
Segregacija u obrazovanju i mere za desegragaciju
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je u saradnji sa UNICEF-om i Tatjanom Jokanovič, poverenicom za zaštitu ravnopravnosti, održalo drugu radionicu u okviru projekta „Podrška implementaciji regulative u oblasti antidiskriminacije u obrazovanju“, 01. marta 2017 u Nišu. Tema ovog skupa bile su mere za prevenciju i sprečavanje segregacije u obrazovanju.
Obraćajući se učesnicima, državna sekretarka u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoj, Gordana Predić je naglasila da je segregacija u obrazovanju jedno od pitanja koja su od nacionalnog značaja. Rešavajući problem segregacije na održiv način unapređujemo ne samo ravnopravnost i pristupačnost našeg obrazovnog sistema, već utičemo da on bude kvalitetniji. Ona je posebno podvukla da je upravo kvalitet obrazovanja ono na čemu insistira Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razovja. Tanja Ranković, voditeljka programa obrazovanja u UNICEF-u podsetila je učesnike da je u segregativnim obrazovnim sredinama teško dostići kvalitet obrazovanja koji nam je potreban za napredak. Tijana Jokanović, pomoćnica Poverenice za zaštitu ravnopravnosti istakla je značaj objavljenog priručnika „Prevencija segregacije, razvoj inkluzivnih upisnih politika i desegregacija škola i odeljenja – međunarodna iskustva i predlozi za unapređenje prakse u Srbiji“, kao jednog od niza koraka ka ostvarivanju pune ravnopravnosti i daljeg razvoja pravednog društva, uz poštovanje svih prava dece.
U radu su učestvovali predstavnici i predstavnice školskih uprava, osnovnih škola, zatim republički i gradski prosvetni inspektori, kao i predstavnici lokalnih samouprava i organizacija civilnog društva. Tokom diskusije istaknuto je da je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja jasno izrazilo antisegregativni stav. Ovaj stav vidljiv je u Pravilniku o bližim kriterijumima za prepoznavanje oblika diskriminacije od strane zaposlenog, deteta, učenika ili trećeg lica u ustanovi obrazovanja i vaspitanja, koji je usvojen februara 2016. godine („Službeni glasnik RS“, broj 22/16). U narednom periodu, sa ciljem unapređivanja kapaciteta obrazovnih institucija, biće organizovan set obuka za nastavnike, prosvetne inspektore, savetnike, direktore škola i školske uprave za primenu mera koje propiše ovaj dokument.