
SISTEMSKA PODRŠKA RAZVOJU KVALITETA PREDŠKOLSKOG VASPITANJA I OBRAZOVANJA
Razvoj sistema PVO u Srbiji temelji se na iskustvima dobre prakse i na strateškim prioritetima u oblasti obrazovanja i vaspitanja. Predškolsko vaspitanje i obrazovanje (PVO) u Republici Srbiji ima dugu tradiciju, mnogo iskustava dobre i kvalitetne prakse kao i veliki stručni potencijal. Reformske inicijative u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja proističu iz Strategije razvoja sistema obrazovanja do 2020. godine (Službeni glasnik RS, br.108/12) i pratećeg Akcionog plana koji u fokusu imaju unapređivanje dostupnosti, kvaliteta i pravednosti sistema PVO.
Polazišta u izradi novih Osnova programa PVO su nastala na osnovu dogovora svih ključnih aktera u PVO. Postojao je konsenzus među svim ključnim akterima stručnim udruženjima praktičara, predstavnicima Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Zavoda za unapređivanja obrazovanja i vaspitanja, predstavnicima akademske zajednice, o potrebi izrade novih osnova programa koje će uvažiti i osloniti se na: vrednosti dosadašnje prakse i iskustva, kao i kontekst u kome se PVO u Srbiji realizuje, savremena teorijska sagledavanja deteta, učenja i funkcije sistema PVO, rezultate istraživanja uovoj oblasti, relevantna dokumenta međunarodne obrazovne politike, primere dobre prakse drugih zemalja, dostignuća i iskustva projekata u oblasti PVO u Srbiji (IMPRES, Vrtići bez granica) kao i stanje, potrebe i potencijale prakse PVO u Srbiji (zaključci Prvog kongresa predškolskih radnika Srbije, 2015).
Nove Osnove programa PVO su pre donošenja pilotirane u praksi. Na icijativu MPNTR- a, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja, je u skladu sa svojim nadležnostima i zakonskim procedurama izrade programskih dokumenata, vodio proces izrade novih Osnova programa. Predog novih Osnova programa, izrađen od strane radne grupe praktičara pilotiran jeu praksi, uz stalno praćenje ZUOV i MPNTR. Uporedo su nove Osnove programa bile predmet nezavisne procene od strane relevantnog međunarodnog eksperta, kao i predmet nacionalne javne rasprave.
Donošenje novih Osnova programa PVO
Finalni dokument koji je rezultat navedenog participativnog procesa izrade dobio je pozitivno mišljenje najvišeg nacionalnog tela u oblasti obrazovanja – Nacionalnog prosvetnog saveta i kao takav donet od strane Ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Primena novih Osnova programa podržana je izradom brojnih podzakonskih akata
Osnove programa PVO je dokument koji daje okvir i smernice. Njegova primena jeste i biće podržana kroz donošenje pratećih normativnih akata, usklađivanje odgovarajućih pravilnika, stručnih uputstava, vodiča i priručnika.
Reformske inicijative i implementacija novih Osnova programa podržane su kroz podzakonsku regulativu:
Pružanje intenzivne podrške predškolskim ustanovama i praktičarima za primenu novih Osnova programa PVO
Po prvi put se sistemska podrška razvoju kvaliteta sistema PVO pruža na nacionalnom nivou, nivou PU, kao i na nivou praktičara koji neposredno realizuju programe predškolskog vaspitanja i obrazovanja:
Četvorogodišnji sveobuhvatan program jačanja kapaciteta predškolskih ustanova je razvijen i realizuje se u saradnji MPNTRa, IPA/Filozofski fakultet u Beogradu i UNICEF-om u okviru projekta Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje koji se uz finansijsku podršku Međunarodne banke za obnovu i razvoj, realizuje u periodu 2019 – 2022. godine. Programom će biti obuhvaćeno 12.000 (oko 60%) profesionalaca iz svih javnih PU.
Uspostavljen je tim od 90 trenera/mentora (34 univerzitetska profesora (38%), 37 stručnih saradnika i 19 vaspitača (21%)), koji realizuje petodnevne klasične i onlajn obuke i pružaju mentorsku podršku ustanovama, uz podršku IPA, a na osnovu prethodnog iskustva razvoja Mreže praktičara za podršku PVO.
Program jačanja kapaciteta osim obuka uključuje inetenzivnu šestomesečnu mentorsku podršku predškolskim ustanovama za primenu novih Osnova programa, kao i horizontalne razmene sa ustanovama koje su razvile dobru praksu u skladu sa novim Osnovama programa i između ustanova u istoj fazi primene novih Osnova programa.
Pored Priručnika za trenere i Smernica za mentore,u pripremi su: Priručnik za vaspitače o uzrasno prikladnim strategijama implementacije novih Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, Vodič za dokumentovanje, Priručnik za planiranje i kreiranje prostora, Priručnik o najboljim praksama primene Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja.
U okviru Projekta radi se i na kreiranju resursa za implementaciju novog Okvira kvaliteta i unapređenju procedura za vrednovanje kvaliteta rada predškolskih ustanova u skladu sa novim Osnovama programa. Razvijeni su: opisi indikatora standarda kvaliteta, razvijeni i pilotirani alati za spoljašnje vrednovanje kvaliteta rada PU (potvrđene su metrijske karakteristike instrumenata za spoljašnje vrednovanje), na reprezentativnom stratifikovanom uzorku PU urađena je Studija o početnom stanju u vezi sa kvalitetom rada PU.
U cilju podrške promenama započetim u sistemu predškolskog vaspitanja i obrazovanja: svi prosvetni savetnici iz Školskih uprava MPNTR-a su učestvovali u obuci o Novim osnovama programa, kao i na jednodnevnom savetovanju o primeni novoizrađenih alata za spoljašnje vrednovanje. Realizovano je istraživanje o dosadašnjim praksama PU u samovrednovanju i na osnovu rezultata istraživanja od juna započinje priprema Vodiča za samovrednovanje, kojim će se proces samovrednovanja u većoj meri staviti u funkciju razvoja refleksivne prakse i formiranja zajednice učenja. Projektom su planirane i aktivnosti koje treba da unaprede stručno usavršavanje koje realizuje PU, kao i unapređivanje digitalnih kompetencija vaspitača.
Strateški prioriteti razvoja i unapređivanja kvaliteta, pravednosti i dostupnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja realizuju se kroz veliki broj sinhronizovanih i koordinisanih projekata i inicijativa.
Postoji sinergija i usklađenost svih projekata i inicijativa u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja koji se realizuju u saradnji sa mnogobrojnim partnerskih organizacija: kreirana je obuka za direktore PU, čiji je cilj jačanje njihovih profesionalnih kompetencija, podrška jedinicama lokalane samouprave u cilju povećanja obuhvata dece predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem kroz izgradnju novih vrtića, rekonstrukciju i prenamenu pogodnih prostora na lokalu za potrebe realizacije programa PVO, kao i kroz dodelu grantova jedinicama lokalne samouprave za povećanje obuhvata i unapređenje društvene brige o deci (projekat Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje, Vrtići bez granica…). Kontinuirana medijska kampanja u cilju promocije kvalitetnog inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja, ali i jačanje kapaciteta lokalnih institucija da međusobno sarađuju i planiraju razvoj predškolskog vaspitanja i obrazovanja (realizuje se kroz projekat SUPER).
Kao podrška predškolskim ustanovama u uvođenju i implementaciji novih Osnova programa (skladu sa zahtevima nove programske koncepcije), predškolske ustanove u 56 najsiromašnijih opština su opremljene nameštajem, didaktičkim sredstvima i IKT opremom kroz projekat IPA 2014: Ka celoživotnom učenju, (vrednost oko milion evra), Save the children (22 vaspitne grupe u 16 PU, 9.550.680 RSD), UNICEF (10 PU).
Unapređivanje inicijalnog obrazovanja vaspitača i sistema njihovog profesionalnog razvoja i napredovanja kao važna karika u građenju kvalitetnog PVO pokrenuto je odstrane MPNTR formiranjem dve radne grupe.
Započet je rad na uspostavljanju jedinstvenog informacionog sistema (JISP) za predškolsko vaspitanje i obrazovanje u Republici Srbiji kako bi se obezbedio i unapredio proces donošenja odluka zasnovan na podacima.
Primena novih osnova programa i unapređenje kvaliteta PVO oslanja se na dostignuća i resurse do sada realizovanih reformskih inicijativa i projekata.
Takođe, opredeljenje MPNTR je da odluke o pravcima razvoja donosi na temelju relevantnih analiza i istraživanja (Saradnja sa Unicefom).
Za razliku od prethodnih osnova programa koje su uvođene bez prateće sistemske podrške, ovaj put to nije slučaj. Pred nama su izazovi, kojima smo verujemo, dorasli.