Digitalne kompetencije

Digitalne tehnologije, odgovorno, smisleno i etički primenjene, mogu da imaju ključnu ulogu u procesu transformacije nastave, učenja i vrednovanja postignuća učenika u sistemu obrazovanja 21. veka, koji predstavlja jedini formalni oslonac za doprinos razvoju građanskog društva znanja, zasnovanog na principima socijalne kohezije i opšteg dobra.

Digitalne kompetencije sve više postaju kompetencije koje su od suštinskog značaja za sve zaposlene i građane. Osnovne digitalne kompetencije, dugoročno posmatrano, stiču se prevashodno u sistemu obrazovanja koji obezbeđuje pristup sistematizovanim naučnim znanjima, a nivo posedovanja digitalnih kompetencija učenika, između ostalog, zavisi u velikoj meri od nivoa digitalnih kompetencija nastavnika. Stoga se od nastavnika očekuje da poseduju odgovarajući nivo informatičke, informacione, digitalne i medijske pismenosti, kao i da u oblastima u kojima realizuju nastavu poznaju moderne koncepte, metode i alate koji pretpostavljaju smislenu upotrebu digitalnih tehnologija.

Kreiranjem programa nastave i učenja iz oblasti informatike i računarstva koji ne samo da omogućavaju učenicima da konstruišu znanja iz ove sfere, već predstavljaju priliku da tehnologija bude upotrebljena kao katalizator za funkcionalizaciju znanja iz drugih nastavnih predmeta, stvaramo se snažna povezanost škole sa realnim svetom i znanjima daje upotrebna vrednost.

Digitalne kompetencije

Ministarstvo prosvete pripremilo je Okvir digitalnih kompetencija nastavnika – Nastavnik za digitalno doba 2019, koji obuhvata digitalne kompetencije specifične za nastavničku profesiju i predstavlja ih kroz 24 kompetencije organizovane u 6 kategorija.

Cilj postojećeg nacionalnog Okvira je da obezbedi zajedničko razumevanje digitalnih kompetencija nastavnika u našem sistemu obrazovanja, ali i da pažljivo integriše određene karakteristike aktuelne obrazovne politike i donesenih mera u oblasti razvoja digitalnog obrazovanja.

Na osnovu Okvira u Zavodu za unapređivanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja pripremljene su obuke za dosezanje osnovnog i srednjeg nivoa digitalnih kompetencija nastavnika iz osnovnih i srednjih škola.

U toku je i izrada Okvira digitalnih kompetencija vaspitača.

Predškolsko obrazovanje

U predškolskom obrazovanju već postoje određene aktivnosti koje omogućavaju interakciju dece sa digitalnom tehnologijom na odgovoran način. U pitanju je rešavanje za uzrast primerenih problemskih situacija iz pomoć robotaa Bibota. 

Opremanje predškolskih ustanova ovim didaktičkim sredstvom sprovodi se u okviru trogodišnjeg projekta Podrška primeni IKT u predškolskim ustanovama kroz korišćenje didaktičkog sredstva „Pčelica“ (Bee-bot).

Osnovno obrazovanje

Učenici u Republici Srbiji počinju da uče Informatiku kao obavezan predmet od 11. godine života. U osnovnoj školi, đaci uče da programiraju u vizuelnom i tekstualnom programskom jeziku, uče o bezbednosti u onlajn prostoru, grade svoj digitalni identitet i tako stiču kompetencije za kvalitetan život u digitalnom društvu.

U cilju obezbeđivanja potrebne opreme, započeta je implementacija projekta Opremanje informatičkih kabineta računarima. U pitanju su petogodišnji ciklusi opremanja informatičkih kabineta u osnovnim i srednjim školama, koji će se kontinuirano ponavljati.

Preko 116.000 učenika prvog i drugog razreda osnovne škole trenutno izučava sadržaje novog nastavnog predmeta Digitalni svet, dok je izrada programa nastave i učenja za treći i četvrti razred u toku.

Srednje obrazovanje

Novi programi nastave i učenja u dounivezitetskom obrazovanju napisani su ishodovno, na način koji ne propisuje izučavanje konkretne tehnologije. U različitim regionima Republike Srbije posluju kompanije koje, u svojim proizvodnim procesima koriste različite tehnologije. Otuda se i javila potreba da programi nastave i učenja ne propisuju konkretnu tehnologiju, već da omogućavaju da se obrazovni ishodi dosežu na način koji odgovara konkretnoj situaciji na lokalu. Na taj način obezbeđujemo da ljudi koji kroz formalno obrazovanje stiču određene kvalifikacije budu lako zapošljivi u sredini u kojoj žive.

U gimnazijama su formirana odeljenja učenika sa posebnim sposobnostima za informatiku. Ostali gimnazijalci imaju mogućnost da biraju između 6 multidisciplinarnih predmeta koji imaju za cilj funkcionalizaciju znanja i jačanje digitalnih kompetencija.

U srednjem stručnom obrazovanju kreirani su brojni dualni obrazovni profili koji su sve popularniji među srednjoškolcima, jer povećavaju njihove šanse da se zaposle nakon završenog formalnog obrazovanja.

Visoko obrazovanje

Na osnovu mišljenja stručne javnosti i poslodavaca koji su navodili da nedostaju programi usmereni na transdisciplinarna znanja, a u saradnji sa Inicijativom „Digitalna Srbija“, inicirano je uspostavljanje Master 4.0 studijskih programa sa jedinstvenim ciljem povezivanja savremenih IT znanja sa poslovnim veštinama potrebnim za razvoj digitalnih proizvoda i usluga.

Ove programe kreirali su zajedno državni fakulteti sa višedecenijskom tradicijom u oblasti tehnologije, ekonomije i menadžmenta, ali i preko 75 uspešnih IT i kompanija iz drugih sektora, koje su ponudile predavače i omogućile obavezne prakse za studente.

Master 4.0 programe zajednički su kreirali beogradski Elektrotehnički i Fakultet organizacionih nauka, zatim Univerzitet u Kragujevcu, Univerzitet u Nišu, kao i Mašinski i Matematički fakultet iz Beograda.

Od 2020. godine konkursi za Master 4.0 programe ostaju formatirani u javno-privatnom partnerstvu, ali sada spajaju fakultete iz polja umetnosti i tehničkih, odnosno matematičkih nauka. Uspostavljanjem ovakvog studijskog programa, saglasnog potrebama kreativnih industrija, uvode se nove discipline u visokoškolsko obrazovanje u Republici Srbiji, a istovremeno se otvara mogućnost školovanja kadra kompetitivnog na globalnom nivou.

Ovakav pristup ima za cilj pospešivanje multidisciplinarnosti na visokoškolskim ustanovama, promovisanje saradnje visokoškolskih ustanova i poslodavaca na razvoju studijskih programa koji odgovaraju potrebama tržišta kreativnih industrija, ali i povećanje broja i kvaliteta domaćeg kadra kako bi se stvorili uslovi za rast ove grane privrede i ponudili konkurentniji obrazovni programi relevantni za četvrtu industrijsku revoluciju. Misija ovakvog pristupa vođena je i načelima Strategije pametne specijalizacije.

11.600

UČENIKA 1. I 2. RAZREDA IZUČAVA PREDMET „DIGITALNI SVET“

Loading