Berlinski proces: Nauka i obrazovanje u Deklaraciji iz Trsta

Na Samitu lidera Evropske unije i Zapadnog Balkana u okviru Berlinskog procesa u Trstu je potpisana zajednička Deklaracija.

U Deklaraciji se navodi da su zemlje članice Evropske unije i lideri regiona odlučili da započnu proces uspostavljanja Fondacije za istraživanje Zapadnog Balkana kao međunarodne institucije, na osnovu predloga treće Zajedničke naučne konferencije Balkanskog procesa, koja je održana u junu 2017. godine u Parizu. Učesnici su pozdravili spremnost italijanske vlade da bude domaćin Fondacije u Trstu. Fondacija ima za cilj da dodeljuje grantove izvrsnim mladim naučnicima koji žele da oforme svoje istraživačke timove i laboratorije na Balkanu i podrže mobilnost sa evropskim kolegama, kako bi bolje povezali istraživanja koje se izvode u EU sa Zapadnim Balkanom.

Učesnici su pozdravili koncept ekspertske grupe inicirane od strane Zajedničke naučne konferencije za izradu Akcionog plana za Zapadni Balkan za pametan rast i pozvao relevantne aktere iz akademskih, univerzitetskih, poslovnih i civilnih društava, kao i međunarodnih finansijskih institucija da se angažuju u ovomj procesu.

U Deklaraciji je izražena i zahvalnost za napore Evropske komisije u oblasti istraživanja i inovacija koje pruža kroz Horizon 2020 učesnicima sa Zapadnog Balkana, kao i za inicijative koje dolaze od strane Objedinjenog istraživačkog centra.

Učesnici su pozdravili inicijativu Italije da se naredna zajednička naučna konferencija o procesu Zapadnog Balkana održi u Rimu 2018. godine i zahvalili se nemačkoj akademiji Leopoldina, na kontinuiranom naporu koji pruža uspostavljanju saradnje među naučnicima.

Učesnici su , takođe, pozdravili usvajanje višegodišnjeg Akcionog plana za uspostavljanje regionalnog ekonomskog prostora, koji uključuje oblasti trgovine, investiranja, mobilnosti i digitalne ekonomije, a koji se realizuje u saradnji sa Regionalnim savetom za saradnju. On uključuje inicijative vezane za unepređenje regionalnih pametnih specijalizacija, podizanje inovacionog okruženja i kapaciteta, kao i onog vezanog za transfer tehnologija.

Pored toga, učesnici su ohrabrili dalji razvoj inovativnog partnerstva između javnog i privatnog sektora, koje uključuje uvođenje dualnih elemenata i drugih formi učenja baziranog na radu.

 

 

Loading