Predstavnici Ministarstva na Re-set samitu: Reforma sistema obrazovanja i nauke u Srbiji sprovodi se u kontinuitetu

Reforma sistema obrazovanja i nauke u Srbiji sprovodi se u kontinuitetu i punim punim kapacitetom, istakli su predstavnici Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja koji su učestvovali na Re-set samitu u oragnizaciji Adria media grupe.

Državna sekretarka Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja  prof. dr Marijana Dukić Mijatović istakla je da je kvalitetno obrazovanje državni prioritet, kao i da su pravac i osnova za sistemsko unapređivanje obrazovanja i vaspitanja u Srbiji utvrđeni novom Strategijom razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine.

Taj dokument predstavlja, pre svega, jasan pokazatelj odnosa države prema značaju obrazovnog sistema za razvoj društva, ali i kontinuitet započetih reformi“, kazala je ona.

On je podsetila da su neki od ciljeva Strategije veći obuhvat dece na svim nivoima obrazovanja i vaspitanja, bolja postignuća učenika, kvalitetniji programi, bolja podrška nastavnicima, kvalitetnije obrazovne politike, upotreba savremenih tehnika i alata, bolja veza obrazovanja i tržišta i da učenici raspolažu praktičnim znanjima.

Nastavlja se ulaganje u infrastrukturne objekte u oblasti obrazovanja i nauke, kao što su predškolske ustanove, škole, domovi za smeštaj učenika i studenata, naučno-tehnološke parkove, centre izvrsnosti i institute. Predviđeno je i dodatno osnaživanje tih institucija kako bi bile  prepoznatljive na regionalnom i evropskom nivou. Planiramo i veće ulaganje u pojedince, naročito u mlade naučnike“, navela je ona.

Dukić Mijatović je ocenila da ćemo biti bogati onoliko koliko znanja imamo i istakla da je opredeljenje Vlade Srbije da podrži ne samo mlade naučnike nego i sve talente.

U prethodnih nekoliko godina izdvojili smo sredstva za više od 1.600 mladih naučnika i liberalizovali uslove za njihov izbor u zvanja kako bismo ih podržali da ostanu u zemlji. Potrebno je na nivou osnovnog i srednjeg obrazovanja posebnu pažnju obratiti na talentovanu decu i čini mi se da mi to uspešno radimo. U mladima je naša budućnost i uspeh naše države“, zaključila je ona.

Na panelu posvećenom obrazovanju govorio je i pomoćnik ministra za predškolsko i osnovno obrazovanje i vaspitanje Milan Pašić koji je istako važnost celoživotnog učenja.

Sistem obrazovanja mora uspešno da gradi kapacitete mladih ljudi tako da sa sobom, po izlasku i tog sistema, ponesu korpus kompetentcija za život i rad u 21. Veku. Stoga je neophodno da se razvija kultura celoživotnog učenja, kritičko mišljenje, medijska i informatička pismenost, da se programski sadržaji i aktivnosti obrazovno-vaspitnog rada kontinuirano usklađuju sa dostignućima nauke, tehnike i tehnologije, održivog razvoja, uz savremene, aktivne i participativne metode, tehnike i pristup u radu i naravno uz savremna didaktička sredstva“, rekao je Pašić i istakao da svi učesnici obrazovno-vaspitnog procesa imaju u njemu značajnu ulogu, bez čijeg doprinosa je nemoguće dostići željeno stanje.

Pomoćnica ministra za dualno obrazovanje Gabrijela Grujić istakla je da je izazov savremenog obrazovanja da odgovari i na potrebe privrede i dodala da je dobar primer dualno obrazovanje, koje se realizuje u obrazovnim i privrednim sistemima.

Dualni model obrazovanja koji podržava razvoj sveukupnih preduzetničkih kompetencija olakšaće mladima brzo pronalaženje željenog posla, ali će ih i osvestiti u smislu da razvoj karijere zavisi i od celoživotnog učenja i usavršavanja“ objasnila je pomoćnica Grujić i istakla da je temelje preduzetničkog duha kod mladih neophodno je postaviti još na nivou osnovnog obrazovanja kroz model projektnog obrazovanja, kao i kroz učeničke zadruge.

Ona je rekla da 21.vek zahteva brzinu transfera znanja s obzirom da tehnološki razvoj munjevito napreduje, a s obzirom da je  dualni model „dobar recept“ kako najbrže do znanja na putu sigurne karijere, logičan je uvođenje dualnog modela nivou visokog obrazovanja, koje od ove akademske godine kreće u Srbiji.

O značaju digitalizacije u prosveti i podizanju digitalnih kompetencija govorio je pomoćnik ministra za digitalizaciju u prosveti i nauci Saša Stojanović.

Uveli smo Digitalni svet od prvog razreda osnovne škole, dok je Informatika i računarstvo obavezan predmet od petog razreda. Cilj je da se deca upoznaju sa digitalnim tehnologijama. Osim toga, u srednjim školama imamo specijalizovana IT odeljenja. Obezbedili smo i adekvatnu opremu za računarske kabinete kako bi teorijsko znanje moglo da se pokaže i primeni i u praksi“, kazao je on.

Stojanović je naveo da će visok nivo digitalnih kompetencija biti od velike pomoći učenicima kada završe školovanje i kada počnu da traže posao.

Pomoćnik ministra za tehnološki razvoj Saša Lazović istakao je da mladima treba obezbediti priliku da rešavaju velike i važne probleme.

Individualni i kolektivni potencijali Republike Srbije isti kao i bilo gde u svetu. Razliku prave obavljeni poslovi. Kontinuitet, akumulacija resursa i snažne institucije ključni. Država obezbedila resurse, strateške i zakonske okvire za unapređenje nauke i tehnološkog razvoja. Osnovani novi instituti i naučno-tehnološki parkovi, osnaženi postojeći, novi objekti na fakultetima. Preko 100 miliona evra ulaganja samo u infrastrukturu. Nauka da nalazi nova rešenja, privreda da ih primenjuje“ rekao je pomoćnik Lazović.

Na panelu su učestvovali i dekan Elektrotehničkog fakulteta Univerziteta  Beogradu Milo Tomašević, profesor u Računarskoj gimnaziji u Beogradu Srđan Ognjanović, profesor na Fakultetu organizacionih nauka Univerziteta u Beogradu Boris Delibašić,  direktor Arheološkog instituta u Beogradu Miomir Korać i drugi.

Loading