Улога локалних самоуправа у дуалном образовању
Mинистар просвете, науке и технолошког развоја Mладен Шарчевић најавио је данас да од следеће недеље почиње рад на више закона коjим ће се омогућити послодавцима већа улогу у систему образовања.
„Не мењамо законе због не знам чега, већ због промена квалитета образовања у Србиjи и жеље да млади људи дођу до свог парчета хлеба“, рекао jе министар на округлом столу „Улога локалних самоуправа у дуалном образовању“.
Он је додао и да се ради на посебном закону за основне школе коjим ће кроз техничко образовање бити уведен нови предмет предузетничко васпитања. Oн jе обjаснио да то не значи да ће деца бити оптерећена са више часова, већ да ће од петог разреда предузетничко васпитање учити кроз техничко образовање.
Дуално образовање, додаjе Шарчевић, не доживљаваjу сви на исти начин, да већ постоjе добри ресурси у поjединим школама, а да jе све више школа и компаниjа коjе су заинтересоване за таj начин рада.
Oн jе поjаснио да послодавац има потребу да добиjе радника коjи jе обучен, те да jе у школовању таквих кадрова неопходна сарадња школа, локалне самоуправе, привреде.
„Поносан сам када обиђем установе коjе су све добро урадиле. У Србиjи има добрих примера праксе. Oво ниjе проjекат jедног министра и његовог тима. Mи смо осетили дух времена и потребу друштва“, навео jе министар.
Председник Привредне коморе Србиjе Mарко Чадеж рекао jе да су се склопиле коцкице да се уведе дуално образовање у школе, те да jе преломни моменат да се каже да ли ћемо школовати будуће генерациjе за европско тржиште рада, или ће се школовати изгубљене генерациjе.
Он каже да су наjчешће замерке инвеститора из иностранства, али и домаћих привредника проблем квалитетна радна снага, додајући да дуално образовање сви доживљаваjу на своj начин и често се може чути да „држава жели да добиjе jефтину радну снагу на траци“.
„Покушавамо да отклонимо ту врсту неразумевања“, рекао jе Чадеж и додао да jе улога локалне самоуправе значаjна за подстицаj да се одговори на потребе за образованом радном снагом.
„Сви су свесни да се дуално образовање уводи корак по корак. Нико то ниjе увео за jедну школску годину. Tреба да уводимо профиле за коjе знамо да ће бити одрживи наредних 10 до 15 година“, рекао jе председник ПKС.
Према његовим речима, суштина дуалног образовања jе да се ученици школуjу у школи, а да добар део свог учења имаjу на радном месту у фабрикама, а да ментор буде неко ко jе сертификован у том предузећу.
Генерални секретар Сталне конференциjе градова и општина Ђорђе Станичић рекао jе да су у Србиjи проблем незапосленост, нова радна места, али да и привреда има потешкоће у проналажењу квалитетне радне снаге.
Oн jе додао да доласком страних инвеститора долазе и нове технологиjе, те да радна снага у Србиjи мора бити спремна да одговори њиховим захтевима, а да дуално образовање пружа ту могућност.
Партнерским радом, наглашава, Министарства просвете, науке и технолошког развоја, ПKС, локалних самоуправа, школа, привреде, може се одговорити савременим потребама тржишта рада.
Директорка Шваjцарске канцелариjе за сарадњу Урсула Лоjбли указала jе на позитиван пример Шваjцарске са дуалним образовањем, те да jе jедан од циљева и да се млади задржаваjу у мањим срединама, а да се не селе у веће градове. Због тога су, како каже, у развиjању тог концепта образовања важне локалне самоуправе.
Саветница министра просвете, науке и технолошког развоја за дуално образовање Габриjела Груjић наглашава да jе се са увођењем дуалног образовања у школе акценат ставља на функционалност образовања.
„Фокус jе данас на средњем стручном образовању jер компаниjе имаjу велики проблем са кадровима. Данас се даjу велика средства за неформално образовање“, поjаснила jе она.
Према њеним речима, школе коjе развиjу систем дуалног образовања склапаће уговоре са компаниjама и родитељима, а ученици ће радити у реалним условима.
Директор сектора едукациjе ПKС Mирjана Kовачевић нагласила jе да jе дуално образовање модел коjи развиjа склоност ученика према предузетништву и да се то наjбоље показало у земљама коjе су га већ увеле.