Одржан припремни састанак о Националном истраживању о вршњачком насиљу и добробити ученика
Министарство просвете Републике Србије, у сарадњи са Канцеларијом Савета Европе у Београду током ове школске године спровешће национално истраживање „Превенција вршњачког насиља у школама“. Тим поводом Министарство просвете одржало информативни и припремни састанак са директорима 78 школа у којима ће истраживање бити спроведено, представницима свих Школских управа са територије Републике Србије и 72 ментора за демократску културу који ће као испитивачи бити задужени за прикупљање података.
Подаци добијени путем овог истраживања биће од кључне важности за креирање препорука које ће унапредити систем заштите ученика и ученица од насиља у оквиру образовног система. Примењујући приступ заснован на подацима можемо прецизно идентификовати изазове са којима се суочавају наше школе и осигурати развој даљих мера са циљем креирања сигурног и подстицајног окружења за учење“, изјавила је помоћница министра просвете др Снежана Вуковић.
Она је објаснила да ће истраживање бити реализовано током новембра и децембра месеца у 78 случајно изабраних школа са територије Србије, 49 основних и 29 средњих, на узорку од више од 3200 ученика и ученица, петог и седмог разреда основних школа и првог и трећег разреда средњих школа. Поред ученика, у истраживању ће учествовати и по један родитељ/други законски заступник детета, као и запослени (директори, наставници и стручни сарадници).
Национално истраживање на тему вршњачког насиља и добробити ученика има за циљ разумевање насиља у школи, из перспективе ученика, родитеља и запослених (наставника, стручних сарадника и директора), као и препознавање кључних области у којима је неопходно предузети додатне превентивне и интервентне мере како би се школско окружење учинило безбеднијим за све актере. Истраживањем ће бити утврђен степен изложености насиљу и насилног понашања у школском контексту, и њихове повезаности са индивидуалним факторима (социо-демографске карактеристике, диспозиције и вештине), породичним (социо-економски статус, родитељска медијација, родитељске вештине, однос према деци) и школским факторима (уверења и перцепције запослених, карактеристике школског окружења, квалитет школске климе), као и са показатељима социјалне и емоционалне добробити деце (субјективно благостање, ментално здравље). Посебан фокус истраживања биће на дигиталном и родно заснованом насиљу, као и на насиљу у интеракцији ученик – одрасли.
Истраживање се спроводи у оквиру Пројекта „Превенција вршњачког насиља у школама“, који реализује Министарство просвете Републике Србије, у сарадњи са Канцеларијом Савета Европе у Београду. Пројекат има за циљ унапређење безбедног школског окружења у складу са европским стандардима и праксама, као и подршку превенцији вршњачког насиља у основним и средњим школама широм Србије.