Кризне ситуације у школама

Важна обавештења

Решење о исправци техничке грешке у Листи вредновања и рангирања пријављених програма по јавном конкурсу за доделу средстава за подстицање програма или недостајућег дела средстава за финансирање програма од јавног интереса који су подршка ученицима средњих школа и студентима у 2025. години која реализују удружења

Листа вредновања и рангирања пријављених програма по јавном конкурсу за доделу средстава за подстицање програма или недостајућег дела средстава за финансирање програма од јавног интереса који су подршка ученицима средњих школа и студентима у 2025. години која реализују удружења

Кризни догађај у установма образовања и васпитања је у већини случајева непредвидив догађај са потенцијално негативним последицама за ученике и запослене.

У ситуацијама кризног догађаја реагује Тим за кризне догађаје (део Тима школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања), најкасније у року од 24 сата.

Благовремено пружање подршке, пре свега деци и младима који су непосредно или посредно били изложени кризном догађају, од непроцењиве је важности у ублажавању последица кризног догађаја и превладавања целокупног искуства, као и солидарност у сврху отклањања последица.

Поступање установа у кризним догађајима

Кризни догађаји који могу на директан или индиректан начин да утичу на школску заједницу су:

  • Природна смрт детета/ученика;
  • Покушај убиства и убиство детета/ученика (у установи или ван ње);
  • Покушај самоубиства ученика и самоубиство (у установи или ван ње);
  • Природна смрт, самоубиство или убиство запосленог у установи;
  • Саобраћајна незгода у којој је повређено или настрадало дете, односно ученик и/или запослени у установи;
  • Нестанак детета/ученика;
  • Масовно тровање у простору установе;
  • Дојава о подметнутој експлозивној направи у установи или терористичком нападу и слично;
  • Талачка криза;
  • Насиље већих размера (масовне туче, вишеструка убиства, терористички напади);
  • Техничко-технолошке опасности (експлозија, изливање, испаравање отровних материја и пожар);
  • Природне катастрофе (поплаве, земљотреси, пожари…);
  • Епидемија која је обухватила територију/општину на којој се налази установа;

У случају проглашења ванредне ситуације, односно ванредног стања, установа поступа у складу са прописима који то уређују.

Тим за кризне догађаје прикупља информације о догађају (опис догађаја, место и време када се десио догађај), ко је све погођен кризним догађајем и каква му је помоћ потребна, где се налази и у каквом је стању, као и о томе шта је већ урађено поводом тога у установи.

У зависности од врсте/облика кризног догађаја, наредни корак подразумева хитно обавештавање полиције, хитне помоћи, ватрогасне службе, као и других евентуално потребних органа/служби.

Неопходно је да запослени у установи поступају у складу са планом поступањa у ситуацијама кризе и у зависности од врсте кризног догађаја, и у складу са планом евакуације.

Тим за кризне догађаје благовремено информише Министарство просвете, односно надлежну школску управу о догађају, као и предузетим активностима.

Спољашњу мрежу заштите чине установе социјалне и здравствене заштите, полиција, јавно тужилаштво, јединица локалне самоуправе, мобилни тим и др.

На основу прикупљених података, уз обавезу хитног обавештавања спољашње мреже заштите, установа врши процену да ли може да поступа самостално или јој је потребна помоћ и подршка представника спољашње мреже заштите, са којом израђује јединствен план деловања, начин рада и извештавања.

У зависности од облика/врсте и степена интензитета кризног догађаја установа процењује кога укључује од спољашње мреже заштите.

Уколико кризни догађај као последицу има најмање троје или више повређених или настрадалих лица, директор је у обавези да одмах по сазнању обавестити Министарство просвете како би се ангажовао интерсекторски мобилни тим за кризне ситуације, који је формиран у складу са Протоколом о поступању приликом суочавања друштва са кризним ситуацијама у оквиру Радне групе Владе Републике Србије ради пружања неопходне подршке.

У ситуацијама када поступа мобилни тим, тим за кризне догађаје установе постаје саставни део мобилног тима. Тим за кризне догађаје установе пружа потребне информације мобилном тиму, учествује у заједничком планирању, организацији и реализацији психосоцијалне подршке. У сарадњи са мобилним тимомом, тим установе врши праћење и идентификовање деце/ученика и запослених којима је потребна помоћ, пружа прву психолошку помоћ као и друге видове подршке.

Директор установе именује особе задужене за припрему званичних информација за родитеље, ученике и запослене. 

Обавештења имају сврху континуираног информисања запослених, родитеља и деце/ученика о најновијим, провереним и тачним информацијама до којих је установа дошла, ради планирања одговарајуће подршке и предузимања других потребних мера (сузбијање гласина и ширења панике); упознавање са могућим тешкоћама, ризицима, изазовима и начинима за њихово превазилажење; упознавање са начинима подршке.

Тим за кризне догађаје прати реаговања ученика, родитеља и запослених, идентификује коме је помоћ потребна и у складу са тим организује пружање психосоцијалне подршке. Приликом пружања психосоцијалне подршке као основна интервенција користи се психолошка прва помоћ.

У зависности од врсте, интензитета и последица кризног догађаја, тим процењује потребу за укључивањем представника из система здравствене заштите у циљу пружања психосоцијалне подршке и/или укључивање интерсекторског мобилног тима за кризне ситуације.

Тим за кризне догађаје у сарадњи са релевантним тимовима установе израђује план рада по измењеном, прилагођеном плану.

Неопходно је да начин рада установе буде прилагођен последицама кризног догађаја, могућностима и потребама деце/ученика и запослених у погледу реализације свих школских активности непосредно након кризног догађаја.

План рада треба да садржи конкретне активности/мере које установа планира да предузме, носиоце (извршиоце) планираних активности, временску динамику, начин извршења, начини праћења и извештавања.

Приликом израде Плана важно је узети у обзир врсту кризног догађаја, број погођених особа, процену даљих ризика, реакцију локалне заједнице и одговарајуће правне аспекте.

Након кризног догађаја, непходно је да установа предузима активности које ће водити стабилизацији стања у установи – постепени повратак установе на редован начин рада који је био успостављен пре кризног догађаја уз континуирано праћење понашања деце/ученика и запослених у циљу процене ефеката подршке и предузимања даљих мера.

Установа прати реализацију плана и у зависности од тока смиривања кризног догађаја, ревидира план, надопуњује га и коригује.

Loading