U toku je realizacija obuke „Podrška razvoju digitalnih kompetencija praktičara u predškolskim ustanovama“ za 12000 zaposlenih

Cilj onlajn obuke „Podrška razvoju digitalnih kompetencija praktičara u predškolskim ustanovama je osnaživanje vaspitača, stručnih saradnika i direktora u predškolskim ustanovama u primeni digitalnih tehnologija u cilju unapređivanja kvaliteta rada predškolske ustanove i podrške dobrobiti deteta“ za 11.898 vaspitača je u toku, a registracija novih polaznika je još uvek moguća.

Ovaj program podrške, koji je osmislio Centar za unapređivanje nastave „Abakus“, obuhvata programiranu nemoderiranu onlajn obuku, mentorsku podršku i horizontalno učenje za zaposlene u predškolskim ustanovama, a obuke se realizuju na platformi za učenje na daljinu Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.

Obuka je zasnovana na Okviru digitalnih kompetencija vaspitača u predškolskoj ustanovi i Smernicama za primenu digitalne tehnologije u predškolskoj ustanovi (2022 MPNTR, ZVKOV, ZUOV, CIP-Centar za interaktivnu pedagogiju).

Specifični ciljevi obuke:

  • Upoznavanje vaspitača, stručnih saradnika i direktora sa savremenim digitalnim tehnologijama i onlajn okruženjima;
  • Osnaživanje vaspitača, stručnih saradnika i direktora PU da primenom tehnika uspešne komunikacije u onlajn okruženju unaprede kvalitet rada kako u neposrednom radu sa decom, tako i u svim područjima profesionalnog delovanja praktičara;
  • Podrška vaspitačima, stručnim saradnicima i direktorima u procesu kontinuiranog stručnog usavršavanja i profesionalnog razvoja.

Posle završetka obuke, učesnici će biti u stanju da:

  • koriste savremena digitalna sredstva i alate, onlajn okruženja za rad, razmenu i učenje; kao i mehanizme za komunikaciju.
  • unaprede svoj svakodnevni radni proces korišćenjem digitalnih uređaja i alata.

Obuka se realizuje u trajanju od 16 sati sa nedeljnim opterećenjem koje ne prelazi 8 sati po učesniku.

Obuka je urađena na platformi Mudl.

Obuka pokriva sledeće tematske celine:

  1. Korišćenje digitalnih uređaja
  2. Digitalno okruženje
  3. Kreiranje digitalnih sadržaja
  4. Komunikacija i saradnja u digitalnom okruženju

Obuka je namenjena vaspitačima, medicinskim sestrama vaspitačima, defektolozima vaspitačima, stručnim saradnicima i direktorima PU.

U periodu maj-avgust 2023. godine obuka „ Podrška razvoju digitalnih kompetencija praktičara u predškolskim ustanovama“ realizuje se za 12000 profesionalaca iz javnih PU. Obuke se realizuju u nekoliko ciklusa:

  • Inicijalna grupa koordinatora i mentora: Ukupno 245 polaznika na portalu, 95% polaznika završilo uspešno obuku
  • Prvi ciklus – mentorisani polaznici: ukupno je registrovano na obuku 3296 polaznika, 90% završilo obuku, ostali polaznici obrađuju sadržaje.
  • Drugi ciklus: realizuje se kroz 5 turnusa i do sada je ukupno je registrovano 8357 polaznika. Upisani polaznici obrađuju predviđene sadržaje, registracije još nisu zatvorene i nove kolege se pridružuju online obuci do kraja nedelje.

Uverenja o savladanim programima obuke će izdavati Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja u elektronskom obliku putem online aplikacije.

Obuka se realizuje u okviru projekta „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje“ koji podržava Ministarstvo  prosvete u unapređivanju digitalnih kompetencija profesionalaca u sistemu predškolskog vaspitanja i obrazovanja.

U Pravilniku o bližim uslovima za osnivanje, početak rada i obavljanje delatnosti predškolske ustanove („Sl. glasnik RS – Prosvetni glasnik“, br. 1/2019 i 16/2022)  prvi put je navedeno da je potrebno planirati da prostorije za vaspitače imaju desktop/laptop računar i štampač. U skladu sa tim, kroz projekat je 112 predškolskih ustanova dodatno opremljeno kompletima IKT opreme (lap top, multifunkcionalni uređaj, veb kamera).

Podrška razvoju digitalnih kompetencija vaspitača, počev od inicijalnog obrazovanja do kontinuiranog profesionalnog usavršavanja, jedan je od strateških ciljeva sistema obrazovanja i vaspitanja Republike Srbije u narednom periodu. Prema Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, digitalna kompetencija predstavlja „samopouzdano i kritičko korišćenje informacionih i komunikacionih tehnologija za rad, odmor i komunikaciju“.  U Pravilniku o standardima kompetencija za profesiju vaspitača i njegovog profesionalnog razvoja kompetentnost se „zasniva na kreativnoj primeni i preispitivanju stručnih znanja, umenja i vrednosti u promenljivom društvenom i vaspitnom kontekstu“, što je u domenu digitalne kompetencije, zbog intenzivnog tehnološkog razvoja, naročito važno. Kompetencije, uključujući i digitalne, predstavljaju skup integrisanih znanja, umenja i vrednosti, primenljivih u mnogim situacijama i kontekstima, multifunkcionalnih kako bi se njima ostvarivalo više ciljeva, rešavali različiti problemi i obavljale različite vrste zadataka. (Okvir digitalnih kompetencija vaspitača u predškolskoj ustanovi, grupa autora, mart 2022).

Loading