
Promocija dva nova master programa 4.0 – kreativna industrija
Vlada Srbije, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Inicijativa „Digitalna Srbija“ predstavili su danas još dva nova Master 4.0 programa – kreativna industrija koji će povezati svet tehnologije i svet umetnosti.
Ovi programi, nastali kroz blisku saradnju državnih univerziteta u Beogradu i Kragujevcu s jedne i više od deset kompanija s druge strane, obrazovaće kadar neophodan za dalji razvoj domaće industrije video-igara koju je globalna organizacija Startup Genome iz San Franciska nedavno drugi put izdvojila kao jedan od dva podsektora domaće digitalne industrije sa najvećim potencijalom
Prošle godine uspešno su pokrenuti četiri multidisciplinarna programa usmerena na spajanje tehničkih i biznis znanja na univerzitetima u Beogradu, Kragujevcu i Nišu.
Na konferenciji za medije u Galeriji legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića u Beogradu predsednica Vlade Ana Brnabić izjavila je da multidisciplinarne programe uključuje sve više fakulteta u Srbiji i da je njihov cilj obrazovanje kadra koji je neophodan za dalji razvoj domaće industrije video-igara.
Premijerka je izrazila zadovoljstvo zbog toga što visokoškolske ustanove u Srbiji razumeju i podržavaju reformisani pristup u sistemu obrazovanja, koji će doneti potpuno novu vrednost za mlade i društvo u celini.
Ona je ukazala na to da u tim programima učestvuje približno 13 državnih fakulteta, više od 300 domaćih i stranih predavača i 75 kompanija, a da kroz njih studenti dobijaju mnogo više nego u uobičajenim master programima.
Prema njenim rečima, master programi 4.0 uključuju potpuno raznolike fakultete, poput Fakulteta umetnosti i Matematičkog fakulteta.
Iz toga će za godinu i po dana izaći potpuno nova vrednost za mlade i društvo, navela je premijerka, naglasivši da tako mladi imaju više mogućnosti da ostanu i rade u Srbiji.
Brnabić je istakla da Vlada nastoji da im za to stvori najbolje moguće uslove, pri čemu je podsetila na to da su mladi koji posle školovanja osnuju svoje firme u prvih 12 meseci rada oslobođeni plaćanja poreza i doprinosa, a da je pripremljen i program „Moja prva plata“ koji im pruža šansu da steknu radno iskustvo i lakše se zaposle.
Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Mladen Šarčević poručio je da je multidisciplinarnost nužnost savremenog sveta, dodajući da je u Strategiji obrazovanja do 2027. godine, čija je izrada u završnoj fazi, obrazovanje za umetničke grupacije i zanimanja sve prisutnije.
Doneli smo i Strategiju pametnih specijalizacija u kojoj je kreativna industrija jedan od četiri velika cilja koja želimo da ostvarimo, predočio je Šarčević.
Ovom prilikom ne sarađuju samo dva, nego tri univerziteta i mislim da je to samo početak. Univerzitet umetnosti će imati neku novu dimenziju kroz saradnju sa drugim univerzitetima, u ovom slučaju sa Matematičkim fakultetom Univerziteta u Beogradu, a slično je i sa grupom fakulteta Univerziteta u Kragujevcu, rekao je Šarčević.
On je podsetio i da je od ove u gimnazijama, u četiri grada — Beogradu, Kragujevcu, Kruševcu i Novom Sadu uveden novi smer za učenike sa posebnim sposobnostima za scensku i audio-vizuelnu umetnost, koji će, prema rečima ministra, svoje školovanje sigurno nastaviti kroz ovakve programe.
Naime, na ideju i predlog Inicijative „Digitalna Srbija“, početkom marta ove godine Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja raspisalo je Javni poziv za izbor multidisciplinarnih master studijskih programa koji bi povezali tehničke i prirodno-matematičke sa umetničkim fakultetima, kao i sa kompanijama koje posluju na tržištu kreativnih industrija. Nosioci dva programa koji su, odlukom komisije sastavljene od predstavnika državnih institucija, privrede i visokoškolskih ustanova iz inostranstva, dobili sredstva za realizaciju su beogradski Univerzitet umetnosti u saradnji sa Matematičkim fakultetom, odnosno fakulteti Univerziteta u Kragujevcu.
Kao rezultat Javnog poziva, a kroz dijalog akademske i poslovne zajednice, oba konzorcijuma su se opredelila da se fokusiraju na gejming industriju — razvijeni su master programi Razvoj kompjuterskih igara u Kragujevcu i Umetnost i dizajn video-igara u Beogradu.
Rektor Univerziteta u Kragujevcu Nenad Filipović rekao je da je taj univerzitet već godinu dana u Master programu 4.0, i da su prošle godine upisana 24 studenta na program master IT 4.0, od kojih 80 odsto već radi u kompanijama širom Srbije.
Vršilac dužnosti rektora Univerziteta umetnosti u Beogradu Mirjana Nikolić ukazala je na to da umetnost polako postaje sastavni deo svih privrednih i naučnih oblasti i disciplina, što daje posebnu mogućnost studentima tog univerziteta da iskažu svoju kreativnost i potencijale.
Nikolić je objasnila da će iz novog master programa proisteći tri kratka programa – 3D modelovanje, muzika u video-igrama i zvuk u video-igrama, čime će se zadovoljiti velika potreba u kreativnim industrijama za ljudima ovog profila.
Ovi programi okupili su 13 visokoškolskih ustanova sa tri državna univerziteta i više od deset uspešnih softverskih kompanija među kojima su 3Lateral, Mad Head Games, Two Desperados, Nordeus, Ubisoft i druge. Pored profesora sa domaćih fakulteta, na oba master programa predviđeno je angažovanje predavača kako sa stranih univerziteta (SAD, Španija, Australija, Hrvatska), tako i iz pomenutih kompanija koje će, pored toga, obezbediti i obavezne prakse za sve studente u trajanju od najmanje dva meseca. Medijima se obratio i Nebojša Bjelotomić, direktor kompanije Saga New Frontier Group, jednog od članova Inicijative „Digitalna Srbija“:
Ovakav program je potreban celokupnoj srpskoj privredi. Mi u Inicijativi „Digitalna Srbija“ imamo više od 30 kompanija koje ne rade samo u IT sektoru, 50 odsto naših članova čine kompanije van ove industrije — tu su i banke, konsultantske i farmaceutske kuće, marketinške agencije. Ipak, bez obzira na naše razlike, svi mi mislimo da je ovaj Master 4.0 program važan za celu ekonomiju — zato što je, globalno gledano, ovo izuzetno jaka industrija, vredna kao filmska i muzička zajedno, ali i zato što je Srbija jaka u gejmingu. Prošle godine nas je američka organizacija Startup Genome svrstala u top 10 svetskih ekosistema za gejming, a u našoj zemlji, pored nekoliko desetina jakih domaćih kompanija, posluju i neki od globalnih lidera u ovoj industriji — američki Epic Games, francuski Ubisoft ili ruski Playrix, naveo je Bjelotomić.
On je dodao da ideja Mastera 4.0 nije samo obrazovanje ljudi koji će lako naći posao, već ljudi koji će otvarati nove kompanije i umeti da stvore nove poslove.
Univerzitet u Kragujevcu je u procesu akreditacije svog Master 4.0 programa predviđenog da počne tokom prvog semestra školske godine pred nama, dok je početak programa Univerziteta umetnosti i Matematičkog fakulteta u Beogradu planiran za 2021. godinu. Za svaki od navedenih programa predviđeno je po 35 mesta – od čega po 15 budžetskih, pet na stipendiji Inicijative „Digitalna Srbija“ (bez obaveze prakse ili zaposlenja u kompanijama koje okuplja ova neprofitna organizacija), a Univerzitet u Kragujevcu će stipendirati dodatnih pet studenata na svom programu.