Koristiti potencijale naučne dijaspore
Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja dr Srđan Verbić istakao je danas značaj i ulogu naučne dijaspore, navodeći da bi njeni pripadnici trebalo da budu maksimalno uključeni u razvoj društva, nauke i privrede.
Ministar Verbić je na skupu „Nauka: stanje, strategija, perspektive“ koji je organizovala Srpska akademija nauka i umetnosti, naveo i da privreda ne koristi dovoljno nauku, ali i da se ista kritika može da uputi i nauci.
„Ni nauka vrlo često ne koristi ono što bi trebalo da bude naš najveći resurs, a to nisu laboratorije, ni finansije. Naš najveći resurs je naša naučna dijaspora i neke druge zemlje su to iskoristile neuporedivo bolje do nas“, rekao je ministar prosvete.
Naučna dijapsora, kako je ocenio, ne treba samo da isprati ono što se dešava u zemlji i da bude informisana, već treba da bude maksimalno uključena jer bi „mogla bi da nas odvede na mesta za koja danas ni ne znamo da postoje“.
Ministar Verbić je rekao i da nauka „zna“da ne možemo da budemo dobri u svemu i da moramo da se fokusiramo na tačno određene teme i resurse koje imamo jer ćemo jedino tako biti konkurentni i vidljivi.
Prema njegovim rečima, potrebno je da što više ljudi čuje teme koje se tiču stanja u nauci, perspektiva, kakvu strategiju želimo i kako želimo da nauka bude povezana sa privredom i društvom u celini.
„Za neke probleme koje danas imamo u nauci odgovornost uglavnom stoji u nedovoljno dobroj komunikaciji“, smatra Verbić, koji je naglasio i potrebu donošenja strategije naučno-istraživačkog i tehnološkog razvoja.
Skup „Nauka: stanje, strategija, perspektive“ počeo je u petak, 5. juna 2015. godine u organizaciji SANU, a cilj je da se, pored preispitivanja stanja nauke u Srbiji, govori i o odnosu nauke i visokog obrazovanja, značaju nauke iz perspektive privrede, etičkoj dimenziji naučnog rada, alternativnim načinima vrednovanja naučne produkcije.
Prvog dana skupa, između ostalog, rečeno je da na 1.000 stanovnika naša zemlja ima jednog doktora nauka, što je za zemlju koja želi na nauci da zasniva razvoj, veoma malo.Učesnici su raspravljali o pitanju da li je naša nauka naša nauka produktivna i efikasna i da li ostavlja prostor društvu da se osloni na nju.