У циљу стварања сигурног и подстицајног окружења, неговања атмосфере сарадње, уважавања и конструктивне комуникације школе планирају превенцију насиља, злостављања и занемаривања, као један од приоритета у остваривању образовно-васпитног рада.
Садржај и начин спровођења превентивних активности дефинишу се развојним планом, школским програм, годишњим планом рада, а у складу са законима, школе су у обавези да сачине и Програм заштите од насиља, злостављања и занемаривања, којим се планирају и утврђују мере и активности које обезбеђују развијање и неговање позитивне атмосфере и стварање безбедног школског окружења.
Програм заштите од насиља утврђује се на основу анализе стања безбедности у школи, присутности различитих облика и интензитета насиља, злостављања и занемаривања, специфичности установе, као и резултата самовредновања и спољашњег вредновања квалитета рада установе.
Превентивне активности са ученицима, родитељима и запосленима обухватају различите и континуиране интерактивне методе рада као што су трибине, радионице, фокус групе, коришћење дигиталних платформи за едукацију, друштвено костристан и хуманитарни рад и др.
Деца и ученици, родитељи и запослени заједнички планирају, осмишљавају и спроводе превентивне активности и оне су усмерене на:
- Подизање нивоа свести и осетљивости ученика, родитеља и свих запослених за препознавање свих облика насиља, злостављања и занемаривања;
- Неговање атмосфера сарадње и толеранције, поверења, уважавања и конструктивне комуникације у којој се не толерише насиље, злостављање и занемаривање;
- Истицање и унапређивање знања, вештина и ставова потребних за креирање безбедног и подстицајног окружења и конструктивно реаговање на насиље
- Унапређивање познавања процедура за пријављивање и поступање код ученика, родитеља и свих запослених у случају сумње или сазнања о свим облицима насиља, злостављања и занемаривања и обезбеђивање заштите ученика, родитеља и свих запослених од насиља, злостављања и занемаривања;
- Подстицање усвајања позитивних норми и облика понашања, учење вештина конструктивне комуникације и развијање емпатије;
- Упознавање са облицима и стратегијама пружања одговарајуће подршке и разумевања различитих облика комуникације и понашања ученика са тешкоћама и сметњама у развоју и инвалидитетом;
- Развијање социоемоционалних компетенција ученика, родитеља и запослених (свест о себи, свест о другима, саморегулација, одговорно доношење одлука и др.).
САВЕТНИКА СПОЉНИХ САРАДНИКА У ОБЛАСТИ ЗАШТИТЕ ОД НАСИЉА
ЗАПОСЛЕНИХ ПОХАЂАЛО ОБУКЕ О ЗАШТИТИ ОД НАСИЉА У 2023/24.