Образовање на језицима националних мањина

Важна обавештења

Решење о исправци техничке грешке у Листи вредновања и рангирања пријављених програма по јавном конкурсу за доделу средстава за подстицање програма или недостајућег дела средстава за финансирање програма од јавног интереса који су подршка ученицима средњих школа и студентима у 2025. години која реализују удружења

Листа вредновања и рангирања пријављених програма по јавном конкурсу за доделу средстава за подстицање програма или недостајућег дела средстава за финансирање програма од јавног интереса који су подршка ученицима средњих школа и студентима у 2025. години која реализују удружења

ИЗВЕШТАЈ

Aкциони план за остваривање права националних мањина

Људска права представљају универзалне вредности и темељ сваког демократског друштва. Заснована су на принципима који промовишу поштовање достојанства сваке личности, правду, једнакост, недискриминацију, толеранцију и прихватање различитости. Управо су они дубоко утемељени у образовно-васпитни систем Републике Србије, који настоји да кроз све своје сегменте афирмише идеју поштовања људских права и слобода.

Образовање на матерњем језику једно је од основних права припадника националних мањина, загарантовано Уставом Републике Србије и законским и подзаконским актима. Поред тога, ово право засновано је и на бројним међународним документима које је Република Србија ратификовала, укључујући Оквирну конвенцију за заштиту националних мањина, Европску повељу о регионалним или мањинским језицима и др.

Стога је, како предуниверзитетско, тако и универзитетско образовање у Републици Србији доступно на српском језику и језицима националних мањина, уз потпуно поштовање међународних стандарда у овој области.

У предшколској установи такође је омогућено остваривање васпитно-образовног рада на једном од осам језика националних мањина.

Образовање није само средство за пренос академског знања, већ и процес који обликује свест, ставове и вредности нових генерација, чиме се ствара друштво које ће бити у стању да се носи са глобалним изазовима, али и да гради мир, разуме и поштује различитости и живи у хармонији.

Министарство просвете на пољу унапређивања образовања на језицима националних мањина интензивано сарађује са Националним саветима националних мањина.

Модели образовања на језицима националних мањина

За ученике припаднике националних мањина који се образују на српском језику омогућено је похађање 16 изборних предмета/програма Матерњи језик/говор са елементима националне културе:

Мађарски језик са елементима националне мањине, Босански језик са елементима националне мањине, Ромски језик са елементима националне мањине, Румунски језик са елементима националне мањине, Словачки језик са елементима националне мањине, Бугарски језик са елементима националне мањине, Хрватски језик са елементима националне мањине, Русински језик са елементима националне мањине, Буњевачки говор/језик са елементима националне мањине, Влашки говор са елементима националне мањине, Македонски језик са елементима националне мањине, Украјински језик са елементима националне мањине, Чешки језик са елементима националне мањине, Албански језик са елементима националне мањине и Словеначки језик са елементима националне културе.

Целокупно образовање на свом матерњем језику, уз обавезан наставни предмет Српски као нематерњи језик, похађају ученици осам националних мањина: албанске националне мањине, бошњачке, бугарске, мађарске, румунске, русинске, словачке и хрватске националне мањине.

Двојезично образовање остварује се  у једној основној школу на бугарском и српском  језику.

35.216

УЧЕНИКА ПОХАЂА НАСТАВУ НА ЈЕЗИЦИМА МАЊИНА 

17.956

УЧЕНИКА ПОХАЂА ИЗБОРНИ ПРОГРАМ МАТЕРЊИ ЈЕЗИК СА ЕЛЕМЕНТИМА НАЦИОНАЛНЕ КУЛТУРЕ

189

ШКОЛА РЕАЛИЗУЈЕ НАСТАВЈУ НА ЈЕДНОМ ОД 8 ЈЕЗИКА НАЦИОНАЛНЕ МАЊИНЕ

3.500

НАСТАВНИКА РЕАЛИЗУЈЕ НАСТАВУ НА ЈЕЗИЦИМА НАЦИОНАЛНИХ МАЊИНА

Loading