Predstavljen OKVIR ZA IZRADU NOVE STRATEGIJE RAZVOJA OBRAZOVANJA I VASPITANJA DO 2027.

Ministarstvo prosvete nauke i tehnološkog razvoja započelo je prvu u nizu stručnih konultacija o okviru za izradu ,,Strategije razvoja obrazovanja i vaspitanja do 2027.,, koja je danas za oblast predškolskog i osnovnog obrazovanja i vaspitanja predstavljena stručnoj javnosti.

Ministar Mladen Šarčević dao je pregled trenutnog stanja u obrazovanju i ostvarenosti ciljeva postojeće Strategije. Apostrofirani su i izazovi na kojima će se zasnivati  prioriteti u narednom periodu.

Ministar Šarčević je kao opšte strateške ciljeve naveo:

– unapređenje sveukupnog kvaliteta sistema obrazovanja i vaspitanja

– usklađivanje sistema obrazovanja sa neposrednim i razvojnim potrebama pojedinaca, ekonomskog, socijalnog, kulturnog konteksta kroz povećanje kvaliteta procesa i ishoda obrazovanja

– povećanje obuhvata stanovništva obrazovanjem od predškolskog vaspitanja i obrazovanja do visokog obrazovanja i celoživotnog učenja

– obezbeđivanje svima prava na kvalitetno i inkluzivno obrazovanje, osposobljavanje i celoživotno učenje

– reafirmacija uloge obrazovanja u društvu i državi

Sadašnji sistem čini mreža od 445 ustanove i to: 162 javne predškolske ustanove sa 2.464 objekata i 283 privatne predškolske ustanove sa 378 objekata. Predškolsko vaspitanje i obrazovanje ostvaruje se i u osnovnim školama koje realizuju pripremni predškolski program. Prema podacima republičkog Zavod za statistiku, 2018/19. godine je 218.567 dece uključeno u predškolsko vaspitanje i obrazovanje (55,4%). Pripremnim predškolskim programom obuhvaćeno je 65.067 dece (97,06%). Zabeleženo je povećanje obuhvata dece uzrasta od 3 do 5 godina predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem. U 2018. obuhvat je iznosio 61.3% dece uzrasta od 3 do 5 godina starosti, u odnosu na 52% u 2016. godini, izjavio je ministar Šarčević.

Prema njegovim rečima nova koncepcija predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Republici Srbiji „Godine uzleta“, kao sastavni deo Pravilnika o osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, doneta je 2018. godine.

Trenutno se sprovode reformski procesi koji imaju za cilj povećanje obuhvata dece putem povećanja prostornih kapaciteta, većim angažovanjem lokalnih samouprava na promociji ovog nivoa obrazovanja i savremenim pristupima, što je posebno vidljivo u pomenutim „Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, dodao je Šarčević.

Govornici iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja su predstavili najvažnije oblasti kroz koje će se ostvarivati prioriteti.

Državni sekretar Anamarija Viček predstavila je program za manjine, reafirmaciju vaspitne uloge škole i e-obrazovanja, inkluziju kao i obrazovne politike zasnovane na podacima. Pomoćnik ministra Milan Pašić govorio je o metodologiji izrade strategije, dopunskoj nastavi u inostranstvu kao i o povećanju obuhvata i smanjenju osipanja. Posebni savetnik ministra Gordana Kosanović istakla je značaj inicijalnog obrazovanja zaposlenih, dok je Jasmina Đelić načelnik Odeljenja za koordinaciju rada školskih uprava predstavila jednosmenski rad, samo i eksterno vrednovanje i nove strandarde. Direktor Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja Zlatko Grušanović istakao je koliko su udžbenici u skladu sa novom paradigmom i govorio o profesionalnom razvoju zaposlenih i novim resursima. Direktor Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja Branislav Ranđelović i zamenik direktora Gordana Čaprić predstavili su praćenje i evaluaciju ocenjivanja, nacionalnih testiranja i malu maturu kao i kompentencije i programe.

U fokusu nove strategije biće razvoj ključnih kompetencija učenika, povećanje obuhvata na svim nivoima obrazovanja, osnaživanje i razvoj ljudskih resursa i osavremenjivanje nastave i uslova u kojima se odvija.

Učesnici konsultacija bili su predstavnici stručne javnosti: vaspitači, nastavnici, direktori, stručna društva, predstavnici Nacionalnog prosvetnog saveta, nastavničkih fakulteta, sindikata, organizacija civilnog društva, kao i predstavnici međunarodnih partnerskih organizacija.

Prepoznajući važnost obrazovanja za rešavanje društvenih i ekonomskih izazova, Evropska unije pruža podršku Srbiji u sprovođenju reforme obrazovanja. U narednih nekoliko meseci, pored Beograda stručne konsultacije biće održane i u Nišu, Novom Sadu i Kragujevcu.

Loading