
Četiri prosvetna zakona pred poslanicima
Poslanici Narodne skupštine Republike Srbije počeli su raspravu o Predlogu zakona o dualnom obrazovanju i predlozima zakona o izmenama i dopunama zakona o predškolskom, osnovnom i srednjem obrazovanju i vaspitanju koje je podnela Vlada Republike Srbije.
Obrazlažući poslanicima Predlog zakona o dualnom obrazovanju, ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Mladen Šarčević je rekao da je više od 1.800 kompanija zainteresovano za uključivanje u sistem dualnog obrazovanja, koji će omogućiti učeniku da stekne kompetencije i postane konkurentan na tržištu rada.
Precizirao je da će se dualno obrazovanje odvijati u dva ciklusa, prvi u školi, teorijska nastava, i drugi u kompaniji na praksi. Uključivanje poslodavaca u sistem obrazovanja ima za cilj da se odgovori na realnu potrebu privrede. Biće očuvane sadašnje školske radionice a u saradnji sa privredom biće napravljeno nekoliko centara za obuku, poput onog koji se završava u Valjevu. Šarčević je naglasio da su kompanijama potrebni obučeni i stručni radnici, a ne jeftina radna snaga.
Ministar je pojasnio da Zakon o dualnom obrazovanju donosi unapređenje dela srednjeg stručnog obrazovanja u pogledu sticanja kvaliteta dela kompetencija koje su usklađene sa standardima savremenog tehničko-tehnološkog razvoja 21.v.
Osnovni zadatak ovog Zakona je da uredi sistem među zainteresovanim stranama sa jedninstvenim ciljem da mladim ljudima omogućimo kako kvalitet znanja koji se stiče na dva mesta, teorijska znanja u školama i praktična znanja u realnom radnom okruženju u kompanijama koje prate tehničko-tehnološki razvoj, dodao je Šarčević.
Na ovaj način učenici stiču i veštinu upravljanja znanjima, naglasio je ministar i dodao da učenje kroz rad ne predstavlja za učenike „proste manuelne zadatke“ već programiranje, projektovanje i rukovođenje „pametnim mašinama“ koje su deo savremenih modernih proizvodnih procesa u kompanijama. Dualnim obrazovanjem omogućen je kontinuitet učenja kroz rad. Sinergija između teorijskih i praktičnih znanja omogućena je na nedeljnom nivou u skladu sa planom i programom nastave i učenja. Za učenike u srednjim stručnim školama je posebno bitno karijerno vođenje i savetovanje kome se posebno mesto daje u ovom Zakonu. Zakonska regulativa daje mogućnost da oni koji završe srednju školu po dualnom modelu, trogodišnje ili četvorogodišnje profile, nakon polaganja stručne mature nastave školovanje.
Govoreći o izmenama Zakona o predškolskom vaspitanju i obrazovanju, Šarčević je istakao da je rana pismenost važna za dalje školovanje, te da je potreban zaokret i unapređenje kvaliteta predškolskih ustanova. Izmene Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju, navodi ministar, predviđaju značajnu ulogu učeničkih zadruga, a između ostalog definiše i pravo učenika na besplatan prevoz, priznavanje stranih školskih diploma.
Kada je reč o izmenama Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju, Šarčević kaže da se reformisanim planom za gimnazije uvodi novi smer – inoformatika, ali i novine u nastavi na jezicima nacionalnih manjina i stranim jezicima.