ЋИРИЛИЦА | LATINICA

Инклузивно образовање – пут развоја образовања Србије

У Београду је 22-23 новембра 2018 одржана конференција под називом „Инклузивно образовање – пут развоја образовања Србије“, у организацији Министарства просвете, науке и технолошког развоја и УНИЦЕФ-а, уз подршку Швајцарске агенције за развој и сарадњу (СДЦ).

На конференцији је истакнуто да се, од 2009 године, пружа интензивна подршка деци, наставницима и школама путем обука, школских стипендија и других облика подршке, што је довело до следећих резултата:

– У протеклом периоду ојачани капацитети институција и остварена сарадња свих заинтересованих страна допринели су развоју инклузивног образовања.

– Према подацима Републичког завода за статистику, приметно је смањење броја ученика у школама/одељењима за ученике са сметњама у развоју.

– Захваљујући труду наставника и сарадњи са родитељима, повећава се број ученика који се, уз додатну подршку, образују са својим вршњацима. Прошле школске године 11 546 деце у основним школама је похађало наставу уз додатну образовну подршку.

– Инклузивни приступ довео је до укључивања већег броја деце из осетљивих група у систем образовања.

– Повећан је обухват деце ромске националности образовањем у основним и средњим школама, ангажовањем педагошких асистената и стипендијама. Тренутно је ангажовано 175 ромских асистената, а планирано је ангажовање нових 50 до краја 2018. У школској 2017/18. години додељене су стипендије за 520 ученика/ица ромске националне мањине. Број ученика ромске националности уписаних у средње школе, на основу мера афирмативне акције, порастао је са 330 у школској 2014/15. години, на скоро 2000 деце у 2017/18 години.

– Одлуком Владе РС обезбеђени су бесплатни уџбеници, а од 2016/17 према потребама ученика достављају се и прилагођени уџбеници. За школску 2018/19. годину обезбеђено је 6948 прилагођених уџбеничких јединица.

Конференција је окупила више од 250 учесника из области образовања, креаторе политика, практичаре и представнике академских, истраживачких, међународних и невладиних организација, као и родитеље и младе људе, мотивисане да уче и поделе своја искуства о инклузији у политици и пракси.

Током дводневног рада, учесници су се упознали са релевантним међународним и националним искуствима у вези са квалитетним инклузивним образовањем, и дефинисали наредне кораке у развоју политике и праксе инклузивног образовања у Србији.

Првог дана конференције су излагали:

·         Нора Шабани, регионални саветник за инклузивно образовање, УНИЦЕФ, Женева – Јавне политике и праксе инклузивног образовања у Европи и Централној Азији

·         Весна Недељковић, помоћница министра, Министарство просвете, науке и технолошког развоја – Статус реформи јавних политика у Републици Србији у области инклузивног образовања

·         Тамара Вучковић, чланица менторске групе – Представљање експерименталног програма „Школа за живот“, Министарства знаности и образовања Републике Хрватске

·         Сања Јанчева, саветник у сектору за основно образовање у Министарству образовања и науке, Бивша Југословенска Република Македонија – Политике и праксе у развоју инклузивног образовања

·         Аријана Николић Вучинић, Генерална директорица Директората за предшколско, основно и инклузивно образовање и васпитање Министарства просвјете Црне Горе – Развој инклузивног образовања у Црној Гори

·         Филомена Переира, директорка Одсека за посебну образовну подршку, Генерални директорат образовања Министарства образовања, Португал – Представљање искустава, постигнућа и изазова у развоју инклузивног образовања у Португалији

·         Гордана Цветковић, руководитељка Групе за образовање мањина, социјалну инклузију, заштиту од насиља и дискриминације, Министарство просвете, науке и технолошког развоја – Национални извештај о имплементацији инклузивног образовања

·         Гордана Стевановић, заменица Заштитника грађана – Посебан извештај Заштитника грађана „Инклузивно образовање – услуге додатне подршке деци и ученицима у образовању“

·         Елизабет Волтон, професор инклузивног образовања, Факултет друштвених наука, Универзитет у Нотингему, Велика Британија – Наставничке компетенције за инклузивну наставу 

·         Соња Париповић, учитељица, добитница Светосавске награде – Настава у иклузивном окружењу у Србији

Другог дана конференције су излагали:

  • Роб Вебстер, Центар за инклузивно образовање, Универзитетски колеџ у Лондону – Институт за образовање, УК- Утицај асистената у настави –  шта је исправно и шта је погрешно: лекције из школа у УК
  • Лизбет Гудман, председница Иновације за креативну технологију и професор на предмету Инклузивни дизајн на Универзитетском колеџу у Даблину – Инклузивни дизајн за учење
  • Мери Кириазопулу, Европска агенција за посебне потребе и инклузивно образовање, Данска – Промена улоге школа за образовање ученика са сметњама и тешкоћама у развоју – инклузивно образовање за све ученике 
  • Гордана Цветковић, руководитељка Групе – Механизам за подршку инклузији – Група за образовање мањина, социјалну инклузију, заштиту од насиља и дискриминације, МПНТР
  • Милена Васић, координаторка Мреже – Мрежа подршке инклузивном образовању у Србији

 

Све презентације могу се преузети на следећим линковима:

–          Први дан конференције:  https://we.tl/t-uGHnXFBMoe

–          Други дан https://we.tl/t-p2RKa1iIYH

Закључено је да се развој инклузивног образовања у Србији наставља  у складу са глобалним циљевима одрживог развоја, европским и националним политикама, одговарајући на даље изазове са којима се суочава у процесу омогућавања квалитетног образовања за свако дете.

Loading