
Postignuće naših učenika iznad proseka TIMSS skale
Na međunarodnom TIMSS istraživanju (Trends in International Mathematics and Science Study) koje je sprovedeno prošle godine, a koje se bavi postignućem učenika u oblasti matematike i prirodnih nauka, učenici četvrtog razreda osnovnih škola iz Srbije ostvarili su značajno više poena u odnosu na prosek TIMSS skale koji iznosi 500 poena, rečeno je na današnjoj onlajn konferenciji povodom predstavljanja rezultata tog međunarodnog istraživanja.
Prvi potpredsednik Vlade Srbije i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Branko Ružić rekao je da su učenici četvrtog razreda osnovne škole ostvarili 508 poena na testu iz matematike i 517 poena na testu iz prirodnih nauka.
Naši učenici zaslužuju čestitke, postignuće naših učenika je na zadovoljavajućem nivou i iznad proseka TIMSS skale, ali moramo da radimo kako bismo obezbedili trend rasta“, rekao je Ružić.
U istraživanju 2019. godine, prema rečima ministra, učestvovalo je 165 osnovnih škola, odnosno 4.279 učenika četvrtog razreda.
Učenici četvrtog razreda iz Srbije ostvarili su 508 poena na testu iz matematike i 517 poena iz prirodnih nauka, što je statistički značajno više u odnosu na prosek TIMSS skale koji iznosi 500 poena, rekao je ministar.
On je istakao da naši četvrtaci imaju značajno bolje postignuće iz matematike od njihovih vršnjaka iz regiona – BiH, Severne Makedonije, Crne Gore, ali i u odnosu na vršnjake iz Jermenije, Francuske, Albanije, Novog Zelanda.
Postignuće naših učenika iz matematike je na nivou postignuća učenika iz Australije, Bugarske, Italije, Kanade, Hrvatske, Slovačke Republike“, naglasio je ministar i dodao da je statistički došlo do pada u postignuću iz matematike za deset poena u odnosu na prethodna dva ciklusa istraživanja, te da nije bilo razlika između postignuća dečaka i devojčica.
Kada je reč o prirodnim naukama, prema rečima ministra Ružića, naši učenici su i u ovom domenu bolji od svojih vršnjaka iz regiona ali i od vršnjaka iz Španije, Italije, Portugalije, Belgije, Francuske, Malte.
Naši učenici u domenu prirodnih nauka su na nivou postignuća učenika iz Nemačke, Italije, Austrije, Kanade, Bugarske, Slovačke Republike, Hrvatske, Turske, Danske, Holandije i Severne Irske“, kazao je ministar Ružić i istakao da u ovom domenu nije bilo razlike u trendu u odnosu na poslednja dva ciklusa“ naveo je ministar.
Prema njegovim rečima, u oblasti prirodnih nauka, devojčice su zabeležile bolji rezultat sa 521 poen u odnosu na 513 poena koliko su postigli dečaci, što nije bio slučaj u prethodna dva ciklusa. Devojčice su pokazale bolji rezultat kada je u pitanju biologija.
Ministar Ružić je dodao da je TIMSS istraživanje jedno u nizu međunarodnih istraživanja u kojima Srbija učestvuje i da je cilj da ovakve evaluacije doprinesu vođenju obrazovnih politika koje su zasnovane na podacima.
U narednom periodu treba sprovesti analize koje će nam omogućiti da razumemo ove rezultate i šta treba činiti kako bismo obezbedili trend rasta. Izvesno je da učenici koji su učestvovali u TIMSS 2019, još nisu bili obuhvaćeni kurikularnom reformom“, istakao je ministar, dodajući da cilj reforme obrazovanja treba da počiva na principu kako dete koristi stečena znanja u školi , a ne koliko je podataka napamet naučilo.
On je naveo da će Ministarstvo nastojati da i dalje promoviše i podstiče pravednost i jednakost u sistemu obrazovanja da bi se smanjile razlike između učenika u različitim regionima, koje su uočene u ovom istraživanju.
Prema rečima ministra, dobar pokazatelj ovog istraživanja je i da je smanjeno vršnjačko nasilje i da su napori koji su činjeni prethodnih godina i decenija bili svrsishodni.
Procenat učenika četvrtog razreda u Srbiji koji dožive vršnjačko nasilje jednom mesečno i jednom nedeljno je značajno niži u odnosu na međunarodni prosek gde je ukupno 37 odsto učenika izvestilo da doživljava nasilje jednom mesečno ili jednom nedeljno. Ovaj podatak je u kontekstu postignuća na TIMSS- u važan jer prosečno postignuće iz matematike i prirodnih nauka učenika opada ukoliko bar jednom nedeljno ili mesečno doživljavaju vršnjačko nasilje“, kazao je ministar.
Istraživanje, prema njegovim rečima pokazalo je i da u narednom periodu stručno usavršavanje učitelja treba usmeriti i na oblasti – integrisanja tehnologija u nastavu, unapređivanja kritičkog mišljenja i problemskog pristupa u rešavanju zadataka i odgovaranja na individualne potrebe učenika.
Državni sekretar u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Anamarija Viček u pozdravnom govoru navela je da ovo istraživanje omogućava da vršimo upoređivanje sa drugim sistemima širom sveta.
Istraživač Instituta za pedagoška istraživanja Nada Ševa detaljno je predstavila rezultate ovog istraživanja, a sažetak i infografici mogu se pogledati na sajtu https://www.ipisr.org.rs/rezultati/rezultati-2019
Direktor Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja Branislav Ranđelović naveo je da TIMSS studija prati trendove postignuća učenika i kvalitet nastave i učenja matematike i prirodnih nauka na osnovnoškolskom uzrastu i najavio međunarodna istraživanja koja će se obaviti narednih godina.
Nosilac istraživanja je Međunarodna asocijacija za evaluaciju obrazovnih postignuća (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement – IEA) a u nacionalnim okvirima, istraživanje je sproveo Institut za pedagoška istraživanja u Beogradu. Podršku Ministarstvu za učešće u ovom ciklusu TIMSS -a, pružila je Evropska komisija.
Preuzmite: