
Šarčević: Inkluzivni pristup doveo do uključivanja većeg broja dece iz osetljivih grupa u sistem obrazovanja
Inkluzivni pristup doveo je do uključivanja većeg broja dece iz osetljivih grupa u sistem obrazovanja, što je omogućilo da prošle školske godine 11.546 dece u osnovnim školama pohađa nastavu prema individualnom obrazovnom planu, izjavio je danas ministar prosvete Mladen Šarčević.
Kako je konstatovano na početku dvodnevne regionalne konferencije „Inkluzivno obrazovanje – put razvoja obrazovanja Srbije“ u Srbiji je stepen uključenosti dece u obrazovni sistem na visokom nivou, ali i dalje su neka deca u riziku da budu isključena – deca sa smetnjama u razvoju, romska deca i ona iz najsiromašnijih porodica.
Svako dete ima pravo na obrazovanje, a inkluzivno obrazovanje je najbolji način za ostvarivanje prava deteta. Njihovo rano uključivanje je ključno za puno društveno uključivanje deteta i njegove porodice, kao i za razvoj ljudskog kapitala, naglasio je Šarčević.
On je podsetio da je prošla decenija od uvođenja principa inkluzivnosti u sistem obrazovanja u Republici Srbiji.
Proces inkluzivnog obrazovanja se razvija kao strateško opredeljenje naše države, i obaveza preuzeta ratifikovanjem međunarodnih ugovora i procesom pristupanja EU, rekao je Šarčević.
Ministar je pohvalio trud nastavnika čija je saradnja sa roditeljima omogućila da se poveća broj učenika koji se, uz dodatnu podršku, obrazuje sa svojim vršnjacima.
Direktorka Unicefa u Srbiji Ređina De Dominićis rekla je da je proces inkluzivnog obrazovanja započeo pre više od dest godina u Srbiji kroz saradnju između Ministarstva prosvete, međunarodnih organizacija i nevladinih organizacija, već doneo vidljive rezultate.
Postoji solidan zakonski okvir, a njegova implementacija se kontinuirano poboljšava. Ipak, neophodno je da se hitno započnu mere za dalje jačanje obrazovnog sistema da bi se odgovorilo na različitost dece u zemlji, rekla je De Dominićis, i zahvalila Švajcarskoj agenciji za razvoj i saradnju (SDC) za dugogodišnju podršku.
Ambasador Švajcarske u Srbiji Filip Ge je rekao da Švajcarska podržava obrazovne reforme u Srbiji od 2002. godine “sa našim ključnim partnerima Ministarstvom obrazovanja, Unicefom i Crvenim krstom Srbije u okviru zajedničkog programa o inkluziji Roma i marginalizovanih grupa”.
On je naglasio da je potrebno da se ulože dodatni napori u obrazovnom sistemu, da bi se poboljšala sadašnja situacija.
Neophodno je da se razvije politika inkluzivnog obrazovanja u okviru nove Strategije obrazovanja 2030 i da se ona implementira, da se njom upravlja i da se prati realizacija i na lokalnom i na nacionalnom nivou, rekao je ambasador Ge.
Obraćajući se u ime Delegacije Evropske unije u Srbiji Štefen Hudolin je rekao da „Evropska unija podržava unapređenje kvaliteta i dostupnosti obrazovanja, uzimajući u obzir prava svakog deteta i građana Srbije”.
Intenzivna podrška deci, nastavnicima i školama pruža se od 2009. godine putem obuka, školskih stipendija i drugih oblika podrške.
Oko 39.000 osnovnih i 3.500 predškolskih nastavnika pohađalo je obuke u oblasti inkluzivnog obrazovanja, angažovani su pedagoški asistenti, a učenici su dobili prilagođene udžbenike.
Konferencija je okupila učesnike iz oblasti, kreatore politika, stručnjake iz obrazovanja, praktičare i predstavnike akademskih, istraživačkih, međunarodnih i nevladinih organizacija, kao i roditelje i mlade ljude, motivisane da uče i podele svoja iskustva o inkluziji u politici i praksi.
Tokom dvodnevnog rada, učesnici će se upoznati sa relevantnim međunarodnim i nacionalnim iskustvima u vezi sa kvalitetnim inkluzivnim obrazovanjem, diskutovati o dodatnom stručnom usavršavanju nastavnika i definisati naredne korake u razvoju politike i prakse inkluzivnog obrazovanja u Srbiji.
Konferenciju „Inkluzivno obrazovanje – put razvoja obrazovanja Srbije“ organizovali su Ministarstvo obrazovanja, nauke i tehnološkog razvoja i Unicef, uz podršku Švajcarske agencije za razvoj i saradnju (SDC).