
U vrtićima obezbeđeno 11.000 mesta za mališane
Vesna Nedeljković, državni sekretar u Ministarstvu prosvete na završnoj konferenciji projekta „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje“, istakla je da je u prethodnih šest godina, tokom trajanja projekta, izgrađeno ili renovirano 23 vrtića u 22 lokalne samouprave, čime su kapaciteti u vrtićima prošireni za dodatnih 11.000 mesta za mališane. Ona je najavila i nastavak saradnje sa Svetskom bankom i značajna ulaganja u rekonstrukciju i izgradnju osnovnih škola tokom narednih godina.
Ovaj projekat realizovalo je Ministarstvo prosvete u saradnji sa Svetskom bankom, sa ciljem da se obezbedi veća dostupnost, kvalitet i pravičnost predškolskog vaspitanja i obrazovanja za svu decu. Naš cilj je stvaranje sistema predškolskog vaspitanja i obrazovanja u kome je svako dete prepoznato, uključeno i podržano u svom razvoju“, navela je ona i dodala da je program „Godine uzleta“ , koji se u realizuje u svim vrtićima u Srbiji upravo usmeren na njihov pravilan razvoj.
Prema njenim rečima, tokom ovog projekta, pored izgradnje i dogradnje novih vrtića, renovirano je i adaptirano 400 soba u ruralnim i manje razvijenim područjima. Takođe, pružena je podrška za više od 23.000 vaspitača, stručnih saradnika i direktora za primenu programa „Godine uzleta“ , a i stvorena mreža mentora koji će i dalje pružati stručnu podršku ustanovama radi unapređenja kvaliteta rada u vrtićima širom zemlje.
Prema njenim rečima, 90 ustanova je dobilo savremenu IKT opremu, a u 34 lokalne samouprave sprovedeni su grant programi usmereni na uključivanje dece iz socijalno ugroženih i romskih porodica u programe predškolskog vaspitanja i obrazovanja, kao i na jačanje roditeljskih veština.
Ove aktivnosti doprinele su u dostizanju ciljeva koje smo postavili strateškim dokumentima – Strategijom razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine, kao i Strategijom za socijalno uključivanje Roma i Romkinja“, dodala je Nedeljković.
Projekat je uspešno realizovan u saradnji sa Svetskom bankom, kroz projektne aktivnosti u okviru tri komponente.
Srbija je ostvarila značajan napredak u poboljšanju kvaliteta reformi u predškolskom vaspitanju i obrazovanju, istovremeno povećavajući stopu upisa. Primena novih Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja obezbedila je deci u Srbiji akademsko znanje i socijalne i emocionalne veštine kroz učenje usmereno na dete, zasnovano na igri i zajedničko stvaranje. Ovo je podržano obukom vaspitača i informisanjem roditelja. Ovaj projekat pomogao je Srbiji da neguje društvo koje ceni učenje, kreativnost i inkluzivnost. Radujemo se daljoj saradnji sa Vladom Srbije na ovom transformativnom putu, “ rekla je Bojana Naceva, viši stručnjak Svetske banke za obrazovanje.
Kroz Projekat „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje“, vredan 47 miliona evra, izgrađeno, obnovljeno i opremljeno je 23 nova vrtića u 22 lokalne samouprave i adaptirano 400 soba u ruralnim i manje razvijenim područjima. Na ovaj način kapaciteti u predškolskim ustanovama u Srbiji povećani su za 11.000 mesta za mališane.
Tokom projekta više od 3.800 dece prvi put je bilo uključeno u sistem predškolskog vaspitanja i obrazovanja kroz poludnevni program ili kroz pohađanje fleksibilnog programa, više od 5.700 roditelja učestvovalo je u različitim projektnim aktivnostima, obezbeđeno je 10 vozila za prevoz dece ili mobilnih timova, ojačana je saradnja sa 159 partnerske institucije na lokalnom nivou, više od 2.000 očeva iz osetljivih grupa učestvovalo je u projektnim aktivnostima, održano je šest Sajmova roditeljstva.
Na završnoj konferenciji Projekta „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje“ o razultatima projekta i njihovom značaju govorili su i pomoćnik ministra za visoko obrazovanje dr Aleksandar Jović i pomoćnik ministra za predškolsko i osnovno obrazovanje i vaspitanje dr Milan Pašić.