SISTEMSKA PODRŠKA RAZVOJU KVALITETA PREDŠKOLSKOG VASPITANJA I OBRAZOVANJA

Razvoj sistema PVO u Srbiji temelji se na iskustvima dobre prakse i na strateškim prioritetima u oblasti obrazovanja i vaspitanja. Predškolsko vaspitanje i obrazovanje (PVO) u Republici Srbiji ima dugu tradiciju, mnogo iskustava dobre i kvalitetne prakse kao i veliki stručni potencijal. Reformske inicijative u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja proističu iz Strategije razvoja sistema obrazovanja do 2020. godine (Službeni glasnik RS, br.108/12) i pratećeg Akcionog  plana koji u fokusu imaju unapređivanje dostupnosti, kvaliteta i pravednosti sistema PVO.

Polazišta u izradi novih Osnova programa PVO su nastala na osnovu dogovora svih ključnih aktera u PVO. Postojao je konsenzus među svim ključnim akterima stručnim udruženjima praktičara, predstavnicima Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Zavoda za unapređivanja obrazovanja i vaspitanja, predstavnicima akademske zajednice, o potrebi izrade novih osnova programa koje će uvažiti i osloniti se na: vrednosti dosadašnje prakse i iskustva, kao i kontekst u kome se PVO u Srbiji realizuje, savremena teorijska sagledavanja deteta, učenja i funkcije sistema PVO, rezultate istraživanja uovoj oblasti, relevantna dokumenta međunarodne obrazovne politike, primere dobre prakse drugih zemalja, dostignuća i iskustva projekata u oblasti PVO u Srbiji (IMPRES, Vrtići bez granica) kao i stanje, potrebe i potencijale prakse PVO u Srbiji (zaključci Prvog kongresa predškolskih radnika Srbije, 2015).

Nove Osnove programa PVO su pre donošenja pilotirane u praksi. Na icijativu MPNTR- a, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja, je u skladu sa svojim nadležnostima i zakonskim procedurama izrade programskih dokumenata, vodio proces izrade novih Osnova programa. Predog novih Osnova programa, izrađen od strane radne grupe praktičara pilotiran jeu praksi, uz stalno praćenje ZUOV i MPNTR. Uporedo su nove Osnove programa bile predmet nezavisne procene od strane relevantnog međunarodnog eksperta, kao i predmet nacionalne javne rasprave.

Donošenje novih Osnova programa PVO

Finalni dokument koji je rezultat navedenog participativnog procesa izrade dobio je pozitivno mišljenje najvišeg nacionalnog tela u oblasti obrazovanja – Nacionalnog prosvetnog saveta i kao takav donet od strane Ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

Primena novih Osnova programa podržana je izradom brojnih podzakonskih  akata

Osnove programa PVO je dokument koji daje okvir i smernice. Njegova primena jeste i biće podržana kroz donošenje pratećih normativnih akata, usklađivanje odgovarajućih pravilnika, stručnih uputstava, vodiča i priručnika.

Reformske inicijative i implementacija novih Osnova programa podržane su kroz podzakonsku regulativu:

Pružanje intenzivne podrške predškolskim ustanovama i praktičarima za primenu novih Osnova programa PVO

Po prvi put se sistemska podrška razvoju kvaliteta sistema PVO pruža na nacionalnom nivou, nivou PU, kao i na nivou praktičara koji neposredno realizuju programe predškolskog vaspitanja i obrazovanja:

Četvorogodišnji sveobuhvatan program jačanja kapaciteta predškolskih ustanova je razvijen i realizuje se u saradnji MPNTRa, IPA/Filozofski fakultet u Beogradu i UNICEF-om u okviru projekta Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje koji se uz finansijsku podršku Međunarodne banke za obnovu i razvoj, realizuje u periodu 2019 – 2022. godine. Programom  će biti obuhvaćeno 12.000 (oko 60%) profesionalaca iz svih javnih PU.

Uspostavljen je tim od 90 trenera/mentora (34 univerzitetska profesora (38%), 37 stručnih saradnika i 19 vaspitača (21%)), koji realizuje petodnevne klasične i onlajn obuke i pružaju mentorsku podršku ustanovama, uz podršku IPA, a na osnovu prethodnog iskustva razvoja Mreže praktičara za podršku PVO.

Program jačanja kapaciteta osim obuka uključuje inetenzivnu šestomesečnu mentorsku podršku predškolskim ustanovama za primenu novih Osnova programa, kao i horizontalne razmene sa ustanovama koje su razvile dobru praksu u skladu sa novim Osnovama programa i između ustanova u istoj fazi primene novih Osnova programa.

Pored Priručnika za trenere i Smernica za mentore,u pripremi su: Priručnik za vaspitače o uzrasno prikladnim strategijama implementacije novih Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, Vodič za dokumentovanje, Priručnik za planiranje i kreiranje prostora, Priručnik o najboljim  praksama primene Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja.

U okviru Projekta radi se i na kreiranju resursa za implementaciju novog Okvira kvaliteta i unapređenju procedura za vrednovanje kvaliteta rada predškolskih ustanova u skladu sa novim Osnovama programa. Razvijeni su: opisi indikatora standarda kvaliteta, razvijeni i pilotirani alati za spoljašnje vrednovanje kvaliteta rada PU (potvrđene su metrijske karakteristike instrumenata za spoljašnje vrednovanje), na reprezentativnom stratifikovanom uzorku PU urađena je Studija o početnom stanju u vezi sa kvalitetom rada PU.

U cilju podrške promenama započetim u sistemu predškolskog vaspitanja i obrazovanja: svi prosvetni savetnici iz Školskih uprava MPNTR-a su učestvovali u obuci o Novim osnovama programa, kao i na jednodnevnom savetovanju o primeni novoizrađenih alata za spoljašnje vrednovanje. Realizovano je istraživanje o dosadašnjim praksama PU u samovrednovanju i na osnovu rezultata istraživanja od juna započinje priprema Vodiča za samovrednovanje, kojim će se proces samovrednovanja u većoj  meri staviti u funkciju razvoja refleksivne prakse i formiranja zajednice učenja. Projektom su planirane i aktivnosti koje treba da unaprede stručno usavršavanje koje realizuje PU, kao i unapređivanje digitalnih kompetencija vaspitača.

Strateški prioriteti razvoja i unapređivanja kvaliteta, pravednosti i dostupnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja realizuju se kroz veliki broj sinhronizovanih i koordinisanih projekata i inicijativa.

Postoji sinergija i usklađenost svih projekata i inicijativa u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja koji se realizuju u saradnji sa mnogobrojnim partnerskih organizacija: kreirana je obuka za direktore PU, čiji je cilj jačanje njihovih profesionalnih kompetencija, podrška jedinicama lokalane samouprave u cilju povećanja obuhvata dece predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem kroz izgradnju novih vrtića, rekonstrukciju i prenamenu pogodnih prostora na lokalu za potrebe realizacije programa PVO, kao i kroz dodelu grantova jedinicama lokalne samouprave za povećanje obuhvata i unapređenje društvene brige o deci (projekat Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje, Vrtići bez granica…). Kontinuirana medijska kampanja u cilju promocije kvalitetnog inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja, ali i jačanje kapaciteta lokalnih institucija da međusobno sarađuju i planiraju razvoj predškolskog vaspitanja i obrazovanja (realizuje se kroz projekat SUPER).

Kao podrška predškolskim ustanovama u uvođenju i implementaciji novih Osnova programa (skladu sa zahtevima nove programske koncepcije), predškolske ustanove u 56 najsiromašnijih opština su opremljene  nameštajem, didaktičkim sredstvima i IKT opremom kroz projekat IPA 2014: Ka celoživotnom učenju, (vrednost oko milion evra), Save the children (22 vaspitne grupe u 16 PU, 9.550.680 RSD), UNICEF (10 PU).

Unapređivanje inicijalnog obrazovanja vaspitača i sistema njihovog profesionalnog razvoja i napredovanja kao važna karika u građenju kvalitetnog PVO pokrenuto je odstrane MPNTR formiranjem dve radne grupe.

Započet je rad na uspostavljanju jedinstvenog informacionog sistema (JISP) za predškolsko vaspitanje i obrazovanje u Republici Srbiji kako bi se obezbedio i unapredio proces donošenja odluka zasnovan na podacima.

Primena novih osnova programa i unapređenje kvaliteta PVO oslanja se na dostignuća i resurse do sada realizovanih reformskih inicijativa i projekata.

Takođe, opredeljenje MPNTR je da odluke o pravcima razvoja donosi na temelju relevantnih analiza i istraživanja (Saradnja sa Unicefom).

Za razliku od prethodnih osnova programa koje su uvođene bez prateće sistemske podrške, ovaj put to nije slučaj. Pred nama su izazovi, kojima smo verujemo, dorasli.

Loading