Изабрани победници другог СТЕ(А)М изазова

Победници другог СТЕ(А)М изазова у Србији су РеПЕТ3Д из Техничке школе Пирот, Трешформерс из Паланачке гимназије, Смартанци из Техничке школе Раде Металац из Лесковца и Гимназија еко тим (ГЕТ) из Гимназије Врњачка Бања. Њихова решења за примену науке, технологије, инжењерства, уметности и математике, односно СТЕ(А)М дисциплина, за решавање локалних проблема, одабрана су као најбоља у конкуренцији осам тимова у финалу овог такмичења које је одржано у Палати Науке у Београду.

Тим РеПЕТ3Д из Пирота осмислио је решење за смањење пластичног отпада и подстицање одрживог коришћења ресурса. Решење обухвата систем за прикупљање ПЕТ амбалаже, њену прераду у пластични филамент, који се затим користи за 3Д штампу у образовне и практичне сврхе.

Тим Трешформерс из Смедеревске Паланке проблем неправилног одлагања отпада у школском дворишту решава кроз иновативан и интерактиван приступ рециклажи. Решење се заснива на „Смарт Бин“ паметној канти, која кроз занимљив дизајн и интерактивне елементе мотивише ученике да правилно одлажу отпад. Тим Смартанци из Лесковца осмислио је иновативан начин за  повећање енергетске ефикасности и смањење непотребне потрошње електричне енергије кроз примену паметног уличног осветљења. Ово решење заснива се на сензорима покрета и светлости, које аутоматски прилагођава интензитет светла у зависности од окружења.

Најзад, Гимназија еко тим (ГЕТ) из Врњачке Бање одлучио се да унапреди туристичку понуду кроз мапирање и обележавање постојећих стаза за бициклизам, брзо ходање, трчање и шетњу у околини Врњачке Бање, креирањем интерактивне апликације која ће омогућити корисницима да открију нове руте и добију информације о њиховој дужини, тежини савладавања, местима за одмор, изворима воде, као и о локалној флори и фауни.

Марија Крнета, начелница Одељења за послове средњег образовања и васпитања и образовања одраслих у Министарству просвете честитала је победницима СТЕ(А)М изазова и похвалила идеје и залагање свих учесника.

Ово је прилика да ученици покажу тимски дух, усвоје нова знања и вештине, и практично примене знања из неколико предмета. Такође, важно је нагласити да су овако квалитетни пројекти резултат сарадње ученика и њихових наставника. Наставници који на овај начин раде са ученицима сем унапређивања сопственог рада могу и да размењују своја искуства и идеје из различитих области,“ рекла је Крнета.

На конкурс, расписан у октобру 2024. године, пријавио се укупно 31 школски тим из Србије. Уз подршку наставника, тимови ученика су идентификовали проблем у својим локалним срединама и за његово решавање осмислили иновативна решења која се базирају на употреби података и примени СТЕ(А)М дисциплина, као и технологија попут вештачке интелигенције, интернета ствари (ИоТ), блокчејна и роботике.

Важно је што овај вид пројектног учења препознајете, јер ће вам то помоћи да знање примените у реалном свету и у решавању конкретних проблема. Посебно је важно то што сви радите скупа као тим и то је искуство које ћете носити током целог живота,’’ рекла је Јелена Ружичић, руководитељка сектора за одговорну управу УНДП.

Честитајући свим финалистима на сјајном успеху, Ружичић их је позвала да подстакну своје другаре и посебно другарице да се укључе у неки од следећих заједничких пројеката.

У финале Изазова су се пласирали тимови из: средње школе „Вук Караџић“ из Бабушнице, Електротехничке школе „Мија Станимировић“ из Ниша, Гимназије Врњачка Бања, Паланачке гимназије, два тима Прве техничке школе из Крагујевца, Техничке школе „Раде Металац“ из Лесковца и Техничке школе Пирот. Они су имали осам недеља да развију своја решења, уз финансијску, менторску и стручну подршку за припрему завршне презентације.

Стручни жири који је изабрао четири победничка решења чинили су: Јелена Батур из Министарства просвете, Милан Симић, директор Фондације Петља, Марија Беслаћ, директорка за партнерства и комуникације, Нордеус Фондација, Зоја Кукић, предузетница и Ана Секе, пројектна координаторка у УНДП-у.

Четирти победничка тима награђена су једнодневном посетом релевантним актерима стартап екосистема у Београду. Такође, ученици и ученице чланови победничких тимова, као и наставници и наставнице, добили су ваучер за куповину компјутерске опреме у износу од 300 долара за сваког члана тима.  Остала четири тима ће добити ваучере у износу од по 500 долара, која су обезбеђена кроз регионални пројекат “Климатски пакет” који спроводи УНДП Србија.

Поред четири победничка, у финалу су представљена и решења за смањење негативног утицаја грађевинске индустрије коришћењем рециклираног бетона, као и проблема неправилног одлагања отпада израдом канти од пластичних флаша. Уз то, тимови су представили и иновативне идеје као што су аутоматизовани врт и рециклажа искоришћеног папира за прављење украсног папира за декоративне и употребне предмете.

СТЕ(А)М изазов је организован у оквиру пројекта „Изградња кључних рачунарских компетенција – ка радној снази будућности“, који спроводи Програм Уједињених нација за развој (УНДП), у партнерству са Министарством просвете и Фондацијом Петља, уз подршку Владе Републике Србије.

Loading