Inkluzivno obrazovanje

Inkluzivno obrazovanje u Republici Srbiji se posmatra kao proces koji odgovara na različite potrebe sve dece, mladih i odraslih, kroz kontinuirano povećanje učešća u učenju i progresivno smanjivanje isključenosti iz obrazovanja.

Ministarstvo prosvete intenzivno stvara uslove za inkluzivno obrazovanje koje podrazumeva unapređene mehanizme za podršku deci iz osetljivih grupa među kojima su učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, učenici pripadnici romske nacionalne manjine, učenici  iz socijalno depriviranih sredina, učenici migranti i svi drugi koji su nekoj potrebi za podrškom.

Cilj inkluzivnog obrazovanja je da za sve obezbedi kvalitetno obrazovanja pod jednakim uslovima, jer je pravo na obrazovanje univerzalno ljudsko pravo zagarantovano ratifikovanim međunarodnim pravnim aktima, Ustavom Republike Srbije i zakonima koji regulišu oblast obrazovanja.

Zakonom su postavljeni ključni mehanizmi implementacije inkluzivnog obrazovanja: timovi za inkluzivno obrazovanje i timovi za podršku deci i učenicima; individualni obrazovni planovi; interresorne komisije za procenu potreba za dodatnom podrškom na lokalnom nivou koje uključuju sektor obrazovanja, socijalne zaštite i zdravstva. Uspostavljena je međuresorna saradnja i institucionalni kapaciteti za upravljanje, koordinaciju, praćenje i implementaciju inkluzivnih obrazovnih politika. Povećane su nastavničke kompetencije i kvalitet rada u obrazovnim ustanovama, kao i participacija roditelja u odlučivanju o daljem obrazovanju deteta.

Kroz Strategiju razvoj obrazovanja i vaspitanja RS 2030 obezbeđen je kontinuitet u unapređivanju kvaliteta obrazovanja i razvijanju inkluzivne kulture, politike i prakse na svim nivoima obrazovanja.

Obrazovanje Roma

Ministarstvo prosvete aktivno radi na održivoj inkluziji učenika romske nacionalnosti u sistemu formalnog obrazovanja i vaspitanja.

Pored afirmativnog upisa u predškolske ustanove i upisa u osnovnu školu bez dokumenata, Ministarstvo kontinuirano nastavlja sa merama podrške romskoj zajednici kroz stipendije i afirmativnu meru upisa u srednju školu i visokoškolske ustanove čiji osnivač je Republika Srbija.

Najznačajniji efekti preduzetih mera podrške ogledaju se u povećanom obuhvatu romske dece sistemom obrazovanja i vaspitanja, smanjenom odustajanju od obrazovanja i sprečavanju ranog napuštanja obrazovanja. Posebno se uočava porast učenika koji upisuju i završavaju srednju školu. 

Obrazovanje migranata

Republika Srbija u pogledu pristupa obrazovanju, registracije učenika, principa jednakog tretmana, sprečavanja ksenofobije i netolerancije, ispunjava svoje obaveze u skladu sa Međunarodnom konvencijom o zaštiti prava radnika i migranata i članova njihovih porodica, Konvencijom o pravima deteta i drugim međunarodnim dokumentima.

U skladu sa pravnim tekovinama Evropske unije, Srbija obezbeđuje jednak pristup obrazovanju građanima i integraciju i pomoć u obrazovanju dece migranata.

Školama podršku pružaju mentori, savetnici-spoljni saradnici i održavaju redovnu komunikaciju sa predstavnicima Komesarijata za izbeglice i migracije i predstavnicima prihvatnih i azilnih centara u Srbiji, koji uključuju porodice sa decom školskog uzrasta i maloletnicima bez pratnje.

Pohađanje osnovne škole je redovnije i učestalije, jer je osnovna škola u Republici Srbiji obavezna, dok se srednjem obrazovanju pristupa afirmativno i na dobrovoljnoj osnovi.

20.243

UČENIKA POHAĐA NASTAVU PO INDIVIDUALNOM OBRAZOVNOM PLANU

85,4%

ROMSKE DECE UPISUJE OSNOVNU ŠKOLU

85%

DECE IZ MIGRANTSKE POPULACIJE OBUHVAĆENO OBRAZOVANJEM

Loading