Sva deca moraju imati jednako pravo na kvalitetno obrazovanje

Svetosavska akademija „Korak dalje“, povodom školske slave Sveti Sava održana je večeras u Narodnom pozorištu u Beogradu u prisustvu najviših državnih predstavnika, crkvenih velikodostojnika, diplomatskog kora, učenika, profesora, kao i  brojnih ličnosti iz javnog života.

Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Mladen Šarčević poželeo je svima srećnu školsku slavu Sveti Sava i u svom govoru poručio:Prošlu godinu pamtimo po obeležavanju osam vekova autokefalnosti SPC i po krunisanju prvog srpskog kralja. Slobodno možemo reći da slavimo i osam vekova rada na obrazovanju nacije koju je započeo naš Sveti Sava.

Zahvaljujući njemu i onima koji su sledili njegov put, danas u Srbiji imamo preko milion učenika i studenata, više od 120.000 zaposlenih u sistemu obrazovanja i nauke i  brojne ustanove i institucije.

Pored drugih izazova koji su pred nama u ovoj godini,  potrebno nam je društvo na bazi znanja. Pre svega, da mnogo toga što je započeto završimo ili ga učinimo održivim u sistemu, čeka nas i odgovoran izazov – izrada i usvajanje Strategije razvoja obrazovanja i vaspitanja i nauke za naredni sedmogodišnji period, koja mora u mnogo čemu da se poklopi sa drugim međunarodnim strateškim dokumentima koji važe do 2030. godine.

Još važnije je da postignemo nacionalni koncenzus oko vizije obrazovanja i nauke za nove generacije.

Verujemo da postoji saglasnost da ono što naša deca stiču tokom obrazovnog procesa, treba da bude skup integrisanih znanja, veština i stavova, neophodnih svakom pojedincu za lični i profesionalni razvoj. Kompetencije koje razvijaju, treba da budu u funkciji uključivanja u društvo i zapošljavanja.

Nedavni rezultati međunarodnog merenja postignuća učenika su potvrdili da smo s našim namerama na pravom putu: jedan od strateških prioriteta je razvoj jezičke, matematičke i naučne pismenosti, kao ključnih kompetencija za celoživotno učenje.

Da bi razvijali ove kompetencije biće nam neophodni mnogi procesi – revizija standarda i ishoda, a samim tim i programa nastave i učenja ali i ozbiljna podrška nosiocima ovih promena – nastavnicima u osnovnoj i srednjoj školi. Da bi ostvarili ozbiljniji napredak, moramo vratiti dostojanstvo i ugled profesiji.

Moramo osnažiti nastavnike i motivisati ih da daju najbolje od sebe. Nastavnik koji je adekvatno plaćen, kome je omogućeno napredovanje prema zalaganju i rezultatima rada, kome je omogućeno da stiče odgovarajuća znanja i zvanja, još na nivou inicijalnog obrazovanja a zatim i tokom rada da se stručno usavršava, biće motivisan da prihvati nov plan i program, da ga razvija, da primenjuje nove metode nastave i učenja, i ocenjivanja učenika.

Takav nastavnik će biti poštovan od strane učenika i roditelja i zauzeće posebno  mesto u društvu koje mu i pripada. Takav nastavnik je i u našoj viziji razvoja obrazovanja.

Nove tehnologije, digitalne učionice, digitalni sadržaji…sve su to samo pomoćna sredstva koja treba da omoguće učenicima da razvijaju kompetencije koje su u skladu sa dinamičnim okruženjem u kome živimo. Ali, ako nastavnici ne shvataju značaj ovih inovacija, ako nemaju kompetencije za upotrebu novih tehnologija u nastavi, one će biti samo gomila elektronskog otpada u učionici, a naši učenici neće ići u korak sa razvijenim svetom.

Stalnim fokusom na obrazovanje i nivo postignuća, vremenom je škola izgubila vrlo važnu funkciju – njenu vaspitnu ulogu. Zato želimo da povratimo vaspitnu ulogu škole, želimo da škole budu mesta na kojima svi učesnici (učenici, nastavnici, roditelji) prihvataju različitosti, uvažavaju tuđa mišljenja, poštuju nacionalne vrednosti i tradiciju srpskog naroda i nacionalnih manjina, nenasilno rešavaju konflikte, imaju empatije i spremnosti da pomognu onima kojima je pomoć potrebna, zajednički razvijaju zdrave životne navike, imaju razvijenu ekološku svest i neguju ostale vrednosti demokratskog društva…

Da bi ovo postigli, biće nam neophodna veća participacija roditelja ali i mnogo razvijeniji učenički parlamentarizam i vidljivija uloga učenika u kreiranju školskog etosa.

Radimo i radićemo i ubuduće da u našem obrazovanju ima mesta za sve. Ne mislimo samo na mnogo veći obuhvat dece predškolskim vaspitanjem i smanjenje napuštanja školovanja na ostalim nivoima obrazovanja, već i na uslove koji omogućavaju svima, bez obzira na sposobnosti, socioekonomski status, nacionalnu pripadnost ili neke druge od mnogih različitosti, da im kroz obrazovanje pružimo ono što im je neophodno za lični rast i razvoj.

Sva deca moraju imati odgovarajuće uslove za razvoj svojih punih potencijala jer svi imaju jednako pravo na kvalitetno obrazovanje.

Uz podršku stručne i opšte javnosti, uz razumevanje potreba sistema od strane drugih relevantnih sistema u društvu i naših međunarodnih partnera, imamo šansu da se u skorijoj budućnosti ponosimo kvalitetom naših škola, kompetencijama naših nastavnika i postignućem učenika.

Ovaj korak napred podrazumeva da pratimo savremene obrazovne trendove, da donosimo odluke bazirane na naučnim znanjima i analizama, da uzimamo u obzir potrebe društva i tržišta rada ali da ni jednog momenta, pored univerzalnih civilizacijskih vrednosti ne zaboravimo one tradicionalne koje su nam vekovima bile vodilja… koje su zasnovane na Svetosavlju.

Da bi zaista stvorili ekonomiju zasnovanu na znanju, stavaramo sistem kvalitetnog obrazovanja na svim nivoima. Želimo da u narednom periodu omogućimo jeftinije i dostupnije visoko obrazovanje zasnovano na većem broju akademaca uz veliki podsticaj privrede i države. Stvaramo ambijent da u Srbiji nauka bude prepoznatljivi brend Srbije.

Akademija je počela himnom „Bože pravde“,  a za posetioce je priređen bogat kulturno-umetnički program.

Tokom dana ministar Šarčević u Vladi Republike Srbije uručio je dobitnicima tradicionalne Svetosavske nagrade za izuzetne rezultate u oblasti obrazovanja i vaspitanja.Svetosavske nagrade dodeljuje se pojedincima, ustanovama i kompanijama za izuzetne rezultate u oblasti obrazovanja i vaspitanja, unapređenju obrazovno-vaspitne prakse i razvoju naučnih i umetničkih dostignuća u oblasti obrazovanja i vaspitanja. Za 2019. godinu ove nagrade dobilo je 28 dobitnika.

 

Loading