
Pašić: Odgovoran odnos učenika prema bezbednosti u saobraćaju gradi se kroz niz predmeta i sadržaja
Pomoćnik ministra za predškolsko i osnovno obrazovanje i vaspitanje dr Milan Pašić istakao je da ustanove obrazovanja i vaspitanja i visokoškolske ustanove predstavljaju jedan od najznačajnijih subjekata koji doprinosi unapređenju znanja, stavova, veština i ponašanja učesnika u saobraćaju.
Obrazovanje i vaspitanje generacija o ispravnom ponašanju u saobraćaju je ključna uloga ovih institucija, a efekti ovakvih aktivnosti su trajnog karaktera. Veoma značajnu ulogu u realizaciji zajedničkih aktivnosti imaju i roditelji.“ rekao je Pašić na USBS Forumu 2022 sa temom “Vizija 0 poginule dece u saobraćaju”.
Pašić je objasnio da obrazovni sistem Srbije odlikuje orijentacija ka opštim međupredmetnim i ključnim kompetencijama čiji je cilj dinamičnije i angažovanije kombinovanje znanja, veština i stavova značajnih za različite životne situacije koji zahtevaju njihovu funkcionalnu primenu. U tom smislu, među opštim međupredmetnim kompetencijama, posebno se ističe i odgovoran odnos prema zdravlju, čiji je deo i bezbednost učenika u saobraćaju.
Za svaki razred osnovne škole teme saobraćaja i bezbednosti u saobraćaju predviđene su u programima nastave i učenja. Sadržaji iz oblasti saobraćajne bezbednosti, kojima se stiču znanja, razvijaju veštine i umeća, formiraju stavovi i učenici osposobljavaju za njihovu primenu u svakodnevnom životu, prisutni su u školskim programima višestruko, i to u okviru programskih sadržaja obaveznih predmeta, projektne nastave i slobodnih nastavnih aktivnosti. Ovi sadržaji rezultiraju ishodima koji učenicima omogućavaju da prepoznaju i razlikuju bezbedno, nebezbedno i rizično ponašanje u saobraćaju i primenjuje mere zaštite prilikom vožnje različitim prevoznim sredstvima“, objasnio je Pašić i dodao da se o saobraćaju uči i u srednjim školama i da se dosta projekata realizuje na ovom nivou obrazovanja.
Pomoćnik ministra Pašić je naveo da, pored toga, su bezbednost i zdravlje dece i učenika su prioriteti u radu Ministarstva i u skladu sa tim Ministarstvo ostvaruje saradnju sa svim ministarstvima, kao i institucijama u Republici Srbiji čija je osnovna nadležnost saobraćaj i bezbednost kroz organizaciju i realizaciju zajedničkih aktivnosti koje su namenjene obrazovno-vaspitnim ustanovama.
Izneo je da postoje dosta primera i inicijativa, kako na nivou samih škola, udruženih akcija, projektnih aktivnosti na nivou lokalne samouprave, međugradske saradnje i međunarodne zajednice, tako i u saradnji sa Agencijom za bezbednost u saobraćaju, a sve sa ciljem da bi se kroz različite aktivnosti i akcije dodatno podsticalo saobraćajno obrazovanje i vaspitanje dece i učenika u cilju usvajanja pravila i veština bezbednog ponašanja u saobraćaju i podsticanje interesa dece učenika da u saobraćaju na putevima učestvuju na način koji će doprineti ličnoj i opštoj bezbednosti.
U saradnji sa MUP realizuje se već pet godina Projekat Osnovi bezbednosti dece sa ciljem podizanja bezbednosne kulture učenika 1, 4. i 6. razreda osnovne škole, gde je zastupljena i tema bezbednost dece u saobraćaju.
Pašić je istakao da naši učenici u kontinuitetu postižu uspehe na evropskim takmičenjima u oblasti saobraćaja.
Učenici iz Srbije su četvrti put osvojili prvo mesto na 35. evropskom takmičenju u oblasti saobraćaja, u izuzetno jakoj konkurenciji“, rekao je pomoćnik ministra.