Stručni skup za direktore predškolskih ustanova

Grupa za socijalnu inkluziju Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u saradnji sa Kancelarijom UNICEF-a za Srbiju organizovala je dvodnevni stručni skup: „Predškolsko vaspitanje i obrazovanje po meri svakog deteta“ za direktore predškolskih ustanova i prosvetne savetnike 4. i 5. jula 2016. godine u Kragujevcu.

Skup je otvorila rukovoditeljka Grupe za socijalnu inkluziju Gordana Cvetković i prisutnima se zahvalila na velikom odzivu koji govori o tome da je prepoznat značaj teme skupa.

Prvog dana skupa učesnici su mogli da čuju informacije koje su ključne za povećanje dostupnosti, pravednosti i kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja (PVO). Gordana Cvetković govorila je na temu „Inkluzivno obrazovanje – od prakse ka politikama“, a predstavnica UNICEF-a Ane Maria Ćuković govorila je o važnosti povećanja, dostupnosti i pravednosti programa učenja u ranom detinjstvu. Slobodanka Radosavljević, predsednica Saveza udruženja vaspitača Srbije, predstavila je zaključke sa Prvog kongresa predškolskih radnika. Na skupu se takođe govorilo i na teme prevencije nasilja i diskriminacije u vaspitno-obrazovnom sistemu, potencijalnim izvorima finansiranja, a predstavljen je i izveštaj o realizaciji i efektima kampanje za povećanje obuhvata dece pripremnim predškolskim programom (PPP).

Drugog dan skupa predstavljena je istraživačka praksa u okviru podrške razvoju sistema PVO. Ane Marija Ćuković, predstavnica Kancelarije UNICEF-a za Srbiju, i Dragana Koruga iz Centra za interaktivnu pedagogiju govorile su o povećanju obuhvata i kvaliteta PVO za decu od tri do pet i po godina kroz diversifikaciju ponude i modernizovanja pristupa u okviru projekta „Vrtići bez granica 2“ – kvalitetno inkluzivno PVO u Srbiji. Predstavnice PU „Ljubica Vrebalov“ iz Požarevca i „Nada Naumović“ iz Kragujevca govorile su o proaktivnoj ulozi predškolske ustanove i jedinice lokalne samouprave u povećanju obuhvata i obezbeđivanju dodatne podrške pohađanju PPP-a. Sonja Miladinović, prosvetna savetnica iz ŠU Novi Sad, prezentovala je na temu tranzicije dece i procedura uključivanja ličnih pratilaca u predškolske ustanove.

Učesnici su imali priliku da razmene znanja i iskustva u okviru rada u grupama u na teme povećanja obuhvata, unapređenja mehanizama i aktivnosti PU.

Zaključci skupa su:

– da je važno razvijati svest o tome da treba dopreti do svakog deteta i porodice i omogućiti im da se uključe i ostanu u sistemu obrazovanja;

– ključno je oslanjati se na primere dobre prakse, razvijati interresornu saradnju na lokalu (memorandumi o saradnji);

– osnaživati se za apliciranje i učešće u projektima;

– obezbediti prevoz dece sa udaljenih lokacija;

– sprovoditi kontinuiranu kampanju koja je medijski podržana i timski realizovati aktivnosti u lokalnoj zajednici i da je neophodno da predškolske ustanove budu proaktivnije u mapiranju potreba i resursa na lokalu;

– da PU mora raditi na motivisanju lokalne zajednice koja treba da finansira realizaciju različitih kvalitetnih programa u kraćem trajanju koji izlaze u susret potrebama dece u porodica i da su roditelji snaga koju treba koristiti u motivisanju svih važnih aktera da podrže realizaciju diversifikovanih programa;

– da je ključno razvijanje klime poverenja, partnerskih odnosa na relacijama porodica  ̶  predškolska ustanova – osnovna škola, kao i razvijanje zajedničkog viđenja dobrobiti deteta koje podrazumeva podržavanje razvoja samopouzdanja, samostalnosti, uključenosti, učešća, napredovanja u učenju i razvoju;

– da je nužno da postoji kontinuitet u pružanju podrške koji prati dete prilikom horizontalnog i vertikalnog kretanja kroz sistem obrazovanja.

Gordana Cvetković je zatvorila skup zaključcima da primeri dobre prakse koje smo imali priliku da čujemo šalju snažnu poruku da su aktivnosti iz Strategije razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. u praksi zaista ostvarive. Na skupu smo se uglavnom bavili decom koja nisu obuhvaćena predškolskim vaspitanjem i u tom kontekstu je važno da sebe profesionalno prepoznajemo, ne kao zaposlene u određenoj ustanovi ili instituciji, nego kao stručnjake za predškolsko vaspitanje i obrazovanje.

Loading