisuje da deca sa smetnjama u razvoju ostvaruju pravo na predškolsko vaspitanje i obrazovanje u vaspitnoj grupi, u vaspitnoj grupi uz dodatnu podršku i individualni vaspitno-obrazovni plan i u razvojnoj grupi, na osnovu individualnog vaspitno-obrazovnog plana. Tokomj 2014/15. godine, u Srbiji je bilo ukupno 34,5 razvojnih grupa, od toga 24 u Beogradu, koje je pohađalo 265 dece.
„Organizacija rada, kvalitet uključenosti i podrška koju deca dobijaju u razvojnim grupama razlikuju se od ustanove do ustanove – od gotovo celodnevne uključenosti dece u vršnjački kolektiv do prilično segregisanog funkcionisanja. Izuzetno je važno da se deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u prvim godinama života obezbedi pravovremena, kvalitetna i efektivna rana stimulacija, koja treba da se bazira na potencijalima deteta u vršnjačkom okruženju“, navela je Kojović.
Valentina Zavišić, predstavnica Inicijative za inkluziju „Veliki Mali“ dala je kratak opis projekta. Ona je istakla da će na osnovu postojećih analiza o kvalitetu inkluzivnosti i vaspitno-obrazovnog rada sa decom sa smetnjama u razvoju i invaliditetom biti pripremljene preporuke za unapređivanje kvaliteta podrške i uključenosti dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, koje će poslužiti kao osnov za izradu predloga Stručnog uputstva kao i Vodiča za ustanove sa primerima dobre inkluzivne prakse.
Projekat je deo paketa podrške sprovođenju Strategije za unapređivanje obrazovanja u Srbiji do 2020. godine koji uključuje sve reformske inicijative planirane na nivou predškolsko-vaspitnog obrazovanja.