
Napredak u implementaciji dualnog obrazovanja
Rezultati trećeg istraživanja o pokretačima i preprekama u primeni Zakona o dualnom obrazovanju pokazuju da se posle skoro godinu od početka primene ovog zakona vidi napredak u implementaciji ovog modela srednjeg stručnog obrazovanja.
Učenici kontinuirano iskazuju zainteresovanost da upišu dualne obrazovne profile, kompanije učestvuju u realizaciji učenja kroz rad u saradnji sa školama u skladu sa zakonskom regulativom, a broj škola koje upisuju učenike u dualne obrazovne profile se kontinuirano povećava, pokazalo je ovo istraživanje, koje je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja realizovalo u saradnji sa Katedrom za obrazovne sisteme Švajcarskog Federalnog Instituta za tehnologiju u Cirihu.
Na pitanje da li dualno obrazovanje odgovara potrebama učenika i poslodavaca u Srbiji, 87,4% ispitanika je odgovorilo pozitivno, što je pomak u odnosu na prethodnu godinu kada je takođe visok procenat, 82,5% ispitanika reklo da odgovara.
Istraživanje ukazuje da su učenici u dualnom obrazovanju zadovoljni dosadašnjim iskustvom, dok njihovi roditelji smatraju da ovaj vid obrazovanja učenicima pruža veće šanse za zapošljavanje nakon završetka školovanja.
Takođe, kompanije koje učestvuju u realizaciji učenja kroz rad izveštavaju da imaju pozitivno iskustvo u dualnom obrazovanju. One navode da im dualno obrazovanje omogućava da aktivno učestvuju u obrazovanju budućih kadrova i da podrže ekonomski razvoj cele zemlje.
Pored svih pozitivnih iskustava, istraživanje ukazuje da epidemiološka situacija i njen uticaj na poslovanje kompanija može značajno uticati na realizaciju Zakona o dualnom obrazovanju koji se nalazi na početku primene.
U istraživanju je učestvovalo 190 ispitanika, među kojima su bili predstavnici svih zainteresovanih strana koje učestvuju u dualnom obrazovanju i reformi koja se odnosi na dualno obrazovanje ( MPNTR, PKS, školske uprave, regionalne privredne komore, škole, kompanije, učenici, roditelji, itd.).
Istraživanje je urađeno u cilju unapređenja kvaliteta dualnog obrazovanja u okviru projekta Švajcarske agencije za razvoj i saradnju „Podrška u razvoju i uspostavljanju Nacionalnog modela dualnog obrazovanja“. Podaci dobijeni ovim istraživanjima se koristiće Komisija za razvoj i sprovođenje dualnog obrazovanja u cilju planiranja daljeg rada i sprovođenja dualnog obrazovanja.