
Nacionalno istraživanje o vršnjačkom nasilju i dobrobiti učenika i učenica u obrazovnom sistemu
Uspešnim sprovođenjem prvog Nacionalnog istraživanja o vršnjačkom nasilju i dobrobiti učenika i učenica u obrazovnom sistemu, Srbija je napravila značajan iskorak u rešavanju problema vršnjačkog nasilja u školama. Istraživanje je sprovedeno od 25. novembra do 6. decembra 2024. godine u okviru projekta „Prevencija vršnjačkog nasilja u školama” koje sprovode Savet Evrope i Ministarstvo prosvete i predstavlja najobuhvatnije istraživanje ove vrste u Srbiji u poslednjih deset godina.
Istraživanjem je obuhvaćeno preko 6.000 učenika i učenica, roditelja i školskog osoblja iz 77 osnovnih i srednjih škola širom Srbije.
Korišćenjem participativnog pristupa, istraživanje je razvijeno uz doprinos i konsultaciju sa više od 90 partnera iz obrazovnog sistema čime je omogućeno sagledavanje svih relevantnih i različitih perspektiva.
Razvijeno je šest prilagođenih istraživačkih instrumenata za prikupljanje podataka od ključnih ciljnih grupa, uključujući mlađe i starije učenike i učenice, roditelje i zaposlene u obrazovanju. Ovi instrumenti omogućili su analizu širokog spektra tema, od školske klime, kompetencija za demokratsku kulturu, digitalnog i rodno zasnovanog nasilja do roditeljskih stilova, pružajući suptilne uvide u uzroke i posledice nasilja, kao i u blagostanje, dobrobit i sigurnost učenika u školama.
Rezultati Nacionalnog istraživanja usmeriće napore obrazovnog sistema ka stvaranju bezbednijih škola, smanjenju nasilja i unapređenju dobrobiti učenika, predstavljajući transformativni korak u razvoju obrazovne politike. Rezultati će biti predstavljeni u sveobuhvatnom izveštaju, koji će služiti kao osnova za sistemski razvoj obrazovnih politika i intervencija usmerenih na smanjenje nasilja i promociju dobrobiti učenika. Izrada planova i preporuka biće podržana kroz projekat tokom 2025. godine.