ЋИРИЛИЦА | LATINICA

Српски ученици изнад светског просека из математике и природних наука

Ученици четвртог разреда основне школе заузели су 24. место из природних наука и  27. место из  математике  од 49 земаља које су учествовале у ТИМСС истраживању у оквиру којег се прате трендови у постигнућима ученика у области математике и природних наука. Ово је  најбољи успех који је Србија постигла од када наша земља учествује у овом  великом међународном истраживању. Међу више од пола милиона ђака из целог света, учествовало и 4.036 ученика из 160 школа у Србији. Српски ученици са освојених 525 бодова на тесту из природних наука и 518 бодова на тесту из математике се налазе изнад просека, који износи 500 бодова.

По постигнућу из природних наука наши ученици су бољи од ученика из Белгије, Португалије, Новог Зеланда, Француске, Кипра, Турске, Аустралија, Словачка, Северне Ирске, Шпаније, Холандије и Италије, док је изједначена са Канадом. По постигнућу из математике Србија је боља од Шпаније, Хрватске, Словачке, Новог Зеланда, Француске, Турске, Чилеа, Аустралије, Канаде и Италије.

„Азијски тигрови“ заузимају врх на обе ове листе  -Сингапур, Јужна Кореја, Хонгконг, Јапан и Тајван, а високо рангирани су ученици и из Русије.

Анамарија  Вичек, државни секретар у Министарству просвете, науке и технолошког развоја представљајући резултате овог тестирања на конференцији за новинаре у Прес сали Владе Републике Србије је истакла да Србија у овом истраживању учествује од 2003. године и да су резултати овог истраживања битни показатељи због реформе на којој раде просветне власти.  Према њеним речима, тестирају се два узрасна нивоа, у четвртом и у осмом разреду основне школе, а земље учеснице доносе одлуку о томе који ће разред учествовати у истраживању. Тестирање ученика се реализује сваке четврте године.
„ Ови резултати нас сврставају у ранг свих околних развијених земаља. То значи да имамо децу и учитеље који могу да стану у ред са вршњацима и колегама из богатијих, западних земаља. Ово је показатељ да се у Србији ради добро, али и да неке ствари морамо да мењамо у периоду од петог до осмог разреда“ рекла је Весна Недељковић, помоћник министра за предшколско и основно образовање и васпитање.

По речима др Николете Гутвајн, директорке Института за педагошка истраживања у ТИМСС-у је учествовало 580.000 ученика широм планете, а у истраживању TИМСС 2015 први пут су учествовали и родитељи испитиваних ученика. Тестирање у Србији  спроведено је од 11. до 22. маја 2015. године. Она је рекла да је у плану да Србија учествује и у следећем ТИМСС истраживању 2019. године и да ће први пут бити обухваћени ђаци и четвртог и осмог разреда, што ће нам дати најбољу слику о томе зашто ученици падну са резултатима док стигну до матуре.

Ивана Јакшић, у име националног тима који је спровео истраживање са Института за педагошка истраживања указала је на то да је највећа вредност истраживања, у тиме што нам је показало шта је то што омогућава наше добре резултате. Према њеним речима, то су били социо-економски статус, чији су показатељи образовање и занимање родитеља, затим предшколско образовање, рана језичка и математичка писменост, као и пол ученика, будући да се показало да су дечаци бољи математичари, али са тек незнатном разликом. Такође, како је додала, истраживање је показало да је за бољи успех ученика веома важно позитивно гледање на математику и самоуверење ученика.

„ Ангажовање ученика у настави математике је још једна од важних ствари која доприноси бољем успеху ученика на математичким тестовима“, навела је Јакшић и подвукла да те позитивне факторе треба неговати и развијати да би резултати били још бољи.

У односу на претходно истраживање, она је навела да су се наши ђаци у природним наукама поправили када је у питању жива природа (биологија) , док су код математике бољи у приказу и примени података.

„ Јасно је да још има простора за напредовање и да утврдимо зашто је разлика између ученика из Сингапура и његовог вршњака из Србије 100 поена“,  рекла је Јакшићева.

Истраживачи ТИМСС-а су искористили и да испитају шта је то што утиче на ученичка постигнућа и добили резултат да  85 одсто зависи од онога што ђаци донесу у школу (из породице и вртића), а 15 одсто утиче сама школа.  По објашњењу Иване Јакшић, утврђено је да боље резултате постижу ђаци који су прошли припремни предшколски програм, који су пре поласка у први разред знали да пишу, читају, рачунају, ђаци чији су родитељи високог образовног нивоа и вишег социјалног и економског статуса (деца имају своју собу, свој радни сто, свој компјутер…). С друге стране, на основу изјава директора, закључено је да на бољи ученички успех утиче школска средина у којој нема ремећење наставе, у којој нема неоправданих изостанака, нема дисциплинских проблема, у којима се гаји позитиван став према математици, у којима се наставници више ангажују на часу, интересантније предају…. Сви ови резултати указали су на потребу усмеравања на што раније учење, као и на развијање позитивних уверења о математици. Министарство просвете, науке и технолошког развоја како је речено на  конференцији, почеће пилотирање нових предшколских програма, како би се 2017/2018. спровео нови програм за предшколски узраст. У истраживању у Србији су учествовали ђаци из малих и великих школа, издвојених одељења, градских и руралних подручја.

 

ТИМСС (Trends in International Mathematics and Science Study) је велики међународни пројекат у чијем је фокусу испитивање постигнућа ученика из математике и природних наука, а реализује се од 1995. године на сваке четири године. Реч је о пројекту Међународног удружења за евалуацију образовних постигнућа (International Association for the Evaluationof Education Achievement – IEA), а стручно руковођење истраживањем, на међународном плану, предводи огранак овог удружења – Међународни истраживачки центар за ТИМСС и ПИРЛС са Бостон колеџа (TIMSS &PIRLS International Study Center, Boston College).  У Србији улогу националног центра за ТИМСС истраживање има Институт за педагошка истраживања из Београда – ту улогу је имао од почетка спровођења овог истраживања у Србији, односно у четири  последња истраживачка циклуса: 2003., 2007. 2011. и 2015. године.

У ТИМСС-у се, по правилу, испитују постигнућа ученика на крају четвртог и на крају осмог разреда. Земље које учествују у ТИМСС-у имају могућност да истраживање спроведу у оба разреда или у једном од њих. У Србији ТИМСС 2011 и ТИМСС 2015 реализован је у четвртом разреду основне школе, док је у претходним циклусима (ТИМСС 2003 и 2007) истраживање рађено у осмом разреду.

Сажетак главних налаза Међународног истраживања постигнућа ученика из математике и природних наука можете преузети ОВДЕ.

Презентацију са подацима можете преузети ОВДЕ.

 

Loading