
Скупштински Одбор за образовање, науку, технолошки развој и информатичко друштво усвојио предлоге закона из области образовања
Скупштински Одбор за образовање, науку, технолошки развој и информатичко друштво на данашњој седници усвојио је предлоге закона из области образовања – Предлог закона о изменама и допунама Закона о основама система образовања и васпитања, Предлог закона о изменама и допунама Закона о основном образовању и васпитању, Предлог закона о изменама и допунама Закона о средњем образовању, као и Предлог закона о изменама и допунама Закона о високом образовању и предложиће их скупштини на усвајање.
Предлоге закона образложила је министарка просвете проф. др Славица Ђукић Дејановић.
Она је навела да се изменама и допунама Закона о високом образовању, трошак школарине коју плаћају самофинансирајући студенти на високошколским установама чији је оснивач Република, умањује за 50 одсто, те да ће се школарина умањити директним рефундирањем студенту из буџета Републике Србије, и то половина износа школарине које је студент платио високошколској установи.
Предложеним изменама и допунама закона унапредиће се квалитет високог образовања кроз веће издвајање из буџета за расходе, за запослене и материјалне трошкове високошколских установа. Изменама се прецизира да оснивач обезбеђује средства високошколској установи за сталне трошкове и друга примања запослених у складу са колективним уговором у целости“, рекла је она.
Према њеним речима, први пут се уводи обавеза оснивача да обезбеди средства и за трошкове акредитације студијских програма и установа у Србији као и трошкове релевантних међународних академских акредитација.
Допунама закона доћи ће и до усклађивања основице за обрачун и исплату плата у високом образовању са основицама за обрачун и исплату плата у предуниверзитетском образовању“, рекла је Ђукић Дејановић.
Предложеним допунама закона, како је рекла, унапређује се релевантност високог образовања кроз увођење програма постдокторског усавршавања које могу да организују научно истраживачке организације у саставу универзитета за докторе наука са других универзитета.
Ђукић Дејановић је навела и да се предложеним изменама закона учешће представника оснивача у органима управљања смањује са 30 на 25 одсто у корист представника запослених у високошколским установама, па је заступљеност запослених сада 60 одсто уместо досадашњих 55, те да проценат учешћа представника студента у савету није мењан и остао је 15 одсто.
Министарка је истакла да је потребно обезбедити додатних 5,7 милијарди динара за спровођење одредаба предлога закона, које се односе на изједначавање основице за плате у високом образовању са основицом у осталим нивоима образовања од 1.1.2026. године.
Предлаже се да се закон усвоји по хитном поступку како би се спречиле штетне последице које могу настати ако се предложене измене предлога закона који се односи на финансирање високог образовања не усвоје у првом кварталу фискалне 2025. године, чиме се обезбеђена средства из буџета не би могла искористити до краја 2025. године, а високошколске установе нашле би се у јако лошој финансијској ситуацији“, објаснила је министарка.
Говорећи о предложеним изменама и допунама тзв. системског закона, а затим измене и допуне два посебна закона који се односе на ниво основног и ниво средњег образовања, Ђукић Дејановић је навела да су они резултат међусекторске сарадње и представљају наставак напора да се систем образовања учини бољим.
Ђукић Дејановић је навела да је предложено да се државна матура одложи за школску 2028/29. годину, а друга промена се односи на промену назива изборних програма у изборне предмете.
Трећа је промена радног статуса наставника верске наставе која проистиче из ове друге промене“, рекла је Ђукић Дејановић.
Према њеним речима, изједначавањем статуса наставници верске наставе биће у обавези да, као и остали наставници, поред осталог, похађају програм обавезног стручног усавршавања, док ће усаглашавање предлога овог програма бити у надлежности Kомисије за верску наставу у школи.
Што се тиче два посебна закона, којима се уређује ниво основног и ниво средњег образовања и васпитања, предложене измене и допуне у овом закону представљају усаглашавање и додатну конкретизацију предложених норми у системском закону.