Министарство просвете је у оквиру пројекта “Европско осигурање квалитета у стручном образовању и усавршавању – националне референтне тачке“ (European Quality Assurance in Vocational Education and Training – National Reference Points), који је финансиран средствима Европске уније, установило Националну референтну тачку за квалитет стручног образовања, Републике Србије – НРТС. Оснивањем Националне референтне тачке Србија је постала део Европске ЕQАVЕТ мреже. Национална референтна тачка основана је у оквиру Сектора за средње образовање и васпитање и образовање одраслих, у Групи за стручно образовање и васпитање, с циљем осигурања квалитета средњег стручног образовања на националном нивоу.
Уважавајући организациону структуру НРТ у оквиру ове европске мреже формиран је тим стручњака који Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, Завод за унапређивање квалитета образовања и васпитања и Агенција за квалификације препознати су као кључне партнерска институција у функцији остваривања циљева и улоге НРТС. Модел успостaвљања и функционисања Националне референтне тачке у нашем националном контексту сродан је моделу свих чланица мреже.
Европски оквир квалитета стручног образовања и обуке је референтни алат за јачање сарадње у стручном образовању и обуци који описује циклус квалитета у стручном образовању у четири фазе (планирање, имплементација, процена и верификација) и дефинише 10 индикатора квалитета који се могу користити за подршку евалуацији и унапређењу квалитета система стручног образовања и обуке и/или пружаоца стручног образовања и обуке. ЕQАVЕТ представља систематски приступ модернизацији образовних система, посебно кроз побољшање ефикасности пружања образовања, што свака законодавна иницијатива у стручном образовању и обуци треба да подржи.
ЕQАVЕТ припада низу европских иницијатива које подстичу мобилност – Европски оквир квалификација (EQF), Европски кредитни систем за стручно образовање и обуку (ECVET) и Europass.
Усвајање и имплементација Референтног оквира од стране држава чланица врши се на добровољној основи.
Методологија ЕQАVЕТ- а се заснива на:
- циклусу квалитета који се састоји од четири фазе (планирање, спровођење, евалуација и провера).
- критеријумима квалитета и индикативним дескрипторима дефинисаним за сваку фазу циклуса
- заједничким индикаторима за процену од којих су неки засновани на статистичким подацима а други су квалитативне природе.
Европска ЕQАVЕТ мрежа је заједница коју чине представници земаља европске уније, земаља кандидата, социјалних партнера и Европске комисије, основана са циљем да паралелно (у ширем европском и ужем појединачном националним контексту) партнерским професионалним деловањем развија културу осигурања квалитета система средњег стручног образовања и образовања одраслих.
Успостављање и рад ове мреже треба посматрати у ширем контексту стратешког оквира за европску сарадњу у образовању и обуци (ЕТ 2020) и Копенхашког процеса, који акцентују потребе партенрског деловања различитих земаља у развијању заједничких одговора на заједничке изазове у процесу осигурања квалитета система средњег стручног образовања и образовања одраслих на европском и нивоу националних система средњег стручног образовања. Укупан програм и активности ЕQАVЕТ мреже заснивају се на сардничком учењу и индивидуалном професионалном деловању Националних референтниох тачака које се успостављају у оквиру свих земаља које су чланице ове мреже.
Примена Европског оквира осигурања квалитета стручног образовања и обуке – EQAVET у образовном систему Србије