Napredak u kvalitetu rada predškolskih ustanova i primeni Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja “Godine uzleta”

Predškolske ustanove u Srbiji ostvarile su napredak u kvalitetu rada i primeni Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja “Godine uzleta”, pokazala je studija koja je realizovana u okviru projekta Ministarstva prosvete „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje“.

Rezultati vrednovanja kvaliteta rada ukazuju da je porastao nivo ostvarenosti standarda u sve četiri oblasti kvaliteta. Viši nivo ostvarenosti standarda uočen je u prvoj oblasti – Vaspitno-obrazovni rad i četvrtoj oblasti – Upravljanje i organizacija, a za nijansu niži u drugoj – Podrška deci i porodici i trećoj oblasti Profesionalna zajednica učenja.

Studija je sprovedena na reprezentativnom uzorku od 190 vrtića u okviru 25 predškolskih ustanova, korišćenjem metodologije spoljašnjeg vrednovanja koja je predviđena Pravilnikom o vrednovanju kvaliteta rada ustanove. Pored neposrednog uvida u ostvarivanje vaspitno-obrazovnog rada, analizirana su dokumenta ustanove i anketirano je više od 2000 roditelja i 1500 vaspitača, kao i predstavnika uprave i lokalne zajednice.

“Godine uzleta” nova je programska koncepcija i važan reformski impuls u delatnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Izradi novih Osnova programa pristupilo se planski i sistematično, oslanjajući se na savremena teorijska znanja u ovoj oblasti, dokumenta međunarodne obrazovne politike, primere dobre prakse u Republici Srbiji i svetu, a od 1. septembra 2022. godine, sve predškolske ustanove i osnovne škole koje ostvaruju pripremni predškolski program, dužne su da programe vaspitno-obrazovnog rada sa decom razvijaju u skladu sa novom programskom koncepcijom.

U cilju pripreme ustanova za realizaciju ovog programa Ministarstvo prosvete je, uz pomoć Projekta „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje“, obezbedilo sveobuhvatnu podršku svim predškolskim ustanovama u primeni novog koncepta.

U periodu od tri godine organizovane su obuke koje je pohađalo više od 23.300 vaspitača, stručnih saradnika i direktora, razvijen je sistem mentorske podrške putem kog je 90 mentora obezbedilo pomoć za 162 javne predškolske ustanove, razvijeni su modeli stručnog usavršavanja i razmene iskustva i primera dobre prakse između ustanova i pripremljeno je sedam priručnika/vodiča iz različitih oblasti.

Ministarstvo prosvete je takođe, uz podršku projekta Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje, pružilo tehničku pomoć za evaluaciju, reformu i harmonizaciju programa za obrazovanje vaspitača, kao i za unapređivanje Standarda za akreditaciju studijskih programa za obrazovanje vaspitača i time podržalo visokoškolske ustanove koje obrazuju vaspitače u aktivnostima usklađivanja studijskih programa sa standardima kompetencija za profesiju vaspitača i koncepcijom predškolskog vaspitanja i obrazovanja.

Ministarstvo prosvete, uz podršku Svetske banke, realizuje projekat „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje“ vredan 47 miliona evra. Uz podršku ovog projekta grade se novi i dograđuju postojeći objekti predškolskih ustanova i jačaju kompetencije praktičara za primenu novih Osnova programa unapređivanjem stručnog usavršavanja, unapređivanjem vrednovanja kvaliteta rada predškolskih ustanova, kao i aktivnostima u vezi sa unapređivanjem inicijalnog obrazovanja vaspitača.

Loading